10 November 2010 - 11:31
رمز الخبر: 2830
پ
یرجی ترجمه هذاالخبر رقم 89996سخنان مهم آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره حوزه های علمیه و روحانیان:
مقام معظم رهبری در دنیا نظیر ندارند/ باید روش برخورد با نسل جوان را یاد بگیریم تا بتوانیم کاری مثبت انجام دهیم

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در جمع طلاب و روحانیان استان های تهران و البرز، سخنان مهمی را در خصوص حوزه های علمیه و روحانیت ایراد کرد و با بیان اینکه بزرگ ترین ضعف روحانیت کمبود برنامه ریزی است، پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه را با اکتفا به دروس سنتی حوزه غیر ممکن ارزیابی کرد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی‌ مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، سه شنبه شب، در جمع طلاب استان های البرز و تهران در سالن اجتماعات این مؤسسه، انقلاب اسلامی را یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی دانست و با تاکید بر ضرورت قدرشناسی از این نعمت، وضعیت حوزه های علمیه و روحانیان قبل و بعد از انقلاب را غیر قابل قیاس توصیف کرد.

انقلاب اسلامی نعمت بزرگ الهی به ملت ایران

وی ادامه داد: خداوند تبارک و تعالی به قدری به ما نمعت داده است که ما حتی از شمارش این نعمت ها هم عاجزیم تا چه رسد به شکر آن.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی در این عصر، برقراری نظام اسلامی است و ما وقتی قدر آن را خواهیم دانست که با قبل از آن مقایسه اش کنیم و چنین مقایسه ای نیز از کسانی برمی آید که آن دوران را تجربه و درک کرده باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نعمتی بزرگ و عظیم است که متاسفانه بسیاری از ما ارزیابی درستی از آن نداریم اضافه کرد: به برکت نظام اسلامی شرایطی فراهم شده است که ما روحانیان بتوانیم وظایف و ماموریت های خود را به درستی بشناسیم و بهتر انجام دهیم.

مقام معظم رهبری در دنیا نظیر ندارند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: امروز بالاترین منصب رسمی کشور در دست کسی است که در دنیا نظیر ندارد و این عزتی است که خداوند تبارک و تعالی به ما داده و ما باید قدردان آن باشیم.

وی با طرح این سؤال که اکنون ما باید چکار کنیم؟ خوب درس خواندن و عمل درست به وظایف را از جمله وظایف مهم روحانیان و طلاب حوزه های علمیه برشمرد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: یاد گرفتن دین و عمل کردن به احکام، کار هر فرد مسلمانی است و اختصاصی به روحانی ندارد، آنچه به ما اختصاص دارد معرفی دین و تلاش برای اجرای آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: در نیم قرن اخیر روحانیان تلاش ها و زحمات بسیار زیادی کشیده اند و در بین آنها کسانی از جمله امام راحل و یاران صدیق ایشان پیدا شدند که نظیرشان در بین سایر اقشار بسیار کم است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: در حال حاضر نیز روحانیانی فداکار در شهرها، روستاها و جای جای کشور مشغول خدمت هستند و با اخلاص تمام زحمت می کشند و اگر کسی اهل انصاف باشد از خدمات آنان قدردانی می کند.

ابراز لطف مردم به روحانیت به جهت زحمات، اخلاص و فداکاری آنان است

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود تعداد روحانیانی که در جبهه شهید شده اند نسبت به جمعیت روحانیان، بیش از سایر اقشار و اصناف جامعه است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: ابراز لطف مردم به روحانیان بی جهت نیست، آنها اخلاص، فداکاری و زحمات روحانیت را دیده اند و همین موضوع نیز باعث علاقمندی آنان به روحانیان شده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه به تبیین ماموریت های روحانیت پرداخت و بیان داشت: اگر کسی بخواهد وظیفه خود را بهتر انجام دهد باید نقاط ضعف را پیدا کند، کمبودها را رصد و برای جبران و رفع آن تلاش و برنامه ریزی نماید.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه جامعه ما از لحاظ کمی و کیفی به روحانیان نیاز شدیدی دارد تاکید کرد: نه تنها در یک شهر و روستا بلکه در همه جا و همه نهادها و دستگاه ها کمبود روحانی کارآمد احساس می شود و این مسؤولیت و رسالت ما را دوچندان و سنگین می کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دستگاه ها که به روحانی کارآمد نیاز مبرم دارد، دستگاه قضائی کشور است که بارها نیز این مساله اعلام شده است؛ نداشتن روحانی قاضی مورد اعتماد باعث می شود که به تحصیلکرده های دانشگاهی برای قضاوت اکتفا شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و نیروهای مسلح نیز وضعیت این گونه است و به روحانی کارآمد نیاز دارند چون روحانی سمبل دین است.

