۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۴۷۵۸۵
عضو انجمن روان‌شناسی ایران تبیین کرد؛

راهکارهای آغاز زندگی عاشقانه و مستحکم/ 3 شرط اساسی پیش از ازدواج

حجت الاسلام والمسلمین سیدمیرزایی در همایش «انتخاب آگاهانه، زندگی پایدار» به تبیین راهکارهای آغاز یک زندگی عاشقانه و مستحکم پرداخت و گفت: انتخاب آگاهانه، آموزش و مشاوره سه رکن اولیه و اساسی پیش از ازدواج است که حتما باید رعایت شود.
ازدواج و زندگي مشترک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید داوود سیدمیرزایی پیش از ظهر امروز در همایش «انتخاب آگاهانه، زندگی پایدار» که از سوی اداره کل بهزیستی استان قم برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

راهکارهای آغاز یک زندگی عاشقانه و مستحکم

عضو انجمن روانشناسی ایران با اشاره به این که مشاوران در بحث ازدواج برای تحکیم خانواده سه راهکار ارائه می دهند، گفت: نخستین راهکار انتخاب آگاهانه است؛ انتخاب درست را به طور کامل در جامعه به جوانان آموزش نداده ایم و انتخاب خود را از روی ظاهر انجام می دهند؛ از همین جهت است که بیشترین آمار طلاق مربوط به 5 سال نخست زندگی است.

وی ادامه داد: همانطور که در پزشکی برای جلوگیری از بیمار شدن سفارش به پیشگیری می شود، در ازدواج هم باید چنین موضوعی مطرح باشد؛ خوشبختانه مشاوره پیش از ادواج و پیش از طلاق اجباری شده است که این امر در کاهش آمار طلاق مؤثر بوده است.

کارشناس روانشناسی بالینی افزود: دومین راهکار برای تحکیم خانواده و ازدواج، آموزش است؛ انسان برای ورود به هر شغلی و فعالیتی کلاس های آموزشی متعدد را پشت سر می گذارد؛ اگر بخواهیم مهمترین رخداد زندگی را که زندگی مشترک است را بدون آموزش شروع کنیم، معقول نیست.

وی خاطرنشان کرد: سومین راهکار پیش از اردواج، مشاوره است؛ برای این که دو جنس متفاوت از هم در یک زندگی مشترک به مشکل برنخورند باید پیش از ازدواج مشاوره داشته باشند و فرد مقابل خود را بهتر بشناسند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: برخی زندگی ها با طلاق سرد مواجه است و همسران نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند؛ باید بررسی شود که چرا زندگی ها با عشق شروع می شود اما در مقطعی از زندگی این عشق کم می شود؟ به نظر می رسد افرادی که نسبت به عشق خود تعهد داشته باشند، با این مشکل رو به ور نمی شوند.

تعهد همسران به هم

وی تأکید کرد: تعهدها باید دو طرفه باشد و با گذشت زمان این تعهد نباید کمرنگ شود؛ همسرانی که با آگاهی نسبت به هم زندگی مشترک آغاز می کنند در زندگی تفاهم دارند؛ تنها تفاوت میان همسران، باید جنسیت آن ها باشد؛ تفاهم یعنی توانایی تحمل تفاوت ها و افرادی که می خواهند به عشقشان لطمه نخورد، باید به تفاوت های یکدیگر احترام بگذارند.

از خود گذشتگی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمیرزایی ادامه داد: عشق یعنی این که من به خاطر همسرم از سلایق خودم گذر کنم و از عشق همسرم پاسداری کنم؛ گفت و گوهای صمیمانه و عشق ورزی از دیگر تعهداتی است که باید زوج ها نسبت به هم داشته باشند.

گفت و گو، آستانه تحمل بالا و توانایی مدیریت زندگی

وی افزود: متأسفانه از وقتی که شبکه های اجتماعی وارد زندگی ما شد، همسرانی که توانایی گفت و گو با هم را نداشتند در گروه های شبکه های اجتماعی این میل خود را برطرف کردند؛ خانم ها دوست دارند دیده و شنیده شوند و مطمئن باشید که این گفت و گوها تفاهم ایجاد می کند.

عضو انجمن روانشناسی ایران اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که گفت و گوهای میان همسران ثوابش از اعتکاف در مسجدالنبی بیشتر است؛ حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) حداقل روزی 2 ساعت گفت و گوی صمیمانه داشتند؛ گفت و گوی صمیمانه، گفت وگوی انتقادی نیست و برای انتقاد باید اول ارتباط خوب انجام شود، بعد به انتقادات پرداخته شود.

