۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۴۳۷۸۰
تحلیل گر مسائل سیاسی:

نبرد حلب نقش اساسی در تغییر بحران و آینده سوریه دارد

تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه وضعیت میدانی سوریه و پیروزیهای ارتش این کشور در تغییر سیاستهای منطقه ای اردوغان تأثیر بسزایی دارد، گفت: نبرد حلب نقشی اساسی در تغییر رویه بحران سوریه و آینده این کشور دارد.
هانی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حسن هانی زاده، تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل، در برنامه «قضایا و آراء» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در خاورمیانه به ویژه ترکیه ابراز داشت: دولت اردوغان در پی کودتای اخیر به بازنگری سیاست منطقه ای خود روی آورده است.

تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه کودتای نظامی ترکیه برای مردم این کشور غیرقابل تصور بود، افزود: پس از این کودتا شاهد تغییر سیاست و دوری اردوغان از محور عربستان سعودی و آمریکا و قطر و گرایش به سوی روسیه هستیم و در دیدار اخیر سران دو کشور موضوع آینده سوریه علی رغم اختلاف نظر و سیاست مورد بحث قرار گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اردوغان نزدیکی و ارتباط با دمشق را به واسطه تهران یا مسکو و یا هر دو دنبال می کند و در سفر اخیر به روسیه برای سیاستهای چند ساله اخیر در سوریه عذرخواهی کرد و این نشان دهنده نقشه سیاسی جدید در ترکیه است و ناگفته نماند وضعیت میدانی سوریه در تغییر سیاست جدید حکومت ترکیه تأثیرگذار بود.

هانی زاده عنوان کرد: مباحث اقتصادی در شرایط فعلی نقشی در برقراری ارتباط میان روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران ندارد و وضعیت میدانی جنگ خود را بر تصمیم گیریهای سیاسی تحمیل می کند و ترکیه با درک نقش عربستان سعودی و آمریکا در کودتای اخیر و نیز شکست در سوریه با نزدیک شدن به روسیه و جمهوری اسلامی ایران در پی انتقام از عربستان سعودی است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ترکیه اگر خواهان ارتباط با دولت سوریه است، باید از حمایت گروه های تروریستی و سیاستهای گذشته خود صرف نظر کند و گزارشهای به دست آمده نشان می دهد اردوغان در دیدار با پوتین بستن مرز را برای ممانعت از ورود گروه های تکفیری ـ تروریستی به سوریه وعده داده است.

تحلیل گر مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه گزارش های رسیده حکایت از بستن مرزهای مجاور با سوریه از سوی ترکیه در روزهای آینده دارد، گفت: نبرد حلب نقشی اساسی در تغییر رویه بحران سوریه و آینده این کشور دارد و دولت سوریه به همراه هم پیمانان خود به آزادی حلب نزدیک تر شده اند و اردوغان چاره ای جز در تغییر سیاست های خود ندارد./203/9456/ب1

ارسال نظرات