آیت‌الله مصباح یزدی، توجه به نیازهای کلان جامعه، رصد مشکلات و نیازها و اولویت بندی در حل مشکلات را از جمله رسالت ها و وظایف متوجه روحانیان دانست و اضافه کرد: ما باید با توجه به این مسائل، خودمان را برای پذیرفتن مسؤولیت ها آماده کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: اگر کسانی در حوزه پیدا شوند که ژرف اندیش تر و اهل مطالعه باشند و روی این پروژه های تحقیقاتی که باید چه مواردی را در خود ایجاد کنیم تا بتوانیم نیازها را برطرف کنیم، کار کنند، بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.

وی دین شناسی، خودسازی و تقوا و آشنایی با مصالح سیاسی و اجتماعی را از جمله بایسته های لازم برای روحانیان دانست و تصریح کرد: برای ایجاد شرایط و بایسته های فوق در هر روحانی مراتب مختلفی لازم است.

آیت‌ الله مصباح‌یزدی با اشاره به اهمیت آشنایی روحانیان با عقاید دین گفت: تنها این مساله برای عمل درست به وظایف اجتماعی کافی نیست.

روحانی در کنار تقوا و علم باید درک سیاسی هم داشته باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: افراد ملّایی بوده اند که نه تنها نافع دین نبوده اند ، بلکه مضر هم بودند، چون غیر از علم داشتن باید با تقوا هم بود و ما طلاب و روحانیان باید این انگیزه را داشته و نسبت به خودسازی و تقوا اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: علم و تقوا هم به تنهایی کافی نیست، باید در کنار این امور مهم، قدرت درک و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی را نیز داشت.

وی ادامه داد: عده ای از افراد عالم و با تقوا بودند، ولی ناخودآگاه ضربه زدند چون به دلیل عدم برخورداری از درک سیاسی و اجتماعی، دیگران آنها را فریب دادند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی کسانی بودند که هم فقاهت داشتند و هم تقوا و نه تنها خدمتی به اسلام نکردند بلکه دشمنان نیز از آنها سوء استفاده کردند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی تاکید کرد: برای خدمت واقعی به اسلام باید افزون بر کسب تقوا و فقاهت، مصالح سیاسی و اجتماعی جامعه را نیز درک کرد و اگر عالم به زمان نباشیم تبدیل به طعمه ای برای فریبکاران خواهیم شد و چه بسا ضرر ما بیش از نفع ما باشد.

وی تاکید کرد: بدون شک ما وظیفه داریم که دین اسلام را خوب بشناسیم تا بتوانیم آن را خوب تبیین و به دیگران منتقل کنیم و برای این مهم تنها از فقه، قرآن و حدیث شروع نمی کنیم بلکه مجموعه دروس دینی را مورد لحاظ قرار می دهیم.

تنها با دروس سنتی حوزه نمی توان نیازهای جامعه را پاسخ داد

آیت الله مصباح یزدی، با اشاره به اینکه امروز جای شک نیست که تنها با دروس سنتی حوزه نیازهای جامعه برطرف نمی شود گفت: گاهی کسانی که در فقه و اصول مجتهد هستند و هیچ شکی هم در فقاهت شان نیست، ولی نمی توانند دانشجویان را درست اقناع کنند و جوابی به آنها بدهند که آنها بفهمند.

وی تاکید کرد: ما برای اینکه نیازهای جامعه را برطرف کنیم (صرفنظر از مسائل سیاسی و اجتماعی و تربیتی) می لنگیم و کمبود داریم، جا دارد امروز که دایره علوم گسترده شده است و شبهات جدید بوجود می آید، روش برخورد با نسل جوان را یاد بگیریم تا بتوانیم کاری مثبت انجام دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، بزرگ ترین ضعف روحانیت را کمبود برنامه ریزی عنوان کرد و بیان داشت: صرف آموختن متن دین کافی نیست، امروز باید تلاش های ما گسترده تر و با برنامه تر باشد.

وی تصریح کرد: کسانی که برجسته تر هستند، عمق فکری بیشتری دارند و از استعداد مدیریت نیز برخوردار هستند، باید سعی کنند برنامه ریزی صحیحی انجام دهند و به دیگران نیز ارائه کنند، امثال ما نیز باید خوب درس بخوانند و آن شرایط را در خود ایجاد نمایند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تاکید من این است که اول به خود بباورانیم که کمبود زیادی داریم، مغرور نشویم، خیلی چیزها است که باید یاد بگیریم، بپذیریم که باید روش کلاسداری، برخورد و تعامل با جوانان را یاد بگیریم و نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز درک داشته باشیم.

وی گفت: اگر می خواهیم وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شویم باید قدرت درک آن را نیز داشته باشیم، اما اگر نمی خواهیم وارد صحنه سیاسی شویم چندان نیاز نیست، اما اگر می خواهیم مسؤولیتی بپذیریم باید چشم مان باز باشد و به فرموده مقام معظم رهبری بصیرت کسب کنیم، توطئه ها و نقشه های دشمنان و راه های مقابله با آن را نیز بشناسیم. /924/پ201/ج

ارسال تعليق
لن يتم الكشف عن الآراء التي تتضمن إهانات للأفراد أو الإثنيات أو تؤجج النزاعات او تخالف قوانين البلاد و التعالیم الدينية.