۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۴۴۳۷۰۵
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

روحانیان به موضوع هجرت نگاه جهادی و انقلابی داشته باشند

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: با توجه به دشواریها و موانع موجود در زمینه هجرت طلاب و روحانیان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد به شهرها و روستاهای سراسر کشور، باید نگاه روحانیان به موضوع هجرت، نگاه جهادی و انقلابی باشد.
حجت الاسلام سالاری مکی- مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ابراز نگرانی مراجع و بزرگان مبنی بر خالی شدن بلاد از حضور علما و کمبود روحانی در بسیاری از مناطق کشور، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دینی و قرآنی و آیه نفر، رسالت اصلی طلاب تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) است اما متأسفانه اکنون خیل عظیمی از طلاب و روحانیان با وجود کسب مدارج علمی حاضر نیستند از حوزه‌های علمیه قم و مشهد هجرت کنند.

وی در مورد دلایل ماندگاری طلاب در حوزه‌های علمیه قم و مشهد و موانع هجرت آنها، افزود: جو و فضای مذهبی و علمی در قم و مشهد و وجود اساتید و مراکز علمی قوی در این دو شهر سبب می‌شود طلاب با ماندگاری در حوزه‌های علمیه قم و مشهد مدارج حوزوی را طی کرده و پس از آن هم در مراکز و مؤسسات مختلف موجود در این شهرها مشغول به کار شوند که مجموعه این عوامل باعث ماندگار شدن طلاب و روحانیان در قم و مشهد می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: از طرف دیگر فراهم نبودن مناسب زمینه حضور و فعالیت روحانیان در شهرستانها یکی دیگر از عوامل ماندگاری طلاب و روحانیان در قم و مشهد است که برای رفع این نقیصه بایستی نهاد حوزه علمیه، دولت و دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی به صورت ویژه وارد کار شوند.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش هجرت طلاب و روحانیان از قم و مشهد، خاطرنشان کرد: در این راستا باید نگاه طلاب و روحانیان به موضوع هجرت و فعالیت تبلیغی در شهرها و روستاها، نگاه جهادی و انقلابی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به دشواریها و موانع موجود در زمینهٔ هجرت طلاب و روحانیان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد به شهرها و روستاهای سراسر کشور، باید روحانیان به موضوع هجرت نگاه جهادی و انقلابی داشته باشند.

به گفته حجت‌الاسلام سالاری مکی، همچنین باید مدیران و مسؤولان استانهای مختلف کشور به این موضوع ایمان داشته باشند که حضور و فعالیت طلاب و روحانیان در جامعه می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه استان داشته باشد تا با این باور برای هجرت و حضور طلاب و روحانیان برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان شمالی در راستای زمینه‌سازی بازگشت طلاب و روحانیان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد اقدامات زیادی انجام داده است، خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه اسکان اساتید حوزه با ساخت استادسرا در مرکز و شهرستانهای خراسان شمالی، راه‌اندازی سطح دو و سه حوزه علمیه، پرداخت حق‌الزحمه مناسب به اساتید و بیمه تکمیلی آنها و راه‌اندازی کرسی درس خارج غیرحضوری برخی از این اقدامات است./9314/302/ب2

ارسال نظرات