۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۴۷۸۶۳

آزادکردن بردگان از اقدامات فرهنگی سیاسی امام سجاد بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خرید برده، تربیت و آزاد کردن آنها از اقدامات فرهنگی سیاسی امام سجاد(ع) بود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن به آیه 25 سوره نساء «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ مِنْ فَتَياتِکُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإيمانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَي الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ ذلِکَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه مردانی را که تمکن مالی ندارند و نمی توانند با زنان آزاد ازدواج کنند به ازدواج با کنیزان توصیه کرده است.

وی افزود: در این آیه کلمه محصنه به عنوان مشترک لفظی با سه معنای زنی که ازدواج کرده، زن آزاد و حر و زن باحیا به کار رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به شرایط ازدواج با زنان کنیز اشاره و اظهار کرد: براساس این آیه باید کنیزی مسلمان و پاکدامن برای ازدواج انتخاب کرد که نه بطور آشکارا بی عفتی کند و نه در خفا برای خود از مردان دوستی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج با زنان کنیز باید با اذن صاحبان آنها صورت گرفته و همچون زنان آزاد باید مهریه آنها در حد متعارف و به صورت پسندیده به آنها پرداخت شود اگر که آنها بی عفتی نکرده باشند.

خطیب جمعه ارومیه با بیان اینکه «اخزان» جمع خزن در اصطلاح امروزی به معنای دوست پسر است،  گفت: در صدر اسلام آشکارا بی عفتی کردن را حرام می دانستند اما اگر کسی در خفا و پنهان، بی عفتی می کرد با آن کاری نداشتند.

وی گفت: طبق فرموده الهی، اگر زن کنیزه مرتکب کار زشت(زنا) شد، بر آنها نصف آن کیفری است که بر زنان آزاد است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: براساس آیات و روایات کیفر زنان زناکار 100 ضربه شلاق است که براساس این آیه اگر زنان کنیزه دچار این معصیت شوند باید 50 ضربه شلاق را تحمل کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: البته طبق فرموده خداوند در این آیه، ازدواج با کنیزان برای کسانی توصیه شده است که امکان ازدواج با زنان آزاد را ندارند و می ترسند به گناه و بی عفتی آلوده شوند.

وی گفت: ازدواج با کنیز درحالی که که پاکدامن باشد هیچ اشکالی ندارد، بطوری که مادر چند امام معصوم کنیز بود، این کنیزان به اندازه ای به جایگاه ارزشمندی دست یافته اند که با امام معصوم ازدواج کرده و از وجود آنها امام به دنیا آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به رواج برده داری قبل از اسلام، گفت: اسلام با وضع قوانینی، مرحله به مرحله ضمن حمایت از حقوق بردگان، برده داری را از بین برد.

وی افزود: خرید برده، تربیت و آزاد کردن آنها از اقدامات فرهنگی سیاسی امام سجاد(ع) بود.

وی گفت: خداوند در ادامه آیه  مردان را به صبر کردن و فراهم کردن شرایط برای ازدواج با زنان آزاد سفارش می کند چرا که ازدواج با زنان کنیز محدودیت و دشواری های خاص خود را دارد، همانطور که در جامعه امروزی ازدواج با زنانی که دارای مشاغل خاصی هستند، زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می دهد.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات