۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۱۴۲
مدیر جامعه امیرالمؤمنین تهران:

جای کتاب شناسی حدیث در متون درسی حوزه خالی است

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی با تأکید بر این که در زمینه کتاب شناسی حدیث در متون درسی حوزه علمیه هیچ اقدامی انجام نشده است، گفت: در زمینه تحول در متون درسی و به ویژه کار بر روی متون احادیث نیازمند اقدام جدی حوزه علمیه هستیم تا مدیون ثقلین نشویم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کرباسی

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کرباسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بررسی تغییر و تحول در متون و روش آموزشی حوزه علمیه پرداخت و گفت: متون درسی حوزه علمیه از دو زاویه محتوا و شکل، نیاز به تحول دارد.

مدیر جامعه امیرالمؤمنین تهران اظهار داشت: از نظر محتوا یکسری مواد درسی باید به متون درسی حاضر اضافه شود تا فهم آن ها را برای طلاب آسان تر کند.

وی ادامه داد: مهارت هایی از قبیل زبان عربی روز، کتابت و رسم الخط زبان عربی که در متون فعلی حوزه علمیه جای خالی آن احساس می شود، باید به متون درسی افزوده شود.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی افزود: از نظر شکل و روش هم متون درسی باید از حالت قدیمی و سنتی به شکل کلاسیک و روز متحول شود که خوشبختانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم این کار را شروع کرده است.

وی ابراز داشت: تعدادی از متون درسی در دو سال اخیر متحول شده که در زمینه عقاید، معارف اسلامی، اصول و منطق بوده و اقدامی به جا و مطلوب است، اما در بقیه دروس باید مجددا تغییراتی حاصل شود.

مدیر مدرسه علمیه جامعه امیرالمؤمنین تهران بیان داشت: تدوین برنامه از اقداماتی است که باید حتما پیگیری و انجام شود؛ گروه های متخصص و کارشناس در علوم و فنون مختلف به صورت تخصصی، کار اساسی انجام دهند و متون موجود را بررسی و متون جدید را تدوین کنند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در حوزه علمیه امتیازی وجود دارد که ضعف های موجود را جبران می کند و آن ورود طلاب به حوزه های علمیه با نیت الهی است؛ این انگیزه معنوی باعث می شود که طلاب حوزه علمیه تلاش کنند که کمبودهای موجود را  با کار فردی و گروهی برطرف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی تصریح کرد: متأسفانه در سالیان گذشته به دلیل نداشتن استاد راهنما و عدم دسترسی به منابع مختلف، در بعضی از اقشار حوزه ممکن است که ضعف علمی مشاهده شود؛ طلابی هم که از نظر علمی برجسته هستند، ثمره تلاش شخصی آن ها است.

وی در پایان توصیه کرد: مسؤولان حوزه علمیه و طلاب به صورت ویژه باید در زمینه ثقلین، که ثقل اکبر قرآن کریم و ثقل اصغر که اهل بیت(ع) هستند، اقدام ویژه انجام دهند؛ در کتاب شناسی حدیث هیچ کاری انجام نشده و همچنین در تاریخ حدیث، متون حدیث و کار بر روی متن اقدام اساسی انجام نشده است و در این زمینه نیازمند اقدام جدی حوزه عملیه هستیم تا مدیون ثقلین نشویم./840/ت302/س

ارسال نظرات