وی بیان داشت: زن و شوهر باید کاری کنند که همسرشان به آن ها تکیه کنند؛ مردان تکیه گاه زنان هستند و اگر تکیه گاه زن مقتدر باشد، هیچ گاه از ازدواجش پشیمان نخواهد شد؛ زن از مرد ضعیف النفس که نمی تواند مدیریت زندگی را اداره کند، خوشش نمی آید.

کارشناس روانشناسی بالینی گفت: مرد در عرصه عاطفی باید مقتدر باشد و بداند که همسرداری آستانه تحمل بالا می خواهد؛ زن و شوهر باید حوصله هم را داشته باشند و نکته مهم دیگر این است که زن باید به خود آراستگی اهمیت دهد؛ مرد هم باید در پوشیدن لباس و ظاهر مرتب باشد.

مدیریت روابط زناشویی

وی خاطرنشان کرد: از عوامل دیگری که در زندگی های عاشقانه شاهد آن هستیم، روابط خوب در بحث زناشویی است؛ در روابط زناشویی باید مدیریت وجود داشته باشد و کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد، حتما مطالعه شود؛ این آموزش ها باید بومی شود تا دچار مشکلات دیگر و انحرافات فرهنگی نشویم.

مسؤولیت پذیری همسران

استاد حوزه علمیه افزود: همسران باید مسؤولیت پذیر باشند و در تربیت فرزند، مشارکت داشته باشند؛ در خیلی زندگی ها آسیب های اصلی از مدیریت اقتصادی حاصل می شود؛ مرد برای همسر خود باید بهترین خرج ها را بکند، اما از اسراف بپرهیزد.

وی ادامه داد: امکانات و رفاه، آسایش می آورد اما آرامش نمی آورد؛ زن و شوهر باید آرامش داشته باشند و فقط آسایش کافی نیست؛ چشم و هم چشمی آسیب های جدی به زندگی می زند و شخصی که چنین مشکلی دارد، نمی تواند زندگی خود را پایدار نگه دارد.

قناعت پیشگی در زندگی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمیرزایی با بیان این که اسلام به زندگی با قناعت تأکید دارد، گفت: منظور از قناعت، زندگی فقیرانه نیست بلکه زندگی به سبک اسلامی است؛ زندگی با قناعت یعنی این که به فراهم شدن مایحتاج زندگی قناعت داشته باشید و از زیاده خواهی پرهیز کنید.

وی به یکی از مشکلات روحی مردان اشاره کرد و افزود: تنوع طلبی در مردان یک اختلال روحی و روانی است که باید به صورت ریشه ای با آن برخورد شود؛ اگر زنی راضی به ازدواج مجدد همسرش نیست و همه نیازهای مرد را برطرف می کند، دین از زن دفاع می کند، چرا که این تنوع طلبی و هوس رانی مرد است.

تأکید بر اهمیت مشورت

عضو انجمن روانشناسی ایران ابراز داشت: مشورت در زندگی ها بسیار پر اهمیت است و زن و شوهر در زندگی باید حتما مشورت داشته باشند؛ در همه امور زندگی به ویژه صاحب فرزند شدن، باید با همسر مشورت شود تا آمادگی های لازم روحی و جسمی را به دست آورد.

برنامه ریزی در زندگی

وی اظهار داشت: برنامه ریزی در زندگی از دیگر ویژگی هایی است که در زندگی های سالم وجود دارد؛ خانواده ها باید برای تربیت و اخلاق فرزندان خود بیشترین هزینه ها را خرج کنند که این خرج، نوعی سرمایه گذاری است؛ تربیت فرزند یک فن است و متأسفانه گاهی فرزندان ما فقط بزرگ می شوند اما تربیت نمی شوند.

رازداری همسران

کارشناس روانشناسی بالینی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های زندگی های عاشقانه، رازداری است؛ سوءظن در میان همسران سومین عامل طلاق است؛ در اختلافات به هیچ عنوان پای بزرگترها را به زندگی خود باز نکنید؛ بدبینی و سوءظن مربوط به خانواده های آشفته است.

سوءظن و راهکار حل آن

وی به ارائه راهکاری برای برطرف شدن سوءظن پرداخت و گفت: برای برطرف شدن سوء ظن باید اعتماد سازی انجام شود؛ اگر اعتماد سازی انجام نشود، بدبینی شعله ور می شود و این وظیفه زوج است که اعتماد سازی کرده و به رفع ابهامات و بدبینی های به وجود آمده بپردازد تا زندگی خود را از سقوط نجات دهد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی استان قم آموزش های رایگانی در زمینه های متخلف از جمله فرزند آوری، ازدواج و شیوه های زندگی موفق در سطح استان قم برگزار می کند که علاقه مندان می توانند با شماره 3778950 «معاونت توسعه پیشگیری» برای نام نویسی در این کلاس ها اقدام کنند./840/پ201/س

ارسال نظرات