۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۴۴۶۹۶۶
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

پذیرش ولایت ناشی از عقلانیت است نه تعصب کور حزب اللهی گری و شیعه گری

حجت الاسلام پناهیان در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: اهمیت ولایت ناشی از عقلانیت است نه یک تعصب کور حزب اللهی گری یا شیعه گری یا یک عاطفه مذهبی که ما نسبت به ولایت حساس هستیم.
سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، سه شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به تبیین «عقلانیت و ولایت» پرداخت.

وی با بیان اینکه متأسفانه دین را به عقلانیت نمی شناسیم، اظهار کرد: عقلانیت در عرصه سیاست توصیه به ولایت کرده است اگر ما دین را به عقلانیت می شناختیم آنگاه که امام محمدباقر(ع) فرموده اند: «هیچ چیز به اندازه ولایت مهم نیست هیچ یک از احکام نماز، روزه، حج و جهاد به اندازه ولایت اهمیت ندارند»، مردم درمی یافتند که اهمیت ولایت ناشی از عقلانیت ما است نه یک تعصب کور حزب اللهی گری یا شیعه گری یا یک عاطفه مذهبی که نسبت به ولایت حساس هستیم.

اجتناب عالمان ساده اندیش از عرصه سیاست

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: در عرصه سیاست برخی از مذهبی یا برخی از عالمان مذهبی متأسفانه افراد ساده ای هستند، امام خمینی(ره)  قبل از رحلت فردی را که را عزل کردند به او فرمودند: تو فرد ساده ای هستی!

وی با بیان اینکه دینداری عقل را افزایش می دهد، گفت: دینداری نتیجه عقلانیت است؛ هر کس که عاقل تر است می خواهد به منافع بیشتر برسد، خلاقیت داشته باشد، دانشمند شود، مدیر لایقی باشد، فرزندانش را خوب تربیت کند و امثال آن.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: ارزیابی تدین دیگران براساس عقلانیت صورت می گیرد؛ کسی که عاقل نباشد نمی تواند مؤمن باشد، باید عقل را تمرین و رشد داد تا به ایمان رسید، آدم عاقل دل به چیزهای الکی نمی بندد سراغ چیزهایی می رود که ارزش دل بستن دارد.

وی تصریح کرد: ممکن است عده ای افراد خوبی بوده ولی چندان عقل درست و حسابی نداشته باشند که عبادت این افراد چندان ارزشی ندارد، چه بسا خداوند به آنها عقل چندانی نداده باشد که از آنها انتظار عبادت داشته باشد.

حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد: اولیای خدا به فکر آخرت هستند و یاد قیامت چشمهای اولیای خدا را نسبت به دنیا بسته است، زیرا انسان در آخرت میلیاردها سال زندگی می کند که قابل مقایسه با چنددهه زندگی در دنیا نیست.

وی ادامه داد: قرآن کریم از موضوع عقل بیشتر از آنچه در میان ما جاری است، سخن گفته است که متفاوت با حرفهای ما است، خداوند در قرآن کریم می فرماید «هر کس بی دینی کند عقل ندارد»، ولی ما می گوییم هر کس بی دینی کند ایمان ندارد.

عقلانی بودن مضمون دعاها

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اکثر قریب به اتفاق مضامین دعاهای ما گزاره های عقلانی است، حتی عاطفی نیستند، از جمله دعای ابوحمزه ثمالی و کمیل همچنین دعای عرفه که حتی اوج آن هم عاشقانه نیست و عقلانی است.

وی افزود: آنجا که امام حسین(ع) دستان خود را بالا برده، مثل باران اشک می ریزند و عرضه می دارند خدایا یک حاجت از تو دارم اگر دادی و هیچ چیز دیگری ندهی مهم نیست اما اگر این خواسته ام را ندهی و هر چیز دیگری بدهی بی فایده است و آن این که مرا به جهنم نبر!

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه باید با توسل به امام زمان(عج) از خدای متعال درخواست عقل بیشتر کنیم، خاطرنشان کرد: هر کس عقلش بیشتر باشد دردش بیشتر و رنجش بیشتر می شود، البته اگر کسی رنجش زیاد شد خداوند او را تسکین می دهد و ائمه او را آرام می کنند./1308/202/ب2

ارسال نظرات