۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۴۳۶۱۰
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری؛

مسأله موسیقی در صدا و سیما جزء شئونات ولی فقیه است

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان با تأکید بر این‌که مسؤولیت صداوسیما و مسائل مربوط به آن جزء شئونات ولی فقیه است ابراز داشت: این مطلب به این معنا نیست که هر موسیقی از صداوسیما پخش می‌شود مسؤولیت آن متوجه ولی فقیه است چرا که ولی فقیه نمی‌تواند همه موسیقی ها را یک به یک چک کند و حلیت ان را تأیید یا رد کند.
حجت‌الاسلام چیت‌سازیان عضو گروه فقهی دانشگاه قرآن و حدیث شهید مطهری

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  وسائل، حجت‌الاسلام چیت‌سازیان با اشاره به فرموده امام راحل نسبت به عدم ملاک تشخیص حلیت و یا حرمت موسیقی از سوی صداوسیما و این‌که صداوسیما باید چه نگاهی نسبت به مقوله موسیقی داشته باشد گفت: صداوسیما در قانون اساسی زیر نظر ولی فقیه قرار داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مختصاتی را که ما برای ولی فقیه تعریف می‌کنیم از ان به شئونات ولی فقیه نام می‌برند، اظهار داشت: از زمان شیخ طوسی این مسأله مطرح بوده که بسیاری از امور تحت امر ولی فقیه بوده و رؤیت حلال یکی از این امور است.

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان در ادامه با تأکید بر این‌که مسؤولیت صداوسیما و مسائل مربوط به آن جزء شئونات ولی فقیه است، ابراز داشت: این مطلب به این معنا نیست که هر موسیقی که از صداوسیما پخش می‌شود مسؤولیت آن متوجه ولی فقیه است چرا که ولی فقیه نمی‌تواند همه موسیقی ها را یک به یک چک کند و حلیت ان را تأیید یا رد کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری افزود: خیلی از فقهای دین موسیقی را یا حرام کرده اند و یا حکم به حرمت بسیاری از انها داده‌اند و می‌توان گفت که مسأله موسیقی یکی از مسائل پر اختلاف بین فقها است.

عضو گروه فقهی دانشگاه قرآن و حدیث شهید مطهری با تأکید بر این‌که در هر صورت مسأله موسیقی جز شئونات ولی فقیه است، تصریح کرد: در این باره نظر فقها تحت تأثیر نظر ولی فقیه قرار می‌گیرد و صدا و سیما میبایست مطابق نظرات ولی فقیه رویه مناسبی در رابطه با موسیقی اتخاذ کند.

وی در ادامه با بیان این‌که پخش موسیقی های مطرب با انگیزه دفع افسد به فاسد و جلوگیری از جذب جوانان به شبکه های ماهواره‌ای صحیح نیست، ابراز داشت: در این مسأله نمی‌توان گفت که بین بد و بدتر باید یکی را انتخاب کنیم.

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان افزود: این قیاس در مسأله پخش موسیقی در کشور و موسیقی در خارج از کشور پذیرفته نیست چرا که اگر موسیقی حرام باشد فرقی نمیکند که بگوییم حرام خفیف تر را انتخاب کنیم با غیر خفیف را.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری در پایان خاطرنشان کرد: اما نکته ای را از امام راحل نقل می کنند که ایشان فرموده است موسیقی که در جمهوری اسلامی پخش می‌شود به دلیل زمان و مکان و مقتضیات روز و چون در جمهوری اسلامی پخش می‌شود و استفاده از ان استفاده عرفانی است این موسیقی در ایران حلال است ولی اگر کشور دیگر یبخواهد از این موسیقی استفاده کند حرام است./836/د102/ل

ارسال نظرات