۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۴۲۷۲۲۷
حجت‌الاسلام مدرس‌‌زاده:

الگوی مدیریت اسلامی باید کارآمد و دارای مقبولیت باشد

عضو انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که الگوی مدیریت اسلامی باید کارآمد باشد گفت: در مدیریت اسلامی پذیرش و مقبولیت تصمیم از طرف مردم باید در نظر گرفته شود.
الگوی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجدالدین مدرس زاده، عضو انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه، عصر دوشنبه در نشست علمی الگویی برای پیشرفت که در انجمن علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت مترادف با تصمیم گیری است و در ادبیات دینی هم از واژه اولوالعزم استفاده شده است.

 

وی با بیان اینکه وقتی بحث از مدیریت راهبردی می شود اهمیت آن دو چندان می شود، افزود: بحث الگو سازی بسیار مهم است و نباید صرفا یک نظریه بدون در نظر گرفتن مدیریت در عمل و اجرا مد نظر باشد بلکه باید به نحوی الگو ارائه بدهیم که کارآمد باشد و یک سیستم نظام مند مدیریت اسلامی ارائه دهد.

 

حجت الاسلام مدرس زاده با بیان این که رویکرد مدیریتی در اسلام به سبک دیکتاتوری نیست، خاطرنشان کرد: در یک الگوی مدیریتی اسلامی باید ذی نفعان که مردم هستند حتما در نظر گرفته شوند و در این مقوله است که بحث پذیرش و مقبولیت یک تصمیم و جلب نظر مخاطبان یک تصمیم راهبردی مطرح می شود.

 

وی موضوع پر اهمیت دیگر در مدل سازی را موضوع مسأله یابی دانست و افزود: راه های کشف مسأله باید در مدل سازی در نظر گرفته شود و کانال های رسمی و غیر رسمی کشف مسأله واضح باشد که برای مثال در بیانات حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر آمده است که برای به دست آوردن اطلاعات سفارش به گماردن مأمور مخفی در میان مردم می کنند و این یکی از راه های غیر رسمی کشف مسأله است.

 

عضو انجمن علمی حوزه علمیه به نقش گروه های فشار در مدل تصمیم گیری اشاره کرد و گفت: بحث قدرت و نفوذ با بحث گروه های فشار متفاوت است و باید حتما در یک مدل جامع مدیریتی برای پیشرفت، جایگاه گروه های فشار معین شود و برای هدایت آنها برنامه داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که در مدل پیشرفت با رویکرد اسلامی آیا تصمیمات فردی بیشتر کاربرد و کارآیی دارد یا بر تصمیمات گروهی تأکید می شود که تا کنون در این زمینه کار تحقیقی مهمی نشده است و باید بیشتر کار شود./843/پ202/ی

ارسال نظرات