۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۴۷۴۱۱
استاد حوزه علمیه:

دین اسلام دینی جهانی، جاودانه و جامع است

استاد حوزه با اشاره به اینکه دین اسلام دارای سه خصوصیت جهانی بودن، جاودانگی و جامع بودن است، گفت: دین اسلام جهانی است و غیر از این دین ادیان دیگر در حال حاضر رسمیت ندارند و تنها دین اسلام رسمیت دارد، همچنین دین اسلام جاودانه است و تا روز قیامت قابل تصرف نیست و در کنار این دو خصوصیت باید گفت که دین اسلام جامع و کامل است.
شهادت امام جواد(ع) دین اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام غلامحسین یافتیان، استاد حوزه ظهر امروز  در مراسم عزاداری امام جواد(ع) که در بیت آیت الله علم الهدی برگزار شد با اشاره به اینکه امام جواد(ع) در بین ائمه بیش از همه به مادری بودن مشهور است، اظهار داشت: امام جواد(ع) علاقه زیادی به مادرشان حضرت زهرا(س) داشتند و این بسیار گفته شده است.

وی ادامه داد: در روایت آمده موسی بن قاسم خدمت امام جواد(ع) رسید و گفت در ایام حج طواف از جانب اولیا خدا جایز نیست اما امام فرمود: این امر اشتباه است و از جانب اولیا خدا طواف مشکلی ندارد، به همین منظور موسی بن قاسم از روز اول حج تا روز دهم از جانب پیامبر و ائمه طواف کرد و خدمت امام رسید و این امر را گفت و سپس اشاه کرد که بعضی از روزها به نیابت حضرت زهرا(س) نیز طواف نمودم، امام گفت: شما به نیابت مادر ما هرگاه به حج می‌روی زیاد طواف کن و ایرادی هم ندارد.

حجت الاسلام یافتیان با بیان اینکه پس از شهادت امام رضا(ع) هشت نفر از فقها به اختلاف بر سر امامت افتادند، خاطرنشان کرد: در آن زمان به علت سن کم امام جواد(ع) فقها زمان به خانه امام صادق(ع) رفتند و دیدندکه عبدالله عموی امام جواد(ع) در منزل مشغول به دعاست و گفتند که امام ایشان است.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه فقها گفتند که سؤالی از عبدالله بپرسیم تا ببینیم که او علم لازم را دارد امام شود، تصریح کرد: از عبدالله پرسیدند که حکم زناکار چیست، گفت دست او را باید قطع کرد، علما به او شک کردند و در همین حین امام جواد(ع) حضور پیدا کرد و در پاسخ به این پرسش گفت پدرم در حکم مردی که قبر زنی را کنده و به او تجاوز کرده بود به خاطر حرمت یک انسان مسلمان شریف، دزدی به حریم و زنا حکم به بریدن دست داد نه برای زنای محض، به همین خاطر همه به امامت امام یقین پیدا کردند.

وی افزود: امام جواد(ع) توصیه داشتند کار را برای رضای خدا انجام دهید، چنانچه کسی با شخصی رفیق شود و رفاقتش برای سو استفاده نباشد و در راه خدا باشد از خانه‌ای در بهشت استفاده می‌کند، هرکسی بهشت و جهنمش در این دنیا است پس اگر در دنیا برای رضای خدا کار کند بهشت او در همین دنیا خواهد بود.

حجت الاسلام یافتیان با بیان اینکه اگر می‌خواهید به خدا برسید با قلبتان نه اعضا و جوارحتان به خدا برسید، یادآور شد: امام جواد(ع) و دیگر ائمه با قلبشان به خدا می‌رسیدند، اما شاهدیم که برخی همچون جعفر بن محمد و خواهرش در خانه خود امام به ایشان با طرح و برنامه زهر می‌دهند و حضرت را مسموم می‌کنند، امام جواد(ع) هر دو آنها را نفرین کرد و جعفر بن محمد در حال مستی بر چاهی افتاد و با جسم بی جان خود نتوانست نجات پیدا کند و خواهرش نیز به مریضی دچار شد که هر چه داشت چرداخت و به فقر و فلاکت افتاد و به درک واصل شد.

