۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۳۲۸۳۵
در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی مطرح شد؛

دعا، انسان‌ را با واقعیت خود آشنا می‌سازد

حجت‌الاسلام غنوی درباره فواید دعا گفت: گاهی فراموشی و غفلت‌ها به دلیل مقام و جایگاهی است که فرد دارد و امکان ندارد دیگران او را نقد کنند؛ دعا در این مورد نیز بسیار مؤثر است.
غنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در محل موسسه فرهنگی کتاب‌پردازان برگزار می‌شود به نکاتی پیرامون این دعای شریفه اشاره کرد و افزود: دعا به‌عنوان یکی از سرچشمه‌های رسیدن به آرامش و احساس امنیت نیاز به مقدماتی دارد و زمینه‌هایی را باید برای آن آماده نمود. این زمینه‌ها و مقدمات در روایات نیز موردتوجه قرارگرفته است.

 

دعا انسان را با واقعیت خویش آشنا می‌سازد

وی با بیان اینکه بعضی از انسان‌ها ارتباط مناسبی با دیگران ندارند، گفت: اولین نکته که در ارتباط با ادعیه باید توجه کنیم این است که ادعیه برای افرادی که ارتباط مناسب و خوبی با دیگران ندارند و از دیگران به هر علتی نکته‌ای را نمی‌پذیرند و دیگران روی آن‌ها اثر نمی‌گذارند یکی از بهترین ابزار است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دعا انسان‌ها را با واقعیت خویش آشنا می‌سازد. این فراموشی و غفلت‌ها گاهی به دلیل مقام و جایگاهی است که انسان دارد و امکان آن وجود ندارد که دیگران او را نقد کنند. گاهی نیز آن شخص آن‌قدر مغرور شده است که از دیگران حرف‌شنوی ندارد. دعا در این موارد نیز بسیار مؤثر است.

 

دوست خوب، تذکر می‌دهد

یکی از نعمت‌هایی که خداوند به بنده می‌دهد دوستان خوبی است که بدی‌های او را تحمل نمی‌کنند. ما گاهی دوستانی داریم که فقط از ما تعریف می‌کنند این افراد دوستان خیلی خوبی نیستند. دوست خوب آن‌کسی است که طاقت سوختن و ازبین رفتن تو را نداشته‌باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: آن دوستانی که تذکر نمی‌دهند بیشتر به فکر خویش هستند زیرا می‌ترسند با تذکر دادن، او از آن‌ها برنجد و منافعشان به خطر بی‌‌افتد اما دوست خوب آن است که به خطرهای پیش روی دوستش توجه دارد.

 

نیاز، رمز حضور قلب است

حجت‌الاسلام غنوی بابیان اینکه باید هرچه بیشتر از دعا بهره‌مند شویم، ابراز داشت: اولین مورد که باعث می‌شود استفاده ما از دعا زیاد شود تمرکز و حضور است. دعا را می‌توان در صورت نداشتن تمرکز نیز خواند، گاهی در زمان خواندن حضور قلب به وجود می‌آید. با تمرکز است که انسان متوجه می‌شود چه می‌خوانیم و با خودمان مقایسه می‌کنیم.

 

وی در ادامه یادآور شد: اگر تمرکز نباشد آن دعا، دعای ما نمی‌شود. مانند این است که در کنار فردی نشسته‌ایم و آن فرد دعا می‌خواند و ممکن است حال خوبی نیز داشته باشد اما این دعا دعای ما نیست دعای او است.

 

وی به چگونه حاصل شدن تمرکز و حضور قلب تصریح کرد و گفت: اگر نیاز به دعا را حس کنیم، می‌توانیم در آن تمرکز داشته باشیم. مثلاً اگر نیاز شدیدی به آب و غذا داشته باشیم ذهن، ناخودآگاه متوجه آن می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سؤال احساس نیاز چگونه حاصل می‌شود، افزود: انسان اگر به حالات خود توجه کند، متوجه شود در بعضی مسائل تا چه حد خار و حقیر است و چگونه هیچ کنترلی بر خودش ندارد.

 

وی بیان داشت: فردی که به کمبودهای خودآگاه نباشد به‌طور طبیعی به نیازهای خویش پی نمی‌برد. اگر انسان هر شب،‌هر ساعت یا در هرزمانی حالات خود را بررسی کند می‌تواند به‌خوبی کمبود‌ها و درنتیجه نیاز‌های خود را درک کند./862/202/ب3

ارسال نظرات