۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۴۷۳۴۶
آیت الله عالمی:

وعده باز شدن برکت زمین و آسمان بر زکات دهندگان، همان مفهوم الهی اقتصاد مقاومتی است

آیت الله عالمی قبولی همه اعمال را در گرو قبولی نماز و قبولی نماز را در گرو قبولی زکات دانست و گفت: از زکات به عنوان پرتویی از اقتصاد مقاومتی نام می برند که هدف نهایی آن بهره مند شدن همه مردم ‏از اقتصاد سالم است، خداوند وعده باز شدن برکت زمین و آسمان بر زکات دهندگان را داده و این همان مفهموم اقتصاد مقاومتی با نگاه ‏الهی به آن است.‏
آیت الله حسن عالمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله حسن عالمی، رییس شورای عالی زکات، صبح امروز در برنامه گفت و گوی جمعه که از شبکه قرآن پخش شد، گفت: زکات یک فریضه دینی و از ضرورت های فقه اسلامی است، وجوب زکات هم در فقه شیعه و هم در فقه برادران اهل سنت ثابت شده است و از ضرورتهای اسلام است.

وی با اشاره به آیه 31 سوره مریم، ادامه داد: اهمیت زکات به حدی است که زکات حتی در سایر ادیان قبل از اسلام هم واجب بوده و خداوند تعدادی از آیات قرآن مجید را اختصاص به زکات داده است، حضرت عیسی انجام نماز و زکات در طول زندگی خود را مایه خیر و برکت زندگی خود معرفی می کند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: زکات از جمله فرائضی است که علاوه بر آنکه در فروع دین و در کنار جهاد و نماز و حج شمرده شده، پیامبر اکرم(ص) درباه آن فرمودندد «زکات بدهید تا نمازتان قبول شود»، یعنی اگر شخص نمازخوان زکات مالش را ندهد، نمازش قبول نیست.

آیت الله عالمی بیان داشت: روایتی در حد تواتر از رسول اکرم(ص) وجود دارد که می فرمایند « قبولی همه اعمال به قبولی نماز وابسته است و قبولی نماز هم وابسته به قبولی زکات است» ، منظور از زکات در این احادیث به موارد نه گانه نظیر گندم و جو و طلا و نقره بر می گردد که در رساله ها آمده است و زکات علم و یا صحت بدن که در برخی روایات داریم منظور نیست.

وی درباره نقش زکات در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر روی زکات و نقش آن در اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشتند و کارشناسان از زکات به عنوان پرتویی از اقتصاد مقاومتی نام می برند، هدف نهایی اقتصاد مقاومتی بهره مند شدن همه مردم کشور از اقتصاد سالم است و در این صورت دیگر نیازمند محتاج به نان شب در کشور نخواهیم داشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: فرمایش امام معصوم(ع) است که اگر زکات مال مردم پرداخت شود دیگر در جامعه فقیر و نیازمند باقی نمی ماند، حال ما می توانیم 2 نگاه نسبت به این فرموده داشته باشیم، یک نگاه این است که اگر حد نصاب زکات پرداخت شود دیگر افراد ناتوان و نیازمند فقیر نخواهند بود و کسری مال آنها با زکات جبران خواهد شد.

آیت الله عالمی تصریح کرد: نگاه دیگر این است که خداوند عالم به مالی که زکات آن داده می شود برکت خواهد داد، اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند، زکات را خواهند پرداخت و در تعالیم قرآنی داریم که خداوند عالم وعده باز شدن برکت زمین و آسمان بر زکات دهندگان را داده است و این همان مفهموم اقتصاد مقاومتی با نگاه الهی به آن است.

وی با متدین و دین باور خواندن مردم ایران، گفت: الحمدلله هر ساله پرداخت زکات در کشور رو به رشد است و سال گذشته حدود 240 میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است و انشاالله امسال به 300 ملیارد تومان خواهد رسید، باید مردم را برای پرداخت زکات توجیه کنیم و توضیحات لازم دینی و قرآنی را برای آنها ارائه کنیم تا مردم آثار و برکات فراوان پرداخت زکات را بهتر درک کنند.

رییس شورای عالی زکات موارد مصرف زکات را 9 مورد دانست و گفت: تعداد 8 مورد در رساله های عملیه مراجع عظام تقلید آمده است اما یکی از این موارد هم مطلق امر خیر است و هر جا که تشخیص داده شود آن مورد مصداق امر خیر است و زکات می تواند در آنجا مصرف شود و در شورای مرکزی زکات مصوب شده است که اکثریت زکات برای رفع نیاز فقرا و نیازمندان اختصاص داده شود و اصل روایات ما هم همین است و باید عمده زکات در درمان فقر مصرف شود.

آیت الله عالمی توضیح داد: اولویت این است که اگر در محلی که زکات جمع آوری می شود، فقیر وجود داشته باشد آن مال باید برای مردم فقیر همان محدوده خرج شود، همچنین اگر نیاز به ساختن بنای خیری در آن محل باشد با رعایت اولویت فقرا می توانند مال زکات داده شده را در آن بنا مصرف کنند.

وی با اشاره به آثار مشهود و ملموس زکات، آثار غیر مشهود زکات را فراوان دانست و اظهار داشت: در کلام نبی مکرم اسلام(ص) داریم که بیماران خود را بوسیله صدقه مداوا کنید و بهترین صدقه پرداخت زکات مال است، روایت داریم که اگر می خواهدید مالتان تلف نشود و حوادث طبیعی مانند سیل و سایر بلایای طبیعی دامنگیر مالتان نشود، زکات آن را پرداخت کنید، همچنین داریم که با دادن زکات حصار بر دور اموال خود بکشید.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایش امام علی(ع)، بیان داشت: زکات خشم پروردگار را از بنده اش دور می کند، امام صادق(ع) فرمودند« هیچ کس نیست که زکات را پرداخت کند و مالش کاهش پیدا کند» ، بلکه روایت داریم که با پرداخت زکات مال انسان افزایش هم پیدا می کند.

آیت الله عالمی طلا و نقره مسکوکی که به حد نصاب رسیده باشد را مصداق وجوب زکات دانست و گفت: البته فتاوای فقهای بزرگوار ما یک مقداری با هم تفاوت دارند، حتی بعضی از فقها متمایلند که در اسکناس و پول هم زکات وجود دارد و کسانی که می خواهند احتیاط را رعایت کنند می توانند زکات پول خود را هم پرداخت کنند، همچنین برخی از فقها  درآمد کسب و مال التجاره را هم شامل اختصاص زکات و احتیاط واجب می دانند، همچنین برادران اهل سنت ما قائل به وجوب زکات درآمد کسب هستند./869/202/ب2

ارسال نظرات