۰۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۹۵۶۴
در آستانه میلاد امام زمان؛

فعالیت‌های مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) گفت: رسانه ملی در مقوله مهدویت باید از کارشناسان خبره بهره‌مند شود.
موسسه تبليغ و انفاق امام زمان(عج)
رهبر‌ معظم انقلاب درباره اهمیت مسأله مهدویت فرمودند: امروز در نقطه مقابل تلاش دشمنان باید در جهت اعتماد  و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت مهدویت حرکت کنیم‌.

مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (عج)‌ از مراکزی است که تا کنون در ترویج مهدویت و برخورد با شبهات این حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای صورت داده است از ویژگی‌های این مؤسسه دارابودن پژوهشگران دینی است و حضور و نظارت عالمان دینی و مبلغان حوزه‌علمیه قم و شهرری در پیشرفت این مرکز بی‌تأثیر نبوده است.

این نوشتار حاصل گفت‌وگوی حجت‌الاسلام اصغر کاظمی، معاون فرهنگی مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج)، با خبرنگار خبرگزاری رسا است که تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.

رسا ـ این مؤسسه از چه سال و با چه هدفی فعالیت‌های خود را آغاز کرد؟

در راستای نشر فرهنگ مهدویت و انتظار، اقداماتی هر چند ناچیز در زمینه های تبلیغی ، فرهنگی،ورزشی و امور خیریه و انفاق را از بدو تأسیس مؤسسه در سال 1379 همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ تاکنون به اجرا درآورد.

رسا ـ تا کنون چه ‌اهدافی برای‌تان اولویت داشته است؟
 
تحقق شعار «‌معرفت، محبت و شناخت تکالیف زمان غیبت امام زمان (عج)» از مهم‌ترین اهداف ما است که این مباحث فرهنگی و تبلیغی باید کاملاً علمی و کمتر مورد اختلاف آرای شیعی باشد. مباحث باید قابلیت کاربردی و درونی شدن را داشته باشند. قالب‌های طرح و اجرای مباحث فرهنگی و تبلیغی، باید مورد تأیید شرع مقدس بوده و کمتر مورد اختلاف آرای فقهی باشد. ابزار و شیوه تبلیغاتی باید علمی، جذاب و به‌روز باشد.

رسا ـ در مسیر تحقق معرفت‌، محبت و شناخت چه فعالیت‌هایی صورت گرفت؟
 
 
برگزاری جلسات چهره به چهره در قالب طرح‌«ذُکر»، تشکیل بیش از یک هزار جلسه فرهنگی با عناوین برگزاری‌،دعای ندبه‌، شرح زیارت جامعه کبیره وعاشورا ، شرح حدیث شریف کساء‌ بخشی از فعالی ‌های انجام شده این مؤسسه است.  

همچنین ‌دعوت از هیأت‌های مذهبی‌ و مجموعه‌های دینی برای برگزاری مراسم در مؤسسه بخشی دیگر از برنامه‌ها بوده که تاکنون هیأت‌های نورالائمه، پیروان شهدای کربلا‌،‌ ‌گردان تخریب سپاه ده سیدالشهدا(ع)،‌ قرآن و عترت، محبان الرضا‌، عشاق المهدی، مسجد علی بن‌ ابی طالب (ع) در این مراسم ‌ها شرکت کرده‌اند.
 
بخش دیگر کارهای ما ‌پشتیبانی از جلسات مذهبی است که در مناسبت‌های مربوط به امام زمان(عج)‌ در هیأت‌ها و مساجد برگزار شده است و اعزام مبلغ به مساجدی که امکان برگزاری مراسم را نداشته‌اند‌.
 
رسا ـ در عرصه فعالیت شهری چطور؟

این مؤسسه به‌مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) با راه‌اندازی کاروان شادی‌ در د‌و سال متمادی ‌به مدت سه روز در محله‌های جنوب تهران و برگزاری مراسم مولودی‌خوانی‌، نمایش عروسکی‌، سرود و همخوانی‌، مسابقه‌، پذیرایی و پخش هدایای فرهنگی نقش برجسته‌ای در ترویج فرهنگ مهدوی داشته است.
 
