۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۴۷۰۰۶
آیت الله آل هاشم:

مهمترین اصل در بانکداری اسلامی پرهیز از ربا است

آیت الله آل هاشم گفت: مهم‌ترين اصل در بانكداري اسلامي تقسيم سود و زيان حاصل از معامله و پرهيز از پرداخت ربا يا همان بهره پول است.
آیت الله آل هاشم

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی و اجرای این مقوله باید مطابق با قوانین اسلامی و آیات و روایات قرآن باشد، گفت: در بانکداری حال حاضر متأسفانه عمل به اجرای فرامین شرع اسلام رعایت نمی شود و به نوعی مخالفت با اجرای قوانین اسلام است.

وی با بیان اینکه بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلامی به‌ ویژه از دید ربا و رباخواری همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود، گفت: مهم‌ترين اصل در بانكداري اسلامي تقسيم سود و زيان حاصل از معامله و پرهيز از پرداخت ربا يا همان بهره پول است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام و قرآن کریم از ربا به عنوان یک عمل و فعالیت اقتصادی حرام نام برده شده است و به شدت قرآن این روش کسب درآمد را نهی کرده است، بیان داشت: براساس روایات دینی ربا موجب از بین رفتن برکت در زندگی و تضعیف اقتصاد جوامع خواهد شد.

وی افزود: شريعت اسلامي تنها ربا و بهره را حرام اعلام كرد، اما ساير درآمدهاي سرمايه را ممنوع نكرده است، به عبارت ديگر هر گونه پيش‌شرط براي انتفاع از اصل سرمايه و بدهي ممنوع اعلام شده است، براساس اصول اسلامي شيوه اجرايي و بكارگيري سرمايه در يك پروژه و موارد ايجاد شغل از اهميت ويژه برخوردار است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه احیای صندوق قرض الحسنه می تواند راهکاری اساسی برای توسعه بانکداری اسلامی در جامعه باشد، تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و ایجاد و گسترش صندوقهای قرض الحسنه بتوان مردم را ترغیب کرد که برای رضای خدا با سپرده گذاری در این صندوقها و اعطای وام به نیازمندان بخشی از بانکداری اسلامی را در جامعه تحقق بخشید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای اجرای احکام و قوانین اسلامی در جامعه به وقوع پیوست، افزود: آنچه مسلم است این که خاستگاه انقلاب، اسلام و موازین شرع مقدس است و از این رو رفتار ما در این عرصه ها نيز باید منطبق بر معيارهای قرآن کریم و موازین برگرفته از سنت ائمه معصومين(ع) باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارزه با بیان اینکه بانکداری کشور نه مزایای بانکداری غربی را دارد و نه اسلامی است، ابراز داشت: امید است که در بانکداری کشور موازین شرعی رعایت شود و اصول و ارزشهای دینی و اسلامی در بانکها و قوانین مربوط به بانکها رعایت شود تا شاهد اقتصادی سالم در کشور باشیم.

وی با تأکید بر همکاری و همیاری تمام دستگاه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش بانکها را در این باره تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: بانکداری اسلامی و جذب سرمایه برای تزریق پول برای راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد، متأسفانه امروز در بانکها این پول است که کار می کند./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات