۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۴۳۳۶۰

شعبده زنگنه در قراردادهای نفتی

قراردادهاي جديد نفتي وزير نفت را به كميسيون انرژي مجلس كشاند تا پاسخگوي ابهامات باشد اما بيژن زنگنه به جاي پاسخ به آنها با زيرنويس كردن آدرس‌هاي غلط سعي در همراه كردن اعضاي كميسيون با خود داشت كه البته موفق هم بود.
زنگنه وزیر نفت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، به گزارش «جوان»، زنگنه روز سه‌شنبه از لابه‌لاي دانش‌آموختگان معترض نفت عبور كرد و خود را به بهارستان رساند، فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت به دليل اقدام غيرقانوني وزارت نفت از روز يك‌شنبه مقابل مجلس تجمع كردند و در روز سوم اين تجمع وزير نفت راهي مجلس شد.
  
پارس جنوبي و عملكرد وزارت نفت
زنگنه در اين ديدار كه دستور جلسه‌اش رسيدگي به قراردادهاي نفتي و وضعيت استخدامي دانش‌آموختگان نفتي بود به ارائه گزارشي از عملكرد خود پرداخت و به‌طور جالبي خود را منجي صنعت نفت معرفي كرد: «هنگامي كه سه سال پيش من وارد وزارت نفت شدم فازهاي پارس‌جنوبي نيمه‌تمام بود و صادرات نفت به كمتر از يك ميليون بشكه در روز رسيده بود اما تمهيداتي كه انديشيديم موجب شد تا هم فازهاي گازي پارس جنوبي يكي پس از ديگري به بهره‌برداري برسد و هم صادرات نفت كشور نيز افزايش پيدا كند.»

اين سخنان وزير نفت در حالي مطرح مي‌شود كه عملكرد ضعيف وزارت نفت طي سه سال گذشته جاي هيچ‌گونه دفاعي را از خود به‌جا نگذاشته است، آمار و ارقام در اين شرايط بهتر مي‌توانند كمك كنند. بررسي عملكرد وزارت نفت طي 36 ماه گذشته نشان مي‌دهد سرعت پيشرفت فيزيكي پروژه‌ها به طور منحصر به فردي كاهش يافته و ميانگين پيشرفت فيزيكي ماهانه پروژه‌هاي پارس‌جنوبي از 1/5 درصد از ماه به 0/5 ‌درصد كاهش پيدا كرده و سوءمديريت در راهبري پروژه‌ها وضعيت ناهمواري را پديد آورده است. دولت يازدهم طي اين سه سال توانست روبان فازهاي 12، 15 و 16 را پاره و پروژه‌هاي بالاي 94 درصد پيشرفت فيزيكي را افتتاح كند اما وزير نفت با اين وجود عملكرد خود را استثنايي و برگ برنده كشور عنوان مي‌كند، در حالي كه عملكرد ضعيف وي در پارس‌جنوبي موجب از دست رفتن ميلياردها دلار از سرمايه‌هاي كشور و واريز آن به جيب قطري‌ها و سلفي‌ها شده است.
   
صادرات نفت
زنگنه همچنين از افزايش توليد و صادرات نفت گفته است، البته او به اين موضوع اشاره نكرده است كه افزايش توليد و صادرات هيچ ارتباطي به عملكرد وي نداشته و تحقق آن به دليل برجام بوده است؛ نكته‌اي كه رئيس‌جمهور نيز به آن اشاره و اضافه كرد كه اين مهم با تلاش كاركنان صنعت نفت به ثمر نشسته است.
وزير نفت اما اين موفقيت را از آن خود مي‌داند، در شرايطي كه طي اين سه سال فقط يكبار به پايتخت نفت ايران و توليد‌كننده 85 درصد نفت كشور سفر كرده و توليد نفت را به دست مديران عملياتي سپرده است. سخنان آن شب رئيس‌جمهور اما با واكنش كاركنان صنعت نفت مواجه شد و كمپين چند هزار نفري طي نامه‌اي به روحاني خواستار رسيدگي به وضعيتشان شدند؛ وضعيتي كه وزير نفت علاقه‌اي به برطرف‌كردن آن ندارد.
كاركنان صنعت نفت به‌طور شديدي از عملكرد وزير نفت شكايت دارند و معتقدند زنگنه با اقدامات غيرقانوني موجب كاهش حقوق آنها و بي‌انگيزگي آنها شده و تحمل چنين وضعيتي براي آنها غيرقابل تحمل است. به بيان ساده‌تر، وزير نفت دستاورد كاركنان و مهندسان صنعت نفت را دستاورد مديريت خود القا كرده و در پس پرده، با تحت فشار گذاشتن كاركنان صنعت نفت، آنها را دچار لغزش‌هاي فراواني كرده است.
  
