۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۴۹۰۰۵
مدیر حوزه علمیه خراسان:

تحقق تحول در گرو انقلابی بودن ماهیت حوزه است/ برپایی کرسیهای آزاداندیشی حوزه؛ در انتظار اخذ مجوز

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اهمیت حمایت از نخبگان و محدود نکردن این حمایت به مشوقهای مالی، گفت: در این زمینه دفتر نخبگان حوزه خراسان تحت نظر معاونت آموزش قرار گرفته و برنامه آموزشی ویژه نخبگان در دست تدوین است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود، برنامه این حوزه در راستای تحول و تحقق حوزه علمیه انقلابی را تبیین کرد.

وی با اشاره به نکات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب خود، این موارد را اساس کار حوزه علمیه انقلابی در خراسان دانست و تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، ظرفیت مناسبی برای حرکتهای تحولی ایجاد شده است اما این ظرفیت، صرفا زمینه ساز است و تحقق تحول به فرموده رهبری، نیازمند مدیریت جامع و کامل و برنامه ریزی جامع و زمان دار است.

تحقق تحول در گرو انقلابی بودن ماهیت حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه برای رسیدن به تحول و خروجی های مؤثر آن، ماهیت حوزه باید انقلابی باشد، خدامحوری، عدالت گستری، کرامت انسانی و ولایت مداری را از شاخصهای حوزه علمیه انقلابی در بیانات رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: حوزه علمیه انقلابی با این شاخصه ها به سمت اهداف نظام یعنی احیای ارزشهای متعالی، حاکمیت نظام دینی و رسیدن به تمدن کامل و جامع اسلامی حرکت می کند.

معنای تحول همه جانبه، نفی گذشته نیست

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید براینکه معنای تحول همه جانبه، نفی گذشته نیست بلکه تحول در همه شرایط و برای همه چیز، به صورت مستمر مورد نیاز است، اظهار کرد: اگر آنچه باید متحول شود، متحول نشود یا می میرد یا منزوی می شود و حوزه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ حوزه برای پاسخگو ماندن باید پی در پی راه های تحول را طی کند و خود را در گذشته محصور نکند.

زیرساخت های تحول حوزه

وی، برنامه جامع و زمان دار، محتوای کامل و کارآ و متون درسی به روز و باکیفیت را از زیرساخت های تحول در یک تشکیلات آموزشی، پژوهشی و تبلیغی برشمرد و گفت: حوزه علمیه خراسان تاکنون بی برنامه نبوده اما برنامه آن متناسب با شرایط روز و جامعه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: در زمینه محتوا نیز بخواهیم یا نخواهیم به فرموده امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان صادر شده و امروز حوزه باید افزون بر ایران، پاسخگوی این نیاز جهانی نیز باشد که این مهم با تداوم متون درسی گذشته که هر چند با درجه علمی بالا، اما زمان تحصیل و رسیدن به خروجی را طولانی می کند، سازگاری ندارد.

تغییر ساختار و مدیریت و تدوین برنامه جامع آموزشی

وی، فناوری پیشرفته روز و عامل انسانی شامل مدیران، اساتید و طلاب حوزه را از دیگر زیرساخت های تحول جامع در حوزه معرفی و اضافه کرد: اکنون در گام نخست، برای تدوین برنامه جامع، زحمات بسیاری کشیده شده و شورای عالی جدید حوزه طی حدود شش ماه، 14 جلسه داشته است که این تعداد بالا نشان دهنده دغدغه شورا در زمینه تعالی حوزه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تشکیل پنج کمیسیون آموزشی، پژوهشی، تبلیغی فرهنگی، سیاسی اجتماعی و معیشتی در شورای عالی این حوزه، افزود: این کمیسیون طی 41 جلسه بیش از 70 موضوع مهم و کلیدی را مورد بررسی تخصصی قرار داده و اساس ساختار مدیریت حوزه را تعیین کردند که نکته قابل توجه آن، تصمیم گیر و نظارتی شدن شورا است که پیش از این صرفا شورای مشورتی بود.

طراحی سه مدل آموزشی متناسب با استعداد و مدارج تحصیلی داوطلبان

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با اشاره به اجرا شدن برنامه جامع آموزشی جدید در مدارس علمیه استان های خراسان همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه از هفته گذشته، درباره ساختار این برنامه یادآور شد: در بخش ساختاری، زمان بندی خوبی با سه مدل برنامه مبتنی بر استعدادهای داوطلبان ورود به حوزه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مدل نخست، برنامه آموزشی ویژه استعدادهای برتر است که طلاب در این مدل، طی پنج تا شش سال سطوح یک، دو و سه را به پایان می رسانند در حالی که این سطوح پیش از این یازده ساله طی می شد. مدل دوم که ویژه دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی است، برای مدارک لیسانس و بالاتر مانند مدل استعدادهای برتر، برای مدارک زیر لیسانس تا دیپلم، هفت سال و پایین تر از دیپلم 9 سال است و مدل سوم نیز مربوط به استعدادهای متوسط است.

کاهش سنوات تحصیل طلاب؛ خدمتی بزرگ به حوزه و نظام

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه طلاب باید 12 ساله مجتهد شوند، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی نیز این تز مطرح بوده است بنابرین کاهش سنوات تحصیل طلاب خدمت بزرگی به حوزه و نظام به شمار می رود.

برنامه آموزشی جدید، کاربردی و متناسب با نیاز جامعه طراحی شده است

وی با اشاره به اینکه در بخش محتوای برنامه آموزشی نیز تلاش شده است محتوا به صورت کاربردی و مبتنی بر نیاز جامعه و نظام ارائه شود و صرفا محدود به خواندن چند کتاب حوزوی نباشد، اظهار کرد: در این راستا، جامعیت در تعریف معارف اسلامی، توجه به آموزش مبتنی بر پژوهش، بسترسازی برای انس بیشتر با قرآن و اندیشه قرآنی و تعالیم اخلاقی، توجه به دروس فقهی اصولی، زمینه سازی برای آگاهی از شبهات دینی و توان پاسخ به آن ها، توجه به کلام و مباحث اعتقادی، علوم عقلی و دروس فلسفی، نیازهای مهارتی طلاب در آموزش، پژوهش و تبلیغ، بسترسازی پرورش تفکر انقلابی و متعهد و برخورداری از بصیرت سیاسی از ویژگیهای برنامه آموزشی جدید محسوب می شود که در قالب 10 بسته آموزشی پژوهشی به اجرا در می آید.

امضای بیش از 30 تفاهم نامه تخصصی با نهادها و سازمانها

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به ساماندهی تعامل و هم افزایی حوزه خراسان با سایر نهادها به منظور جلوگیری از موازی کاری ها در راستای تحول، پرهیز نهادهای حوزوی از جزیره ای کار کردن را حداقل کار ممکن در زمینه تحول دانست و گفت: افزون بر نهادهای حوزوی، با سازمان های غیرحوزوی اما همسو از نظر فکری فرهنگی، مانند آموزش و پرورش، صداوسیما، مجمع عالی حکمت اسلامی، دفتر و سازمان تبلیغات، بیش از 30 تفاهم نامه تخصصی امضا شده که به معنای 30 حرکت تحولی هم افزایی است.

 آماده ارائه خدمات و بسته های فرهنگی به همه نهادها و سازمان ها هستیم

وی یادآور شد: در نظام اسلامی، حوزه مادر و منبع تغذیه همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی است چرا که فرهنگ دینی باید در همه دستگاه ها جاری باشد و حوزه علمیه خراسان بدین منظور، آماده ارائه خدمات و بسته های فرهنگی به همه نهادها و سازمان ها است.

سطح بندی مدارس و توجه به گزینش مدیران و اساتید متعهد

مدیر حوزه علمیه خراسان درباره اقدامات این حوزه برای سازماندهی مدارس، مدیران و اساتید به عنوان دیگر زیرساخت تحول، ابراز کرد: سطح بندی مدارس و مدیران بر اساس کیفیت فعالیت به سه سطح خوب، متوسط و ضعیف، توجه به گزینش مدیران و اساتید عالم، انقلابی و مدبر و تشکیل جلسات توجیهی معرفتی مدیریتی، سه حرکت تحولی ما در این زمینه بوده است.

اشتغال به تحصیل بیش از 27 هزار طلبه در حوزه علمیه خراسان

وی ادامه داد: 149 مدرسه در سطح استان های خراسان وجود دارد که از این تعداد، 105 مدرسه با 23 هزار و 484 طلبه مربوط به برادران و 44 مدرسه با چهار هزار و 248 طلبه برای خواهران است که تعداد طلاب و مدارس خواهران باید افزایش یابد.

اجرای طرح تحول تابستانی ویژه خانواده حوزویان

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی گفت: طرح های تحول تابستانی با عنوان «طلیعه تحول» نیز با این هدف که حوزه نه تنها در برابر خود حوزویان بلکه نسبت به خانواده آن ها نیز احساس مسؤولیت کند، در تابستان امسال اجرا شد.

 وی افزود: این طرح ها شامل 12 عنوان کاربردی فرهنگی سیاسی از جمله تربیت هادیان سیاسی، طرح بلاغ، تربیت مربی قرآن، آشنایی با اندیشه رهبری، تربیت راویان دفاع مقدس(سفیران نور)، مکالمه عربی، حفظ قرآن، طرح شد، تربیت فرزند(مهدی یاوران) و همسرداری(بنیان) بود.

نظام سازی از اولویتهای کاری حوزه علمیه خراسان است

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه در هر یک از عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تربیتی نیازمند یک نظام مدون هستیم، اضافه کرد: بر این اساس، نظام سازی از اولویتهای کاری ما در حوزه علمیه خراسان به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: در بخش پژوهش نیز تاکنون بیش از 300 پژوهشگر خوب شناسایی شده اند که باید در حرکتی هدفمند و متناسب با نیازهای نظام جهت دهی شوند.

برپایی کرسیهای آزاداندیشی حوزه؛ در انتظار اخذ مجوز

وی، برپایی کرسیهای آزاداندیشی را دیگر اقدام حوزه علمیه خراسان در راستای تحول عنوان و تصریح کرد: حوزه باید الگوی حرکت های آزاداندیشی باشد و نمی تواند دور خود حصار بکشد. به این منظور درصدد اخذ مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هستیم و برپایی کرسی های آزاداندیشی هستیم.

تقویت ارتباط مدارس علمیه با مدارس آموزش و پرورش

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود، مهمترین مانع در استقبال دانش آموزان از حوزه علمیه را، عدم شناخت صحیح از حوزه دانست و گفت: امسال طبق تفاهم نامه با آموزش و پرورش، هر مدرسه علمیه موظف شده است با چند مدرسه آموزش و پرورش مرتبط باشد تا ضمن ارئه خدمات فرهنگی تهذیبی، حوزه علمیه را هم به دانش آموزان معرفی کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به یکسان بودن برنامه آموزشی برادران و خواهران در نظام جدید، افزود: البته اغلب خواهران از نظام سفیران هدایت استقبال می کنند اما در نظام تحصیلی بلندمدت، برنامه حوزه خواهران نیز مانند برادران است.

تدوین برنامه آموزشی ویژه نخبگان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در زمینه سیاست این حوزه برای جذب نخبگان و نیز حفظ سنتهای اصیل حوزه همچون مباحثه و همگامی تعلیم وتربیت در روند تحول، خاطرنشان کرد: کار خوبی که در دانشگاه برای جذب نخبگان صورت گرفته است، محدود نکردن حمایت از نخبگان به حمایتها و مشوق های مالی است که در این زمینه دفتر نخبگان حوزه خراسان تحت نظر معاونت آموزش قرار گرفته و برنامه آموزشی ویژه نخبگان در دست تدوین است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تأکید براینکه در برنامه ریزی روند تحول، از حفظ سنتهای اصیل آن غفلت نشده است، افزود: در برنامه جدید آموزشی، افزون بر مراحل پیش مطالعه، حضور در کلاس، تقریرات و مباحثه، نظارت بر مباحثه نیز در نظر گرفته شده است.

خانواده؛ اولویت نخست حوزه علمیه خراسان در مسائل اجتماعی

 وی درباره برنامه حوزه برای رفع سه معضل جدی ازدواج، طلاق و اشتغال گفت: حوزه در این زمینه ها بیشتر نقش فرهنگی و هدایتی دارد و اولویت حوزه علمیه خراسان نیز در اهتمام به مسائل اجتماعی، خانواده است./200/930/ب1

ارسال نظرات