۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۴۲۴۳۸
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین:

هدف قرار دادن علم مانع هجرت علما و مبلغان است

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به موانع هجرت علما و مبلغان گفت: ‌قرار دادن علم به عنوان هدف اصلی و توجه نکردن به این نکته که علم وسیله‌ای برای تبلیغ است سبب می‌شود دانشجویان علوم اسلامی از یکی از اصول خود که رجوع، آموزش احکام اسلامی و تربیت دینی جامعه است دور شوند، بنابراین لازم است نگاه وسیله‌ای به علم تبیین شود.
حجت الاسلام حسین حیدری

حجت‌الاسلام حسین حیدری، نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به موانع هجرت علما و مبلغان گفت: ‌قرار دادن علم به عنوان هدف اصلی و توجه نکردن به این نکته که علم وسیله ای برای تبلیغ است سبب می‌شود دانشجویان علوم اسلامی از یکی از اصول خود که رجوع، آموزش احکام اسلامی و تربیت دینی جامعه است دور شوند.

 

وی در ادامه به بیان نقش استادان و بزرگان حوزه علمیه در ترویج فرهنگ تبلیغ پرداخت و ابراز داشت: امروزه لازم است استادان و بزرگان حوزه علمیه در راستای بیان نقش طلبه‌ها در جامعه نگاه وسیله‌ای به علم را تببین نمایند تا طلبه‌ها یادبگیرند که علم آموزی وسیله‌ای برای یاد دادن است، بنابراین هر طلبه با توانا شدن در امر تبلیغ باید به بلاد اسلامی مهاجرت کند.

 

حجت‌الاسلام حیدری عدم توجه به جایگاه علما را نیز از دیگر موانع هجرت دانست و بیان کرد: ‌یکی از آسیبهای جامعه اسلامی این است که علمایی که سالها آموزش دیده‌اند در شهرهای خود ار غربت برخوردارند، این در حالی است که باید جایگاه بالایی برای این افراد قائل شویم، معرفی این علما از طرف استادان فاضل و مراجعی که نسبت به این افراد شناخت دارند می‌تواند به شناخته شدن این علما  در جامعه‌ای که به آن رجوع کرده‌اند کمک کند.

 

وی درباره نقش راحت طلبی طلبه‌ها در عدم هجرت به مناطق مختلف گفت: ‌متاسفانه برخی افراد اهل علم بهره برداری از فضای آماده قم را به تلاش در جهت آماده کردن محیطی مناسب برای تبلیغ ترجیح می‌دهند، بنابراین به جای هجرت به مناطق مختلف در قم که آن را مکانی مناسب برای رشد بیشتر خود و خانواده می‌دانند، ساکن می‌مانند.

 

این کارشناس دینی ادامه داد: این نوع نگاه باید اصلاح شود، چرا که سازندگی و تلاش برای فراهم کردن محیط مناسب یکی از شئون طلبگی است و همین امر از جمله تفاوتهای علما با سایر افراد است، همچنین لازم است تمرکز تمام زمینه‌های رشد و پیشرفت در قم از بین برود و امکانات به سایر شهرها نیز منتقل شود. 

 

وی با اشاره به اولویت‌های مهم در راستای ساماندهی امر هجرت ابراز داشت: تمرکز زدایی و ‌فراهم ساختن زمینه‌های تحصیلات سطوح عالی در شهرستانها و همچنین موظف ساختن علما و طلبه‌ها به گذراندن دوران تعهد برای تدریس در شهرستانها از جمله مواردی هستند که می‌توانند وضعیت رکود و عدم هجرت را تغییر دهند و جلوی تهدید خالی شدن بلاد از حضور علما را بگیرند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین سپس پیامدهای خالی ماندن شهرها و مناطق مختلف از حضور علما را برشمرد و بیان داشت: ‌از آنجایی که علما، مرزبانان ارزشها و جامعه دینی هستند، خالی ماندن مناطق مختلف از حضور علما آسیب آرمان شهرهای اسلامی و جغرافیای دینی ما را به پی خواهد داشت، در مقابل هر چقدر جامعه با حضور علمای دینی همراه باشد رشد و نمو پیدا می‌کند، حتی صرف حضور علما بدون درس نیز تربیت کننده انسان‌های مستعد است.

 

وی در پایان گفت: ‌لازم است ما به به معرفی و استفاده از علمای موجود در هر شهر و منطقه که در مظلومیت هستند و شناخته شده نیستند بپردازیم، چرا که این امر می‌تواند جلوی آسیب‌های خالی ماندن بلاد از حضور علما را بگیرد./۹۵۵/303/ب3

ارسال نظرات