۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۵۳۱۴۶
دبير جامعه روحانيت كاشان تشریح کرد؛

مراحل قیامت در آیات قرآن

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: : يوم القيامه در قرآن به معني روز نيست كه بخواهد در مقابل شب باشد، بلكه به عنوان يك مقطع زماني مطرح است كه آدمها را صدا مي زنند و منظور، روز خاصي است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 71 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً» گفت: اين آيه به روز قيامت اشاره مي‌كند كه روز قيامت هرچند روز قيامت است اما ايام و مراحل متعددي دارد.

وي افزود: يوم القيامه در قرآن به معني روز نيست كه بخواهد در مقابل شب باشد، بلكه به عنوان يك مقطع زماني مطرح است كه آدمها را صدا مي زنيم و منظور، روز خاصي است.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در كتاب منازل الاخره ‹‹منزلگاه هاي روز قيامت›› حاج شيخ عباس قمي با استفاده از آيات قرآن، مي‌فرمايد، روز قيامت 50 مرحله و موقف است و اينگونه نيست كه با روزقيامت منزلگاه انسانها كه جهنم و يا بهشت است مشخص شود بلكه  از لحظه مرگ تا رسيدن به منزلگاه 50 موقف است.

وي افزود: تعبير قرآن در سوره معارج اين است، روز قيامت كه مقدارآن 50 هزار سال است و در آيات ديگر نيز مي فرمايد، يك روز از روزهاي الهي به اندازه هزار سالي است كه شما محاسبه مي‌كنيد، البته به اين معني نيست كه روز و شبي در كار است و بايد صبر كرد تا روز و ماه بگذرد، بلكه بحث گذرزمان است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه يادآور شد: واژه ‹‹يوم›› در آيات قرآن بحث زمان و روز و شب نيست، بلكه بحث مرحله است از اين رو در آيات قرآن مراحلي از روز قيامت مطرح شده است كه مي‌توان به مرحله مرگ، حساب كتاب در قبر، وارد شدن به عالم برزخ و واردشدن به عالم قيامت و حساب و كتاب اشاره كرد.

وي ادامه داد: يكي از اين مراحل را كه در آيه قرآن به آن اشاره شده است، مي فرمايد، ما مردم را دعوت مي‌كنيم مي‌آيند، آن هم دسته جمعي‌مي‌آيند و با امام خودشان مي‌آيند و در آيات ديگر نيز مي فرمايد، در يكي ديگر از مراحل روز قيامت مردم براي حساب و كتاب مي‌‌آيند اما فردي مي‌آيند.

حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: يك مرحله ديگر در روز قيامت است كه كل انسانها با همديگر مي‌آيند، بنابراين اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا آيات قرآن با هم اختلاف دارد، بالاخره تنها مي‌آيند يا با امام خودشان مي‌آيند و يا گروهي و دسته جمعي مي‌آيند از اين رو در جواب مي فرمايد، اين مراحل متعددي است كه فردي يا با امام خود و يا گروهي مي آيد.

وي افزود: در برخي از آيات قرآن مي فرمايد، روز قيامت روزي است كه هيچكس به جاي ديگري مجازات نمي‌شود و از كسي شفاعت نيز قبول نمي‌شود و هيچكس نمي تواند ديگري را شفاعت كند بلكه خودش پاسخگوي اعمال خودش است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، اضافه كرد: اما در آيات ديگر مي فرمايد، روز قيامت روزي است كه شفاعت فايده اي ندارد مگر كسي كه خداي رحمان به او اجازه داده باشد، اما بار ديگر اين سؤال مطرح است كه بالاخره شفاعت هست يا نيست اگر شفاعت هست چرا مي‌فرمايد شفاعت نيست و اگر شفاعت نيست، پس چرا مي‌فرايد شفاعت هست.

حجت الاسلام شاه فاضل ادامه داد: در برخي از مراحل روز قيامت شفاعت هست اما در برخي از جاها نيست و در اين زمينه رواياتي نيز آمده است كه مي فرمايد، روز قيامت شفاعت اهل بيت(ع) وجود دارد اما  در قبر نمي توانيم شفاعت كنيم.

وي افزود: دربرخي از مراحل روز قيامت، هم از پيامبران و هم از مردم سؤال مي‌كنيم و از مردم علت كارهاي انجام داده و نداده را سؤال مي‌كنيم، جواب مي‌دهند اشتباه كرديم و در مرحله ديگري از همان گناهكار علت كاري كه انجام داده است سؤال مي‌كنيم، مي گويد ما ظالم نبوديم وگناه نكرديم.

به گفته وي، علت راستگويي و دروغ گويي انسان در اين مراحل اين است كه برخي از مراحل به گونه اي است كه انسانها همانگونه كه در دنيا دروغ مي‌گفتند در اين مراحل نيز دروغ مي‌گويند.

دبير جامعه روحانيت، اظهارداشت: خداوند مي‌فرمايد، در اين مراحل از مردم سؤال مي‌كنيم، جواب مي‌دهند اما درمرحله ديگر در پاسخ به سؤال نمي تواند حرف بزند و به جاي اودست و پا و چشم و گوش و زبان اش شروع به سخن گفتن مي‌كنند.

وي ابراز داشت: مواقفي است‌كه بهشتيان، جهنمي‌ها را در جهنم مشاهده مي‌كنند و بالعكس آن نيز جهنمي‌ها بهشتي را در بهشت مشاهده مي‌كنند و مواقفي نيز وجود دارد كه آنها را از يكديگر جدا مي‌كنند و روز جدايي است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: در آيه 71 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹يوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ›› اشاره به يكي از آن مواقف دارد، موقف حساب و كتابي كه مردم با امام خودشان مي‌آيند.

دبير جامعه روحانيت كاشان عنوان كرد: مفسرين  براي امام دو نوع تعبير دارند، يك تعبير براي آيه اين است كه گفتند، ما ائمه اي داريم كه هدايت به سمت خدا مي‌كنند و ائمه اي هم داريم كه هدايت به سمت كفرمي‌كنند.

وي افزود: لفظ امام در آيات قرآن به معني دوازده امام معصوم نيست بلكه به معني پيشوا است كه عده اي پيشواي حق و عده اي ديگر پيشواي كفر هستند و انسانهايي‌كه قبل از اسلام و در زمان پيامبران قبلي ‌بودند امامي‌كه آنها را به سمت حق هدايت مي‌كرده است آن امام را در روز قيامت امام خود را معرفي‌ مي‌كنند و با امام خود وارد مي شوند و كساني كه امام حق داشتند با امام حق خودشان وارد مي شوند و كساني كه با ائمه كفر بودند با ائمه كفر وارد مي‌شوند.

حجت الاسلام شاه فاضل، يادآور شد: گفت‌وگوهايي بين ائمه كفر و پيروان آنها در قرآن مطرح شده است و در آيه 38 سوره مباركه اعراف مي فرمايد، هر زماني كه يك امتي وارد جمع مي‌شدند گروه ديگر لعنت مي‌كردند و از خدا مي‌خواستند تا عذاب آنها را زياد كند./201/1307/ب1

ارسال نظرات