۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۴۴۹۵۸
حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

مهمترین خطر فضای مجازی تغییر در دین، فرهنگ و اخلاق خانواده ها است

کارشناس دینی رسانه ملی گفت: مهمترین خطر فضای مجازی این است که دین و فرهنگ و اخلاق جدیدی را بر فضای خانه ها حاکم می کند و این همان جنگ نرم دشمن است که باید از آن ترسید.
حجت ‌الاسلام مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام مسعود عالی، کارشناس دینی رسانه ملی، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی که با حضور مردم شهر فارسان در مصلای امام حسین(ع) این شهر برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ویژگیهای بارز هر انسان مؤمن این است که افزون بر کمیت زندگی، به دنبال کیفیت زندگی نیز باشد، افزود: انسان مؤمن نباید تنها به زیادی امور توجه کند بلکه باید خاصیت زندگی و عمر نیز برایش مهم باشد یعنی به دنبال برکت زندگی برود و این یک اصل است.

وی با اشاره به اینکه باید به جای اینکه از خداوند طول عمر طلب کنیم، از او بخواهیم که از عمر به ما بدهد که بین این دو فاصله بسیار است، خاطرنشان کرد: به یقین اگر دنبال برکت عمرمان باشیم، زندگیمان نیز باارزش می شود و بین این دو یک رابطه مستقیم وجود دارد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه برکت الزاما در زیاد بودن خلاصه نمی شود، تصریح کرد: برکت یعنی خاصیت یک چیز زیاد باشد؛ بسیاری از افراد کتاب نشوند اما امروز کتابهای آنها در حال خاک خوردن است و کسی به سمت این کتابها نمی رود، در حالی که شیخ عباس قمی یک کتاب مفاتیح نوشت که در هر خانه ای در کنار قرآن وجود دارد و این نمونه یک کتاب بابرکت است.

وی با تأکید بر اینکه زندگی بی برکت، زندگی بدون محصول و بدون نتیجه است، اظهار کرد: مفهوم برکت تنها در قرآن مورد توجه قرار گرفته است و در علوم روز از آن خبری نیست؛ برکت نمکی است که خداوند باید در زندگی ها بپاشد و وقتی هم پاشیده شود، به یقین زندگی ها متفاوت می شود تا آنجا که عمر 70 ساله، به اندازه 700 سال برکت می کند و اثرگذار است.

کارشناس دینی رسانه ملی با تشریح برخی از عوامل برکت در زندگی، انس با قرآن را یکی از مهمترین این عوامل بیان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خانه ای که در آن قرآن باشد، بابرکت می شود»؛ چراکه در قرآن محور خداوند است اما در سایر کتب تحریف شده ادیان دیگر محوریت با انسان است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه زیربنای تفکر کشورهای غربی نیز بر مبنای انسان محوری است، ابراز کرد: اگر کسی با قرآن انس بگیرد، در واقع اختیار و مدیریت زندگی خود را به خداوند سپرده است و این سبب عاقبت به خیری او می شود.

وی با انتقاد از اینکه قرآن کتاب زندگی های جامعه امروز ما نیست، اظهار کرد: متأسفانه قرآن تنها کتاب زینت مجالس امروز ما است و هنوز جای خود را در سبک زندگی و امورات دنیوی عموم مردم پیدا نکرده است که این بزرگترین خسران است.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه قرآن تنها برای مجالس عزا و گریه نیست، از اینکه در عروسی ها به آن کمتر توجه می شود، ابراز تأسف کرد و گفت: به یقین شفاعت در آخرت از دنیا آغاز می شود و کسی از شفاعت قرآن در آخرت بهره می برد که در دنیا با آن انس گرفته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه برای همه چیز وقت داریم الا قرآن خواندن، افزود: یکی از آثار تسبیحات حضرت زهرا(س) گشایش در وقت است؛ اگر می خواهید وقتتان را مدیریت کنید، تسبیحات حضزت زهرا(س) را زیاد بخوانید چراکه شأن نزول آن برای ساماندهی کارهای درهم است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وقت وجود دارد اما انگیزه کم شده است، گفت: در خانه زیاد قرآن بخوانید چراکه نورانیت خانه با تلاوت قرآن محقق می شود و این توصیه نبی مکرم اسلام(ص) است.

این مقام مسؤول قرائت قرآن در مساجد بعد نمازهای یومیه را سنتی پسندیده دانست و ابراز کرد: این طرح یک آسیب دارد و آن دور کردن قرآن و قرائت قرآن از خانه ها است؛ به یقین بهترین روش برای تربیت فرزندان در خانواده، قرائت قرآن با صدای بلند است که نباید از آن غافل شویم.

وی با تأکید بر اینکه قرائت قرآن در خانه شیطان را دور می کند، تصریح کرد: متأسفانه ردپای شیطان در خانه های امروزی زیاد شده است؛ ماهواره بزرگترین ردپای شیطان در خانه ها است که متأسفانه خانواده ها نسبت به خطرات آن آگاه نیستند.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه بیش از 300 میلیون سایت مبتذل در اینترنت وجود دارد، ابراز کرد: متأسفانه بیش از 90 درصد جوانان امروزی با فضای مجازی ارتباط مستمر دارند و این درحالی است که مدیریت این فضا در دست دیگران است و این بزرگترین خطر است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین خطر فضاهای مجازی تنها در دوستی های ناباب و گرفتن وقت جوانان و ضررهای جسمی و روحی خلاصه نمی شود، افزود: مهمترین خطر فضای مجازی این است که دین و فرهنگ و اخلاق جدیدی را بر فضای خانه ها حاکم می کند و این همان جنگ نرم دشمن است که باید از آن ترسید.

کارشناس مسائل اخلاقی با تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای مقابله با جنگ نرم دشمنان در فضای کنونی جامعه برگزاری محافل خانگی قرآن با هزینه های کم است، خاطرنشان کرد: به یقین وقتی نام قرآن و اهل بیت(ع) در خانه ها برده شود، ملائکه وارد می شوند و شیطان رخت بر خواهد بست.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه محبت به پدر و مادر نیز سبب برکت در خانه ها می شود و این شاه کلید است که باید مورد توجه همه قرار گیرد، گفت: بهترین راه بندگی، احسان به پدر و مادر است که متأسفانه خیلی ها از آن غافلند.

وی با اشاره به اینکه تنها راه رسیدن به موفقیت در رضایت و دعای خیر پدر و مادر خلاصه می شود، تصریح کرد: کسانی که پدر و مادرشان در قید حیات نیستند، به سراغ قبر آنها بروند و بدانند که با فاتحه خواندن و درخواست از آنها حاجت روا می شوند.

حجت الاسلام عالی با تأکید بر اینکه عمل صالح در لحظه نیز سبب نزول برکت در خانه ها می شود و انسان را به جایگاه های بسیار بالا می رساند، افزود: هر روز لحظاتی در زندگی هر انسانی پیش می آید که همانند نسیمی گذران است که باید قدر آن را بداند و از آن نهایت بهره را ببرد.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه عمل صالح در لحظه، شیرین کاری است و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد، اظهار کرد: علی گندابی، گنده لات همدان از تنها لحظه پیش رویش نهایت استفاده را کرد که هر چه از طرف امیر مؤمنان(ع) به او رسید به خاطر همین شیرین کاری در لحظه او بود.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./201/9457/ب1

ارسال نظرات