همچنین دیوارنویسی و طراحی در مدارس و معابر عمومی‌، پلاکادرنویسی، طراحی بیلبورد و غیره ‌ در حدود دو هزار متر مربع از سوی این مؤسسه در عرصه شهری صورت گرفت.
 

 رسا ـ پایگاه اینترنتی مهدویت شما با چه رویکردی کار خود را آغاز کرد؟

حدود شش سالی است که فعالیت‌های مجازی عرصه مهدویت را آغاز کردیم، در مرحله اول با رویکرد محتوایی حدود ششصد مقاله و صدو پنجاه کتاب را در این پایگاه بارگذاری کردیم؛ البته در کنار این مجموعه بخشی از کار را به انعکاس فعالیت‌های این مؤسسه اختصاص داده ایم.

این روند ادامه داشت تا این که در سال گذشته از سوی دشمنان اسلام و مهدویت این پایگاه هک و متوقف شد‌ که در آن زمان پایگاه‌های اینترنتی برخی مراجع نیز مورد حمله هکرها قرار گرفت.

ما پس از این اتفاق که نشانه مراجعه فراوان کاربران به این سایت بود، تصمیم گرفتیم با مدیریت محتوای جدید و برنامه‌ شکلی و ساختاری نو، ‌فعالیت‌های خود را دوباره آغاز کنیم که تا کنون حدود سه هزار مقاله و سیصد کتاب با موضوع مهدویت در این پایگاه وجود دارد؛ البته روزبه‌روز این ‌مطالب در حال افزایش است.

رسا ـ بخش ویژه این پایگاه ؟

بخش فرهنگ‌نامه که اکنون موجود است؛ اما بارگذاری‌«درسنامه مهدویت» ‌به زودی صورت می‌گیرد، این درسنامه‌ با سیری منطقی و به شکل گام‌به‌گام، خوانندگان را با مباحث مهدویت آشنا می‌کند. حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، پژوهشگر ما در این درسنامه در ابتدا از چگونگی میلاد امام زمان(عج) درسنامه خود را آغاز کرده و در ادامه با سیر منطقی و تفکیک موضوعات گوناگون به مباحث مهدویت پرداخته است.

این درسنامه می‌تواند در آشنایی افرادی که می‌خواهند اطلاعات جامعی را درباره مهدویت به دست بیاورند، بسیار مفید است.

رسا ـ به بخش اخبار مهدویت چقدر اهمیت داده‌اید؟

دغدغه ما در این چند ماه درباره تکمیل ساختار این پایگاه جدید بوده که در آینده نزدیک اخبار مهویت را در سطح گسترده‌ای پوشش می‌دهیم.

رسا ـ به یقین این گونه فعالیت‌ها با پشتوانه پژوهشی می‌تواند ‌‌تأثیرگذاری بیشتر داشته باشد.

بی‌شک این‌گونه است. ما نیز در این مرکز در قالب اعضای هیأت علمی،‌ با استفاده از پژوهشگران برجسته عرصه مهدویت و فضلای حوزه علمیه قم و تهران بخش پژوهش فعالی داریم.

خوشبختانه با مرکز تخصصی مهدویت و دیگر مراکز مهدوی ارتباط پژوهشی داریم.

رسا ـ پژوهش مهدویت را با چه نگاهی دنبال می‌کنید؟

ببینید امروزه مراکز پژوهشی فراوانی در کشور وجود دارد؛ اما این مؤسسه با این رویکرد که باید یک کار کاربردی را در جامعه داشته باشد پژوهش خود را پیگیری می‌کند. پژوهش به نظر من باید جنبه تأثیرگذاری داشته باشد برای نمونه بحث و پژوهش درباره این‌که‌«امام زمان(عج) در کجا زندگی می‌کند» خروجی آن تأثیری در جامعه ندارد، از سوی دیگر موضوعاتی هستند که باید پژوهش شوند؛ اما در قالب صحیحی صورت نمی‌گیرد و با ساختار منطقی یک پژوهش مطابقت ندارد.

رسا ـ چه آسیب‌های یک جامعه منتظر را تهدید می‌کند؟

بیشتر محافلی که امروزه درباره امام زمان(عج) برگزار می‌شود به مبحث محبت و عاطفه بیشتر اهمیت می‌دهند؛ البته این خوب است در حالی که به معرفت منتهی شود. در شناخت تکالیف زمان غیبت به نظر من کم‌کاری شده است.

