۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۴۴۳۲۴۳
کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی:

حضور علما و روحانیان در شهرها نیازمند برنامه ریزی مدون است

کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی با بیان این که هجرت روحانیان و علما و حضور آنها در شهرها نیازمند برنامه ریزی مدون است، گفت: طلاب و علما برای حضور در سایر مناطق خارج از قم نیازمند رفع مشکل معیشتی هستند.
حجت الاسلام داوود چمانی، کارشناس مذهبی و امور دینی در استان مرکزی

حجت الاسلام داود چمانی، کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، در رابطه با نگرانی های مطرح شده از سوی مراجع و بزرگان مبنی بر خالی شدن بلاد از حضور علما و خالی بودن بسیاری از مناطق کشور از حضور روحانیان و طلاب، اظهار داشت: خروج از رکود هجرت روحانیان، نیازمند برنامه ریزی مدون است؛ چرا که وقتی فردی از شهری به شهر دیگر هجرت می کند این هجرت دارای هزینه های مختلفی همچون هزینه رفت و آمد، تلفن و سایر هزینه های معیشتی دیگر است.

وی افزود: باید برای هجرت طلاب از قم به شهرستان های دیگر در مرحله اول مشکلات معیشتی افراد توسط مسؤولان  ذیربط مرتفع شده و در مرحله بعد باید طلاب در صورت هجرت به شهرستان ها و مناطق نیارمند از ادامه تحصیل بازنمانند و اگر فردی می خواهد تحصیلاتش استمرار یابد در شهرستان های دیگر نیز امکان ادامه تحصیل برای او فراهم شود.

کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی با بیان اینکه طلاب و علما برای حضور در سایر مناطق خارج از قم نیازمند رفع مشکل معیشتی هستند، گفت: وقتی روحانی برای آموزش به مراکز علمی و حوزوی خارج از شهرستان محل سکونت خود کوچ می کند باید از همان ابتدا در مراکز حوزوی ذهن این افراد برای بازگشت به شهرستان های خود و یا حضورشان در مناطق محروم آماده شود.

حجت الاسلام چمانی عنوان کرد: پیشرفت های خوبی از سوی معاون تبلیغ حوزه علمیه در رابطه با هجرت روحانیان به سایر شهرستان ها ایجاد شده است، اما این پیشرفت و فرازهای آن چیزی که باید باشد نیست و یقینا تحقق صد درصدی این امر نیازمند داشتن امکانات، بودجه و حمایت های ویژه دولت و مردم است تا هیچ مسجدی در کشور خالی از عالم و روحانی نباشد.

کارشناس مذهبی استان مرکزی ادامه داد: شبکه های مجازی خیلی از مسائل را الان در رابطه با دسترسی به پیشرفت های مختلف آسان کرده اند، اما واقعا برای ادامه تحصیل روحانیان در مناطق دیگر به جز قم و مشهد باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

حجت الاسلام چمانی با اشاره به اینکه الان در سطح دو حوزه علمیه آموزش به صورت غیر حضوری انجام می شود، ولی بعد از آن افراد به حال خودشان واگذار می شوند، یادآور شد: با توجه به مشکلات مختلف و عدیده ای که در بعضی از مناطق وجود دارد باید حمایت های بیشتری از طلاب برای هجرت آنها صورت بگیرد و در هر استانی براساس نیازهای آن منطقه می توان از اساتید سیار نیز استفاده کرد.

کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی عنوان کرد: برای خروج از رکود هجرت روحانیان به سایر مناطق غیر از قم باید متولیان امر از تمامی امکانات در اختیار برای رفع مشکلات معیشتی و تحصیلی این افراد استفاده کنند تا طلاب بتوانند در تمامی مناطق خدمات خوبی را در رابطه با مسائل و احکام دین مبین اسلام به مردم ارائه دهند.

حجت الاسلام چمانی افزود: یک روحانی برای اشاعه علم فراگرفته نیازمند فراهم شدن بستر لازم در آن منطقه است و به همین دلیل نیز مناطق نیازمند به حضور روحانی و طلبه باید خودشان نیز زمینه را برای حضور فرد تا حدی فراهم کنند.

 کارشناس امور دینی استان مرکزی گفت: وقتی یک فرد بر خود واجب ببیند تا به عنوان یک تکلیف الهی علم فراگرفته در رابطه با علوم دینی را در بین مردم ترویج دهد پس سختی های موجود در این مسیر را نیز بر جان می خرد اما با تمام این تفاسیر باید به این موضوع نیز توجه شود که آن روحانی و یا طلبه همچون سایر مردم دارای نیازهایی است که باید آن نیازها مرتفع شوند.

حجت الاسلام چمانی خاطرنشان ساخت: طلاب با مشکلاتی همچون تأمین معیشت، نبود امکانات لازم در سایر مناطق برای ادامه تحصیل، کمبود امکانات برخی از مناطق محروم برای رفع نیازهای اولیه خانواده هایشان مواجه هستند که باید مسؤولان ذیربط به این نکات توجه جدی داشته باشند.

کارشناس مذهبی و امور دینی استان مرکزی تصریح کرد: علوم دینی و مسائل شرعی یکی از الزامات جامعه و تمامی مردم است که تحت هیچ شرایطی نمی توان منکر این امر شد؛ بنابراین و با علم به این موضوع باید گفت مردم همواره به حضور روحانی در مناطق محل سکونت خود نیازمند هستند. /842/302/ب2

ارسال نظرات