۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۴۴۸۸۷۹
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت نهادینه شدن اخلاق محوری در حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام خسروشاهی با اشاره به خصوصیات اخلاقی امام باقر(ع) گفت: اگر صفات اخلاقی اهل بیت(ع) به ویژه امام باقر(ع) در حوزه و دانشگاه نهادینه شود، بازدهی بسیار بهتری خواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی

حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار داشت: اواخر حکومت امویان به خاطر ظلم هایی که به شیعیان انجام می دادند قدرتشان رو به ضعف بود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: به همین دلیل بود که حاکمان برای این که توجه مردم رابه خود جلب کنند فشارشان را به امام محمدباقر(ع) کم کردند.

وی ادامه داد: جمعیت بسیار زیادی در مسجد مدینه پای درس امام باقر(ع) بودند و جمعا حدود 6 هزار جلد کتاب در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تألیف شد؛ این در حالی بود که نوشتن کتاب در زمان خلیفه دوم ممنوع شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی افزود: دلیل تدوین این تعداد کتاب این بود که قانون منع نگارش کتاب در زمان امام باقر(ع) لغو می شود و شاگردان آن حضرت عنایت و توجه خاصی برای جمع آوری احادیث و روایات ایشان داشتند.

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی های زندگی مسلمانان و بهترین راه برای زندگی این است که دو سوم آن زرنگی باشد و یک سوم آن تغافل نسبت به بدی های دیگران باشد، که این ویژگی از خصوصیات اهل بیت(ع) است.

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: صبر و حلم امام محمدباقر(ع) در تمام جوامع علمی و غیر علمی زبان زد بود و در مقابل فشارهای حاکمان صبوری خاصی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: آن حضرت در تلاش بودند تا فرهنگ نبوی را در میان مردم ترویج دهند و با این روش موفق شدند که از سراسر جهان شاگردانی را به خود جذب و تربیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی اظهار داشت: نخستین دانشگاه جهان اسلام از سوی امام باقر(ع) و در مسجد مدینه تشکیل شد و به شاگردان برجسته خود مأموریت می دادند که در میان دیگر شاگردان قرار بگیرند و به تعلیم آن ها بپردازند.

وی تأکید کرد: علم و اخلاق همیشه باید توأم با هم باشند؛ طلاب حوزه علمیه باید در کنار علم آموزی، به تهذیب اخلاق نیز بپردازند؛ امام باقر(ع) از شب تا صبح ذکر می گفتند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به نهادیه شدن اخلاق محوری در حوزه و دانشگاه، گفت: اگر صفات اخلاقی اهل بیت(ع) به ویژه امام باقر(ع) در حوزه و دانشگاه نهادینه شود، بازدهی بسیار بهتری خواهیم داشت./840/ت302/ی

ارسال نظرات