۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۴۳۶۸۶

بررسی نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گري در اوگاندا

همایش بین‌المللی «نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری» به همت رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا برگزار شد.
همايش نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گري اوگاندا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش بین‌المللی «نقش دین در مهار خشونت و افراطی‌گری»،به همت رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا و با مشارکت کالج المصطفی، شورای بین الادیان اوگاندا، دانشگاه کامپالا و شبکه تلویزیونی دولتی یو بی سی در کامپالا پایتخت اوگاندا برگزار شد.

 

تعریف و مصادیق خشونت و افراطی‌گری دینی از منظر ادیان، پیامدهای سوء خشونت و افراطی‌گری از منظر کتب مقدس، وظیفه و نقش حکومت و رهبران دینی در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، تأثیر مشارکت دین و رسانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، نقش گفت‌وگوی ادیان در کنترل خشونت و افراطی‌گری و نقش تعلیم و تربیت در مبارزه با خشونت دینی از منظر کتب آسمانی از جمله محورهاي اين همايش برشمرده مي‌شود.

 

در ابتداي اين مراسم، پس از تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد، علی بختیاری، رایزن فرهنگی ايران طی سخنانی صلح‌طلبی و دعوت و گفت‌وگو را عنصر مشترک میان ادیان مختلف خواند و برگزاری این کنفرانس را در راستای عمل به توصیه‌های قرآن و سایر کتب مقدس عنوان کرد.

 

وی با تأکید بر لزوم گفت‌وگو به منظور ایجاد صلح در جهان تأكيد و به ارائه مطالبي پیرامون برگزاری همایش پرداخت.

 

شیخ شعبان رمضان موباجه، مفتی اوگاندا و کشیش اونسموس آسیموه، نماینده آرک بیشاپ، طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش، با اعلام حمایت از فعالیت‌های بین الادیانی برای مبارزه با خشونت، این همایش را در اوگاندا بی نظیر و آن را دارای اهمیت زیاد ارزیابی کردند.

 

مفتی اوگاندا ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و همچنین، بین مسلمانان و مسیحیان را محکوم کرد و افزود: ما در اوگاندا موضوعی به نام اختلاف شیعه و سنی نداریم و مسلمان و مسیحی در کنار هم در صلح و آرامش زندگی می‌کنند و برای ما عجیب است که چگونه ممکن است که دو مسلمان به خاطر دیدگاه هایشان نسبت به هم خشونت بورزند.

 

پس از آن، پدر سیمون لوکودو، وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا گفت: من حامل سلام گرم و صمیمانه رییس جمهوری موسوینی و همه هیات دولت اوگاندا هستم، که آرزویشان صلح و همگرایی است؛ همچنان که این تمایل در قوانین اوگاندا منعکس است.

 

وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا افزود: دولت اوگاندا این رویداد مهم را که در سطح وسیع جوامع دینی را توسعه می‌دهد، با علاقه دنبال می‌کند.

 

در ادامه، سیمون لوکودو به بیان مباحثی پیرامون همگرایی بین ادیان برای رسیدن به صلح و مهار خشونت پرداخت.

 

نیک بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا از ديگر سخنرانان اين مراسم بود که طي سخنانی با اشاره به حضور گروه‌های مختلف تروریستی در آفریقا، افغانستان و خاورمیانه، رفتار این گروهها را غیردینی خواند و گروه تروریستی داعش را گروهی نامید که بر خلاف ادعایشان نه دولت است و نه اسلامی.

 

وی انجام اقدامات تروریستی به نام اسلام و استاندارد دوگانه برخی دولت‌ها با این گروه‌ها را از مشکلات اساسی پیش رو خواند.

 

نیک بین با محکوم دانستن حملات داعش به فرانسه، بلژیک، سوریه و عراق، از جامعه بین المللی خواست این اقدامات تروریستی را محکوم کنند.

 

سفیر كشورمان خواستار شد: از سازماندهی و تأمین مالی و تهیه سلاح تروریست‌ها جلوگیری و آموزش عمومی اصلاح شود و همينطور، مشارکت منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم تقویت شود و آگاهی عمومی نسبت به خطر ترروریسم از سوی رسانه‌ها افزایش یابد تا از ترانزیت تروریست‌ها جلوگیری شود.

 

پس از آن، کاتریگا، رییس دانشگاه کامپالا (مسلمان) اظهار كرد: پیروان هر دینی می‌توانند با سوء استفاده از دین دست به خشونت بزنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بکائی، رییس کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا، اسلام را دین صلح و آشتی نامید و همگان را به دفاع از ارزش‌های اصیل دینی فراخواند.

 

در ادامه، قطعنامه پایانی همایش قرائت شد و رایزن فرهنگی کشورمان، حضور رهبران ادیان، نخبگان علمی، دینی و فرهنگی از پیروان ادیان مختلف در این همایش و گفت‌وگوی علمی و دوستانه را اوج تجلی همزیستی میان ادیان خواند و از حاضران خواست پیام این همایش را که دوستی و محبت میان پیروان ادیان است را به جهانیان منتقل کنند./847/ب102/د

ارسال نظرات