۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۴۴۷۶۲۹
نماینده خبرگان رهبری:

برقراری عدالت مطالبه جدی مردم از نظام است

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با اشاره به حقوق‌های نامتعارف و رانت‌های برخی مسؤولان، گفت: برقراری عدالت مطالبه جدی مردم از نظام است.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: سیره مولای متقیان علی(ع) بهترین شیوه برای برقراری عدالت در جامعه اسلامی است؛ امام معتقد بودند اطاعت وقتي واجب است كه حقي كه مردم بر گردن حاكم دارند نيز انجام شود يعني در واقع وظيفه حاكم، اداي حقوق مردم و اجراي عدالت و وظيفه مردم هم اطاعت هست.

وی با تأکید بر این‌که حفظ عدالت در حكومت اسلامي واجب است، خاطرنشان کرد: عدالت اصل و مبناي حكومت اسلامي از دیدگاه حضرت علی(ع) بوده است؛ بايد توجه داشت كه اگر عدالت در حكومت حفظ نشود ديگر حفظ حكومت، نه تنها از اوجب واجبات نيست بلكه واجب هم نيست زيرا حكومت اسلامي و حكومت علي(ع)، اجراي عدالت و براي عدالت است.

این فقیه و حقوقدان برجسته کشور ادامه داد: امام علي(ع) در دو راهي اين كه ظلم كند يا مظلوم شود، مظلوميت را انتخاب كرد؛ آن حضرت عدالت را فداي حكومت و جان خود نکرد، حفظ حكومت از اوجب واجبات است؛ حكومتي كه درون آن سرشار از عدالت، صداقت، شفافيت، خدمت، ايثار، فداكاري، اخلاق، تقوا و معنويت باشد و بايد هم چنين باشد، اما وقتي از اين مسائل تهي شد ديگر شامل اين اصل نمي شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی افزود: امام علی(ع) حتي در يك مورد نپذيرفت براي حفظ حكومت و يا جان خود ذره اي از عدالت كوتاه آيد و ظلمي هرچند كوچك بر ديگري روا دارد، زيرا ايشان عدالت را اصل قرار مي دهد و ماندن عدالت را بالاتر از ماندن علي و حكومت علي مي داند، در روايات آمده است كه علي(ع) شهيد عدالت است و به علت شدت عدالت خود در محراب عبادت، ترور شد.

وی ادامه داد: در روایات متعدد آمده که مولای متقیان قاتل خود را می شناخت؛ اگر علي(ع)، عدالت را فداي مصلحت مي كرد و هدف را با وسيله توجيه مي کرد، ابن ملجم را مي كشت يا او را دستگير و زنداني مي كرد؛ در اين صورت، خود كشته نمي شد و آسيبي به حكومت ايشان وارد نمي شد، اما عدالت كشته مي شد، علي(ع) خواست علي كشته شود، ولي عدالت زنده بماند.

نماینده خبرگان رهبری افزود: در مكتب علي(ع)، علي براي عدالت است نه عدالت براي علي، معناي اصيل عدالت محوري اين است؛ عدالت محوري يعني همه چيز با عدالت بررسي شود و نه با مصلحت. تأكيد ايشان بر حفظ عدالت به گونه اي بود كه برخي در برابر او مي ايستادند، او را كافر مي دانستند و از علي(ع) كه از نخستین ايمان آوردگان به خدا و پيامبر او بود مي خواستند پس از اعتراف بر كافر بودن خويش، توبه كند.

وی با تأکید بر این‌که حكومت علي(ع) دموكراتيك ترين حكومت روي زمين بود، گفت: معنا يافتن حكومت اسلامي و علوي در عجين شدن آن با عدالت بود، اين دموكراسي ها كه در كشورهاي امروزي مطرح است و عمل مي شود در برابر دموكراسي حكومت علي(ع) اصلا ناچيز است و قابل مقايسه نيست.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که برقراری عدالت مطالبه جدی مردم از نظام است، گفت: برقراری عدالت با مصلحت‌اندیشی ممکن نخواهد بود، باید نظام اسلامی با یقه‌سفیدها و آقازاده‌هایی که به دنبال سهم‌خواهی از انقلاب هستند، به صورت جدی برخورد و گام جدی در جهت برقراری عدالت بردارد./935/302/ب2

ارسال نظرات