بي‌تفاوتي به دانشجويان
76 سال پيش دانشگاهي در استان خوزستان تشكيل شد كه قرار بود نيروهاي زبده فني را تربيت كرده و آنها را راهي تأسيسات نفتي كند. با تأسيس دانشگاه صنعت نفت قرار شد بخش اعظمي از نيروهاي متخصص و تحصيلكرده از اين دانشگاه تأمين شود كه يك رسم رايج در صنعت نفت جهان است.
در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش امكان بورسيه و استخدام فارغ‌التحصيلان اشاره شده است كه همين موضوع باعث شده تا نفرات برتر كنكور سراسري تحصيل در خوزستان را به جان بخرند. براساس تعهدي كه وزارت نفت براي جذب اين دانشجويان دارد، شرايط سختي براي پذيرش وجود دارد و خوان‌هاي متعددي بايد پشت سر گذاشته شود. اكنون كه واجدان شرايط استخدام به دنبال اجراي تعهد وزارت نفت هستند، زنگنه دستور بسته شدن استخدام آنها را داده است كه از سال گذشته اعتراضاتي را در بر داشت. با تجمعات گوناگون طي يك سال اخير، بالاخره وزير نفت در كميسيون انرژي قول داد تا آنها در نفت استخدام شوند.
با اين وجود با توجه به طرز برخورد وزير نفت با كاركنان هنوز هم نگراني‌هاي بسياري وجود دارد. روز گذشته هفت نفر از نمايندگان مجلس با تذكر رسمي به وزير نفت در جلسه علني بهارستان، خواستار عملي شدن تعهدات وزارت نفت شدند.
  
و سرانجام قراردادهاي نفتي
فارغ از سخنان ديگر وزير نفت در كميسيون انرژي، زنگنه مدعي اجماع در مدل جديد قراردادي شده در حالي كه هنوز انتقادات بسياري بر آن وارد است؛ او گفته است تمام دغدغه‌هاي منتقدان قراردادهاي جديد نفتي را رفع كرديم. هرچند زنگنه چنين اعتقادي دارد اما هدايت‌الله خادمي عضو كميسيون انرژي روايت ديگري از جلسه اعضاي كميسيون با زنگنه دارد: «وزير نفت پاسخي براي ايرادات اساسي منتقدان نداشت.» عضو كميسيون انرژي مجلس دهم با بيان اينكه «براي ما زشت است پس از 108 سال بخواهيم دوباره به دنبال وابسته كردن خود به توان شركت‌هاي خارجي باشيم»، گفت: به وزير نفت گفتم يعني ما به اندازه عربستان هم نيستيم كه خارجي‌ها را بيرون كرد و از شركت‌هاي خارجي به عنوان مشاور و تأمين‌كننده تجهيزات استفاده مي‌كند؟
وي افزود: به آقاي زنگنه گفتم چرا مرتب مي‌گوييد ما نمي‌توانيم؟ مگر شما 12 يا 13 سال وزير نبوديد؟ مگر خود شما شاهد توانمندي‌هاي كسب شده نبوديد؟ چرا مي‌خواهيد با اجراي IPC عزت صنعت نفت ايران را زير سؤال ببريد؟ ما با توان داخلي در سال 87 به ميزان 4 ميليون و 150 هزار بشكه نفت در روز توليد مي‌كرديم، بعد هم كه كاهش تكليفي در برنامه قرار گرفت، بعد از آن توانستيم به سرعت به ميزان توليد قبلي برگرديم و اين نشان مي‌دهد از اين نظر در توان داخلي با كمبودي مواجه نيستيم.
با اين وجود وزير نفت همچنان بر طبل اجماع مي‌زند و به نظر مي‌رسد منظور وي از اجماع، اجماع با همقطاران خود باشد تا منتقدان. زنگنه دوست دارد هر چه سريع‌تر قراردادها را امضا كند و حتي حاضر است دست از معاونان خود بكشد. مديرعامل سابق شركت ملي نفت به دليل ابهامات فراوان ipc حاضر به ماندن نشد و استعفا كرد و زنگنه نيز موافقت كرد. او فقط به دنبال امضاي قرارداد است./922/101/ب3

ارسال نظرات