۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۴۳۶۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نبود امکانات برابر بین قم و شهرستانها عدم هجرت طلاب را در پی دارد

حجت الاسلام صغیرا با مذمت روحیه عافیت طلبی به دلیل دست یافتن به شرایط مناسب زندگی در شهر مقدس قم، گفت: نبود امکانات مساوی برای طلابی که در قم و شهرهای دیگر زندگی می کنند مهم ترین مانع برای هجرت است.
حجت الاسلام صغیرا

حجت الاسلام علی صغیرا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان جایگاه ویژه شهر قم در روایات بیان کرد: شهر مقدس قم و حوزه علمیه و رسالت آن در عصر غیبت برای فراگیر کردن معارف اسلامی از موضوعاتی است که در روایات متعددی آمده، به عنوان نمونه قم و اهل آن، قائم مقام حجت خدا دانسته شده و همچنین عهده دار اتمام حجت اند و وظیفه دارند علوم و معارف الهی را به سراسر عالم برسانند تا کسی باقی نماند، مگر آنکه سخن حق به او رسیده باشد.

وی با تأکید به این که امروز هجرت طلاب و روحانیون از قم به اقصی نقاط کشور به شدت احساس می شود  تصریح کرد: عدم احساس خطر کافی از تهاجم فرهنگی و گسترش فعالیتهای ضاله و عرفانهای کاذب سبب تمرکز طلاب در قم شده است.

حجت الاسلام صغیرا با بیان این که طلبه بومی در محل تبلیغ به دلیل آشنا بودن به موقعیت و مکان، مؤثرتر عمل خواهد کرد افزود: تناسب تبلیغ با پیام و موقعیت زمانی و مکانی آن، از مهم ترین موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه مبلغان دینی قرار گیرد، از این جهت است که معجزات انبیای الهی(ع) نیز با هم تفاوت داشته و مناسب موقعیت زمانی و مکانی و مخاطب بوده است.

وی با مذمت روحیه عافیت طلبی به دلیل دست یافتن به شرایط مناسب زندگی در شهر مقدس قم افزود: نبود امکانات مساوی برای طلابی که در قم و شهرهای دیگر زندگی می کنند مهم ترین مانع برای هجرت می باشد.

مسؤول فرهنگی بسیج رسانه استان اصفهان در ادامه به پیامدهای خالی ماندن شهرها از حضور روحانیون و علما پرداخت و گفت: ایجاد جهل دینی مردم و در مقابل عدم اطلاع کافی حوزه های علمیه از مشکلات مردم از مضرات عدم هجرت است.

وی افزود: تأثیر گذاری فرقه های منحرف بر عقاید و افکار مردم، فاصله گرفتن و نبود ارتباط عاطفی بین جوانان و  علماء و در نتیجه بدبینی نسبت به آنها، فاصله افتادن بین برادران دینی به دلیل عدم تجمعات مذهبی و از همه مهم تر گسترش فساد در تمام اقشار جامعه از دیگر پیامدهای آن است.

حجت الاسلام صغیرا در ادامه نزول بلاهای الهی را خاطر گسترش فساد و نبود علم آموزی و عدم وجود به امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و برای همین به آیه 96 سوره اعراف اشاره کرد که خداوند می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند، به یقین برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشودیم.

وی یکی از اسباب تأخیر در ظهور امام زمان(عج) را توقف یا کند شدن رشد دینی مردم دانست و افزود: در این جامعه مردم آن مأیوس، ناامید و افسرده هستند و علوم آسمانی و معارف آل محمد(ع) در آن جاری نیست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نمونه بارز هجرت از قم اشاره کرد و تصریح کرد: حضرت آیت الله مظاهری با تبعیت عملی از ولی امر مسلمین زمان خود به اصفهان کوچ کردند و با حضورشان سبب برکات زیادی در اصفهان شده اند که با قبل از حضور ایشان قابل مقایسه نیست.

وی ابراز داشت: از برکات حضور ایشان در اصفهان می توان به گسترش کمی و کیفی و سازماندهی حوزه های علمیه استان اصفهان و دلگرمی زیاد و ایجاد انگیزه برای نیروهای مذهبی و انقلابی بیان کرد و همچنین بسیاری از مشکلات سیاسی استان اصفهان با آمدن ایشان برطرف شد.

شایان ذکر است حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌، در طول‌ تاریخ‌ عالمان‌ فرزانه‌ای‌ را به‌ اسلام‌ تقدیم‌ كرده‌، این‌ حوزه‌ با سابقه‌، در دهه‌های‌ اخیر به‌ سبب‌ نبود ستارگان‌ درخشان‌ علم‌ و فقاهت‌، رو به‌ افول‌ نهاده‌ بود، از این رو علمای‌ اصفهان سالها بود كه‌ به‌ دنبال‌ راهكاری‌ مناسب‌ برای‌ جبران‌ این‌ خسارت‌ بودند، اما این‌ حركت‌ نیازمند محوریت‌ كارآمد و مركزیت‌ استوار بود.

پس‌ از ارتحال‌ مرحوم‌ آیه‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ حسن‌ صافی‌ اصفهانی‌، علمای‌ حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ در آبان‌ ماه‌ سال‌ 1374 طی‌ نامه‌ای‌ مفصل‌ به‌ رهبر معظم انقلاب‌ خواستار هجرت‌ حضرت آیت‌ الله‌ مظاهری‌ به‌ آن‌ دیار شدند.

پس‌ از این‌ نامه‌، رهبر معظم انقلاب‌ در تاریخ‌ نهم‌ آذر ماه‌ 1374 در نامه‌ای‌ از حضرت آیت الله مظاهری‌ خواستند كه‌ به‌ شهر اصفهان‌ عزیمت‌ فرموده‌، درخواست‌ مردم‌ و علمای‌ آن‌ دیار را اجابت‌ فرمایند. دو روز پس‌ از این‌ نامه‌، یعنی‌ یازدهم‌ آذرماه‌ 1374 و در سالروز تولد حضرت‌ جوادالائمه‌(ع) وی با استقبال‌ پرشور مردم‌، مسؤولان‌ و علمای‌ بزرگوار اصفهان‌، وارد این‌ شهر شده‌ و در آن‌ رحل‌ اقامت‌ افكند.

لازم به ذکر است حضرت آیت الله‌مظاهری‌، هم‌ اكنون‌ در اصفهان‌ حضور داشته‌ و به‌ اداره‌ حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ و تربیت‌ طلاب‌ شایسته‌ و رسیدگی‌ به‌ امور مردم‌ مؤمن‌ و مسلمان‌ این شهر می‌پردازد./939/302/ب3

ارسال نظرات