۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۱۲۷
استاد اخلاق حوزه علمیه مطرح کرد؛

سستی در عمل و ضعف اعتقادی مهمترین عامل معصیت انسان

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی با بیان این که علت ارتکاب معاصی به خاطر سستی در عمل و ضعف بنیه اعتقادی و یقین است، گفت: ایمان و عمل صالح است که اعتقاد و اندیشه انسان را تقویت و ارتقا می بخشد.
گناه

حجت الإسلام و السملمین شیخ عبدالمجید باقری بنابی مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) بناب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به جایگاه روحانیت در صیانت از دین الهیِ، گفت: اگر فقها در زمان غیبت امام زمان(عج) نبودند تا دین خدا را نجات دهند، امروز اثری از دین نبود.

وی اخلاق و تقوا را شاکله اصلی طلبه خواند و خاطرنشان کرد: یک مجموعه حوزوی و مدارس علمی زمان موفق خواهند بود که بتوانند در تربیت طلابی فاضل، متقی و عامل و عالم به توفیقاتی دست پیدا کنند، طلبه ای موفق است که در کنار علم و دانش پارسا باشد و متخلق به اخلاق نبوی و متقی باشد.

مدیر حوزه علمیه بناب با اشاره به اهمیت تهذیب و تزکیه نفس در جامعه روحانیت برای تربیت طلابی فاضل و متقی، افزود: خداوند متعال در سوره مبارکه شمس پس از یازده قسم، می فرماید به تحقیق رستگار شد آن کسی که نفس خودش را تزکیه کرد و از زنگار نفسانیت و تمایلات دنیوی نجات داد.

وی ابزار تهذیب و تربیت طلبه را یک اصل اساسی در تربیت طلاب دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اضافه کرد: این یازده قسم نشانگر اهمیت تزکیه نفس است که طلاب محترم و مسؤولان تهذیب حوزه های علمیه باید نسبت به آن توجه داشته باشند و از اهمیت آن عفلت نداشته باشند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر حفظ روحیه انقلابی و تداوم اندیشه انقلابی در حوزه های علمیه، تصریح کرد: حوزه های علمیه و روحانیت بودند که در زمان شاهان قلدر ایران، اسلام را حفظ کردند و این انقلاب بزرگ ایران در حقیقت ثمره مجاهدت شبانه روزی علما و فقها است.

وی با بیان این که طلاب در بدو تحصیل باید یک دوره کامل با مسائل عقیدتی آشنا شوند، ابراز داشت: اگر انسان درست تربیت شود، همه کارهایش بر اساس نظم خواهد بود و دیگر دروغ، غیبت، سخن چینی و سایر گناهان از او سر نخواهد زد، از این رو تربیت صحیح طلاب در حوزه های علمیه بایدیک دغدغه اساسی باشد.

مدیر حوزه علمیه بناب با تأکید بر این که فرد گناه کار مغضوب پروردگار متعال، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) است، گفت: علت ارتکاب معاصی به خاطر سستی در عمل و ضعف بنیه اعتقادی و یقین است، ایمان و عمل صالح است که اعتقاد و اندیشه انسان را تقویت و ارتقا می بخشد.

وی با اشاره به این که عمل به دستورات الهی موجب موفقیت طلاب در اهداف طلبگی و تبلیغ دین می شود، گفت: مسؤولان حوزه های علمیه، مدیران و معاونان تهذیب باید مراقب باشند تا طلابی فاضل، متقی و عالم در مدارس تربیت شوند و بتوانند دین اسلام و ارزشهای الهی را صحیح و دقیق تبیین، ترویج و تبلیغ کنند./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات