۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۲۴۸۵۴
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

واردات بی‌رویه شهرک‌های صنعتی را به شهر ارواح تبدیل کرده است

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به تعبیر رسانه‌ها مبنی بر اینکه شهرک‌های صنعتی به شهر ارواح تبدیل شده‌اند و مسؤولان دولتی به تعطیلی شصت درصد از کارخانجات کشور اذعان دارند گفت: مجلس مدیون مردم است زیرا سه وزارتخانه را در یک وزارتخانه تجمیع کرده و به وزیری که شاید کفایت اداره آن را ندارد رأی اعتماد داده است.
حجت الاسلام روانبخش

حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مصرف کالای داخلی را نقطه کلیدی اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: اساس اقتصاد مقاومتی تقویت کالای داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه است.

 

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: برای مقاوم ‌سازی اقتصاد، کارخانه‌ها و مؤسسات اقتصادی که تولید کننده کالا هستند باید تقویت شوند؛ وقتی بی‌رویه و بی حساب کالاهای آماده وارد کشور می‌شود به همان مقدار بازار اشباع شده و قدرت مردم برای خرید کالای داخلی کاهش می‌یابد.

 

حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: با واردات، اقتصاد کشورهایی که از آن‌ها وارد می‌کنیم تقویت می‌شود و به اندازه واردات کالا از کشورهای دیگر کارگران و تولید کنندگان خودمان ضربه می‌خورند؛ این روزها شاهد آن هستیم که در بیشتر استان‌ها و شهرستان‌ها کارخانجات ما تعطیلند؛ امروز رسانه‌ها از شهرک‌های صنعتی به شهر ارواح تعبیر می‌کنند.

 

وی افزود: مسؤولان دولتی هم معترفند که 60 درصد کارخانجات کشور تعطیل است؛ در نتیجه شمار زیادی از کارگران بی‌کارند و خانواده آن‌ها بدون نان آور شده‌اند و نصیب کشور بحران‌های خانوادگی و فرزندان درگیر بحران‌های خانوادگی خواهد بود که از سلامت جامعه ایرانی خواهد کاست.

 

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شغل‌های کاذبی که در خیابان‌ها و اتوبان‌های کشور وجود دارد گفت: دولت باید کاری کند؛ وقتی در موقع مناسب بر کیفیت کالا نظارت نمی‌شود و از تولید کننده حمایت نمی‌شود در پایان کار به ناچار دولت باید به هر فرد ایرانی وام چند ده میلیونی پرداخت کند تا محصولات کارخانجات وطنی در رقابت با شورولت آمریکا و ماشین‌های کره‌ای موجود در بازار فروش داشته باشد.

 

حجت الاسلام روانبخش با ابراز تأسف از بی‌تفاوتی مسؤولان نسبت به هشدارهای رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: مسؤولان بی تفاوت به هشدارهای رهبر معظم انقلاب می‌نگرند و با اختیار کردن سکوت منتظر می‌شوند تا چند روزی آثار صحبت‌های رهبری در جامعه کمرنگ شود، بعد مجدداً کار خود را انجام می‌دهند و هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌شود.

 

وی در مثالی گفت: در بندر گناوه حتی نوشیدنی ایرانی وجود ندارد، کانتینرهای پر از جنس وارد می‌شود و علاوه بر مصرف در آن مناطق به شهرهای دیگر وارد می‌شود؛ ورود این اجناس به کشور در این حجم وسیع به طور مسلم در یک شبکه خاص مورد حمایت مسؤولان است؛ وگرنه با چند قاچاقچی کوله به دوش که مغازه‌های کل کشور اینطور پر از اجناس خارجی نمی‌شود.

 

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اعلام خطر درباره اینکه با این روند ورود کالاهای خارجی و تعطیلی کارخانجات اقتصاد کشور متلاشی خواهد شد گفت: کسانی که طرفدار واردات کالاهای خارجی هستند با بهانه ایجاد رقابت در بین تولید کننده‌های داخلی این کار را می‌کنند اما این حرف‌ها و بهانه‌ها تنها در ظاهر زیباست وگرنه تا وقتی در کشور زیرساخت‌های لازم برای تولید فراهم نشده است چطور می‌شود از او بخواهیم که با فرانسوی، چینی و مانند آنها رقابت کند.

 

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: برای ایجاد رقابت باید زیرساخت‌های لازم برای تولید فراهم شود، وام مناسب بدهند تا دستگاه‌ها به روز باشد و بعد با برنامه‌ریزی دقیق از تولید کننده بخواهند که در خط درست حرکت کنند؛ در این راستا آموزش‌های لازم و نظارت بر کیفیت کالای تولید شده بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

 

وی در ادامه ابراز داشت: پس از طی مراحل تعریف شده دولت می‌تواند با واردات محدودی از کشورهای بیگانه کیفیت اجناس تولید شده در کشورهای دیگر را به وارد کننده داخلی نشان دهد و او را در ارتقای تولیداتش ترغیب کند.

 

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان گفت: شاید یکی از دلایل این باشد که وزرا از جهت توان اجرایی ضعیف هستند و جایگاه اجرایی ندارد؛ سه وزارتخانه در یک وزارتخانه ادغام شده‌اند و این وزیر قدرت اداره آن را ندارد؛ مجلس هم در اینجا مدیون است که چرا چنین وزیری را رأی اعتماد داده است و کشور را از جهت اقتصادی دچار معضلات زیادی کرده است./836/ت302/ج

ارسال نظرات