یک مسأله مهم دیگر این است که در رسانه ملی از کارشناسانی استفاده می‌شود که تسلط کاملی در موضوع مهدویت ندارند و این یک آسیب جدی است.

رسا ـ یکی از مباحثی که امروزه مطرح است تهی‌شدن شعر آیینی به خصوص شعر شعبانیه از معارف و اندیشه است، فکر می‌کنم شاعران یا نثر‌نویسان جوان ما با مبانی مهدویت اشنا نیستند،‌ نظر شما در این خصوص چیست؟

اتفاقا به خاطر همین دغدغه‌ای‌ که شما به آن اشاره کردید، ما چند سالی می‌شود که احساس کردیم باید در این بخش نیز فعالیت خود را آغاز کنیم که در ادامه کانون ادبی مؤسسه را تأسیس کردیم.

متأسفانه مجموعه‌هایی که به کار ادبیات به خصوص شعر می‌پردازند، در قالب خودشان می‌خواهند انجام دهند یعنی موسیقی را حتما در کنار شعر‌خوانی دارند و تنها به اشعار احساسی اکتفا می‌کنند.

ما دو بار در کانون ادبی انتظار شب شعری را برگزار کردیم که در آن از شاعران تهران و قم بهره‌مند شدیم این برنامه به صورت زیبا و جذاب و خارج از قالب‌های متعارف شب شعر برگزار شده بود که اهالی شعر پس از برگزاری مراسم اذعان داشتند که این گونه برگزاری شب شعر بی‌شک مفیدتر و پرمحتواتر از برنامه‌های محافل دیگر شعری است.

به نظرم باید محتوا را به شاعران ارائه دهیم و آنها را با نگاه امام زمانی و معرفت مهدوی آشنا کنیم.

رسا ـ آیا غیر از برنامه‌های شعبانیه، در مناسبت‌های دیگر نیز برنامه‌ای ارائه می‌کنید؟

در تمام گروه‌ها همچون ورزشکاران، فرهنگیان، کارگران، دانش‌آموزان و غیره وارد می‌شویم و مباحث وهدوی را ترویج می‌کنیم.
ما برنامه «نور علی نور» را از نهم ربیع‌الاول تا هفده ربیع‌الاول برگزار می‌کنیم که به مناسبت سالروز به امامت رسیدن امام زمان(عج) است؛ این جشن با پیشینه‌ای ده ساله دارای شکوه خاصی است که هر روز از این جشن قشر خاصی شرکت می‌کنند و از سخنرانان مشهور و مجریان توانمند رسانه ملی در این مراسم بهره برده می‌شود.

برنامه دیگر ما برگزاری جام فوتسال نور علی نور است که تا کنون دوبار در کنار برنامه نور علی نور برگزار شد، این برنامه تأثیر عجیبی در روحیه جوانان فوتبالیست داشته؛ چون آنها در کنار ورزش با مضامین مهدوی آشنا می‌شدند.

رسا ـ در بخش کودک و نوجوان‌ کاری کردید؟

بله. در آن روزهایی که جشن نور علی نور را برگزار می‌کنیم، روز نهم ربیع‌الاول را در مدارس برنامه داریم که به مدت دوسال هم زنگ انتظار ‌در کشور به صدا در آمده بود و یک کار مستقل هم داریم که با مجریان تلویزیونی بخش کودک و با برنامه‌هایی همچون پیمان‌نامه در سالن فرهنگی حضرت ولی عصر(عج) شهر ری جشن زیبایی را برگزار کردیم.

رسا ـ به نظر من ‌حضور روحانیت در این مؤسسه سبب هدایتگری و اثرگذاری بیشتر است.

بله همین طور است. یکی از ویژگی‌های این مؤسسه این است که ارکان اصلی آن از روحانیت و فضلای حوزه علمیه تهران و قم تشکیل شده است و این یک توفیق الهی است.

رسا ـ سخن پایانی شما؟

از ‌شما و همکاران‌تان به سبب پوشش اخبار و مباحث مهدویت تشکر می‌کنم.

رساـ ‌سپاسگزارم از این که وقت‌ خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید./ گ402

ارسال نظرات