۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۸۷۶
حجت الاسلام عدالتیان تبیین کرد؛

خصلتهای خانواده مهدوی در پرتو قرآن کریم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زندگی بدون ارزشهای دینی شأنیتی ندارد، گفت: شیاطین در انتظار همین انفکاک میان بشریت و ارزشهای دینی هستند.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در تالار نور مشهد در ادامه صفات خانواده مهدوی به خصلت تقویت دین و حراست از ارزش های دینی اشاره و بیان کرد: خانواده مهدوی مورد رضایت حضرت ولی عصر(عج) خانواده ای است که در آن  ارزش های اسلامی صیانت می شوند.

وی ادامه داد: بدون شک اگر در خانواده، جامعه و محیط کار دین و ارزشهای دینی حاکم باشد، سلامت، امنیت، درستکاری و خیرخواهی نیز بدست می آید؛ در حقیقت مطابق با فرمایش امیر المومنین(ع) زندگی جز با دین ارزشمند نبوده و جایگاهی ندارد.

حیات در خلأ ارزش های دینی شانیتی ندارد

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زندگی بدون دین و ارزش های دینی شانیت و منزلتی ندارد، تصریح کرد: هنگامی که ارزش های دینی کنار رفت، انسان به تدریج انسانیت خود را از دست داده و شیاطین نیز در انتظار همین انفکاک میان بشریت و ارزش های دینی هستند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که هرگاه از ارزش ها و انسانیت خبری نباشد، دنیای حیوانی پدیدار می شود، بیان کرد: همت بشریت تنها به خوردن، خوابیدن و خود محوری بودن نبوده و نیست و اگر اینگونه بنگریم انسان را از انسانیت خود دور کرده ایم.

نمی شود نابخردی و بی دینی را نادیده گرفت/ جدایی از دین جدایی از امنیت و آسایش است

وی به تاکید امیر مومنان بر عقل و شرع اشاره و ابراز کرد: ایشان می فرمایند که هر گاه من در مردى خصلتى از خصلتهاى نيك را استوار يافتم، او را به سبب دارا بودن آن، تحمل مىكنم و بىبهرگىاش از ديگر خصلتهاى نيك را ناديده مىگيرم؛ امّا نمىتوانم نابخردى و بى دينىِ او را ناديده بگيرم؛ زيرا جدا شدن از دين، جدا شدن از امنيت است، همچنین زندگىِ همراه با ترس گوارا نيست و نابخردى نيز مُردگى است که با مردگان، كسى معاشرت نمىكند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: منظور سخن امیر المومنین این است که اگر وقتی صفتی نیک را در کسی مشاهده کنند که پا برجا و مستحکم است، او را تحمل کرده و با او همراه و دوست میشوند و اگر کم و کسری دیگری هم داشته باشد، آن را تحمل نموده و رابطه را با او حفظ میکنند. این صفت آنقدر مهم است که اگر در کسی باشد، از نداشتن صفات دیگری، چشمپوشی خواهند کرد.

حجت الاسلام عدالتیان به کسانی که عقلشان را کنار گذاشته و دین ندارند اشاره کرد و گفت: اینگونه انسان ها می توانند تا از هر حیوانی نیز عقب تر بروند در حالی که همراهی با عقل و دین می تواند به انسان جایگاهی والاتر از فرشتگان نیز اهدا کند که این مقوله ارزش دین مداری را می رساند.

امت اسلامی نباید روزی شبهه ناک وارد خانه نکنند/ لزوم صیانت از یاد خدا در زندگی قرآنی

وی به تقویت دین و حراست از آن که از مهم ترین خصلت های خانواده مهدوی است، اشاره و تصریح کرد: خانوادهای که مقید به دین باشد، از ظلم پرهیز کرده و گواراترین زندگی ها را دارد بنابراین زنان و مردان باید تلاش کنند تا مال شبهه ناک وارد خانه نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در چنین شرایط خداوند متعال دلها را به هم نزدیک کرده و محبت را جایگزین کدورتها مینماید، عنوان کرد: خداوند متعال مقلب القلوب است اما  اگر خدا از زندگی بیرون رفت و مادیات زیادتر شد، زندگی نیز شیرین نمیشود؛ خیلی ها با  امکانات وسیعی که خداوند به آنها عنایت کرده، محبت در بینشان نیست زیرا که به جای اطاعت خدا، معصیت در زندگیشان موج می زند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که وقتی به دنبال گناه، خطا و فساد برویم، زندگی به هم میریزد و بچهها نیز آسیب میبینند و زمینه انحراف آنان از کانون گرم خانواده فراهم می شود، گفت: در قرآن کریم نیز بارها به این اشاره شده که ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید که با دوری از معصیت ممکن است.

لزوم تاکید بر پاکیزگی باطنی در عین سلامت ظاهری

وی با بیان این که در عین رعایت پاکیزگی باید در اندیشه باطن خود باشیم، گفت: بانوان خانواده باید مراقب پاکیزگی باطن، خصوصاً  روح زندگی باشند چرا که در دین ما پاکیزگی باطنی ارزش مضاعفی نسبت به ظاهر دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان که امروز بشریت از بوی تعفنِ غیبت، غفلت می کنند، تاکید کرد: وقتی کسی غیبت میکند، چنان بوی تعفنی از دهانش خارج میشود که ملائکه از اطراف او فرار میکنند؛ پس همانطور که گوش برخی از ما صدا را نمیشنود، چشم و شامه مان نیز بعضی حقایق را درک نمیکنند.

دینداری و پایبندی اعضای خانواده به دستورات قرآن مصداق نزول روزی است

حجت الاسلام عدالتیان زندگی گوارا و شیرین را آن حیاتی خواند که سرشار از یاد خداوند متعال باشد و خاطر نشان کرد: برای زندگی گوارا و شیرین هرگز نباید از یاد خداوند متعال و نعمت های او بر بندگان غافل شد.

وی افزود: همه باید بدانند روزی تنها مادیات نیست بلکه دینداری و مقید بودن فرزندان به دستورات دین همه مصداق روزی برای آن خانواده است که خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد، بنابراین باید تلاش کنیم تا باورهای دینیمان را در خانواده تقویت کرده و سعی کنیم دین و حکم خدا در خانواده ارزشمند باشد./201/846/ب1

ارسال نظرات