دین اسلام دینی جهانی، جاودانه و جامع است

در ادامه مراسم حجت الاسلام سید محمد موسوی شهرستانی استاد حوزه با اشاره به اینکه دین اسلام دارای سه خصوصیت جهانی بودن، جاودانگی و جامع بودن است، اظهار داشت: دین اسلام جهانی است و غیر از این دین ادیان دیگر در حال حاضر رسمیت ندارند و تنها دین اسلام رسمیت دارد، همچنین دین اسلام جاودانه است و تا روز قیامت قابل تصرف نیست و در کنار این دو خصوصیت باید گفت که دین اسلام جامع و کامل است.

وی گفت: دین اسلام قانون اساسی به نام قرآن دارد که تمام برنامه‌های موجودات عالم در این قانون اساسی آمده است، مسأله رسالت، نبوت و امامت نیز در این قانون بیان شده است، خداوند پیامبران، کتاب و ائمه را فرستاد تا مردم با قسط و عدل زندگی کنند تا امروزه همانند سایر کشورهای دنیا شاهد به قتل، غارت و خونریزی نباشیم.

استاد حوزه با بیان اینکه بعد از پیامبر خاتم خداوند دوازده امام معصوم را به عنوان وصی معرفی کرد، بیان داشت: پیامبر براساس حکم خدا مسأله امامت را در بین صدها زائر حج بیان کرد، خداوند دستور داد که رسول خدا و ائمه را پیروی کنید، بعد از پیامبر هم به اراده خدا ائمه ما انتخاب شدند زیرا شورا که نمی‌تواند امام را انتخاب کند همانگونه که نمی‌تواند برای پیامبر جانشین اتخاب کند اما بعد از رسول خدا ابوبکر ار بر سر کار گذاشتند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه سه امام ما در سنین کودکی به مقام امامت رسیدند، تصریح کرد: پس از سن 40سالگی امام رضا(ع) صاحب پسری به نام امام جواد(ع) شد، امام رضا(ع) بسیار امام جواد(ع) را دوست داشت و حتی در زمانی که در خراسان حضور داشتند با نامه‌هایی که به خانواده خود می‌دادند توصیه می‌کردند که به امام جواد(ع) حواسشان باشد، حتی خوراک ایشان را گوشزد می کردند.

وی افزود: امام جواد(ع) توصیه می‌کردند در همه موارد صبور باشید و امروز در تمام دنیا همه مردم به خاطر بی صبری که دارند به سمت امور نادرست کشانده می‌شوند، همچنین یادآور می‌شدند که با تلاش و کوشش فراوان به دنبال رزق حلال بروید و از فقر دوری بجویید، ایشان متذکر می‌شدند که شهوان و امیال نفسانی را رها کنید به ویژه آنهایی که نامشروع است.

استاد حوزه با بیان اینکه امام جواد(ع) توصیه می‌کرد مخالف هوای نفسانی باشید ابراز داشت: امروزه با هوای نفسانی بسیاری از مسلمانان را بیچاره کردند، در بسیاری از کشورها مغز انسان‌ها را با وعده‌های دروغین همچون کلید بهشت را به شما می‌دهیم خالی می‌کنند و آنها را به سوی کشتار مردم بی‌گناه می‌فرستند، امام جواد(ع) می‌فرمایند: بدانید تحت نظارت خداوند هستید پس مواظب باشید که چگونه رفتار می‌کنید.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه معتصم عباسی طرح شهادت امام جواد(ع) را از طریق خانه خود آن حضرت ریخت تاکید داشت: امام جواد(ع) را وقتی زهر دادند در را بروی آن حضرت نیز بستند و امام هم از یک سو سوزش زهر را بر کبد داشت و از سوی دیگر گرمای بغداد ایشان را بی‌تاب کرده بود.

در انتهای مراسم مداح اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت پرداخت و نماز جماعت در بیت آیت الله علم الهدی به اقامت ایشان برپا شد./816/201/ب2

ارسال نظرات