۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۴۵۴۵۴۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مطرح کرد؛

آسیب هایی که حوزه را تهدید می کند/ دیوان سالاری برای حوزه مضر است

حجت الاسلام والمسلمین محرمی با بیان آسیب های جدی بر سر راه تحول حوزه گفت: حضرت آقا بر دیوان سالاری حوزه تاکید کردند و فرمودند در حوزه به دنبال دیوان سالاری دولتی نباشیم، یک ‌ آسیب‌های جدی همین است، شما در حوزه مسؤولیت‌های بی فایده و زاید ایجاد شده است و این آسیب جدی است هم بودجه صرف و اسراف می‌شود.
تحول در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه، بیان کرد: رهبر انقلاب به عنوان یک دیده بان مهربان و عطوف آسیب‌های حوزه را می‌بیند، انقلاب ما از حوزه ای برخاسته است، که مرکز اسلام محسوب می‌شود، متولی تبلیغ اسلام است و بالاخره حوزه دستگاه امام زمان(عج) است، ولی آسیب‌هایی دارد و رهبر انقلاب این آسیب‌ها را می‌بینند.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و دروس حوزه بایستی مطابق با نیازهای جامعه و مبانی اسلامی باشد، در حوزه مشکلاتی از لحاظ متون درسی، عناوین درسی و سنوات درسی وجود دارد، برای این مشکلات باید برنامه ریزی شود و تحول ایجاد شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تحول به این به معنا نیست که مثلاً حوزه مدرن شود، بلکه مدرن شدن یکی از آسیب‌هایی حوزه است یعنی بعضی از سیستم‌های مدرن و سیستم‌های دانشگاهی که به حوزه آمده است برخی از آسیب‌ها، مربوط به اینهاست یعنی اینها خودشان آسیب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی افزود: مدرک گرایی یک آسیب جدی است در حوزه که آن را  تهدید می‌کند،یعنی به این معنا نیست که حوزه را متحول کنیم و از حالت سنتی‌اش در بیاوریم، بهتر است بیشتر به عقب به سنت‌های خودمان برگردیم، سیستم گذشته امام(ره) و رهبر معظم انقلاب را به ما تحویل داده است.

وی با بیان اینکه حوزه باید اصلاح شود اما اصلاح معنایش تجدد نیست، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های حوزه مقلد بودن است، مساله مدرک گرایی در حوزه مشکل آفریده است که باید به این مساله دقت شود، و مساله دیگری که برای حوزه مشکل آفریده همین نمره گرایی است که باعث شده روحیه درسخوانی کم‌رونق شود.

 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: آسیب‌ها مشخص است و باید رهبر معظم انقلاب این آسیب‌ها را بگوید و توصیه کند و البته ایشان همیشه توصیه می‌فرمایند، قبلاً هم توصیه فرمودند، ولی اجرا نمی‌شود، در حوزه باید ما به حوزویان بزرگان، استادان، بزرگان حوزه و مسئولینی حوزه توصیه و خواهش کنیم، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بکار گیرند و سایر بزرگان و مراجع هم جلوی بعضی آسیب‌ها را بگیرند تا حوزه کارآمدتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی عنوان کرد: حضرت آقا بر دیوان سالاری حوزه تاکید کردند و فرمودند در حوزه به دنبال دیوان سالاری دولتی نباشیم، یک ‌ آسیب‌های جدی همین است، شما در حوزه مسؤولیت‌های بی فایده و زاید ایجاد شده است و این آسیب جدی است هم بودجه صرف و اسراف می‌شود.

وی با بیان اینکه در دیوان سالاری نه تنها مشکل بودجه است بلکه به دنباله خودش فرهنگ ها را تغییر می‌دهد، گفت: یعنی اینکه تشتت فرهنگی را در حوزه می‌آورد و حوزه به دیدگاه‌های مختلف در جاهای مختلف اعمال می‌شود و از آن یکنواختی که تحت نظر بزرگان و علما اداره شده بود در می‌آید.

 استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: نظام دیوان سالاری یک حس رقابت در بین مسؤولان برای ریاست پدید می‌آورد که مثلاً آ‌ن فامیلش را آنجا بگنجاند این دوستش را اینجا بیاورد، این رقابت‌ها خیلی جدی  می‌شود و به دین و ایمان ضربه می‌زند و بی تقوایی‌ها رخ می‌دهد که این با رسالت حوزه منافات دارد یعنی هر قدر بیشتر باشد بی تقوایی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه یک رکن اساسی حوزه ما تربیت است، بیان کرد: باید طلبه‌ها تقویت شوند، آیا ما با بی تقوایی می‌توانیم طلبه‌ها را تربیت کنیم و طلبه‌ها را با تقوا کنیم، خیر، رهبر انقلاب روی این مطلب اشاره کرد و قبلاً هم فرموده بودند لازم نیست مثل دولت عمل کنید و در هر استان یک نماینده و سیستم داشته باشید، ایشان هم قبلاً در دیدارهای گذشته فرموده بودند الآن هم به دیوان سالاری اشاره کردند که دیوان سالاری فربه نشود./875/ت302/س

ارسال نظرات