۱۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۱۳۷
رهبر شیعیان بحرین:

هیچ حزب و جمعیتی حق ندارد بدون رضایت مردم با رژیم مذاکره کند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر دراز بحرین تاکید کرد که هیچ فرد، حزب یا جمعیتی حق ندارد بدون رضایت ملت با نظام مذاکره کند.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد تدابیر امنیتی را عامل وخیم تر شدن اوضاع توصیف کرد و گفت: تحولاتی که در کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان رخ می دهد نشان داد که استفاده از تدابیر امنیتی برای حل اختلاف میان دولت و ملت کارآیی ندارد و تنها سبب وخیم و پیچیده تر شدن اوضاع کشور و گسترش تنش در جامعه می شود.

وی افزود: تدابیر شدید امنیتی که نظام در پیش گرفته است مشکلات را چند برابر می سازد، اختلافات داخلی را عمیق تر می کند و اوضاع کشور را به گونه ای ملتهب نگه می دارد که هر آن ممکن است انفجاری بزرگ جامعه را فراگیرد.

آیت الله عیسی قاسم بر لزوم اجرای اصلاحات تاکید کرد و اظهار داشت: دولت باید با اجرای اصلاحات، بیماری را به صورت ریشه ای درمان کند و راه های فساد و اختلاف و شکاف را مسدود سازد. نظام اگر اصلاحات را در کشور اجرا سازد دیگر شاهد تدابیر شدید امنیتی، تجاوز به حقوق مردم و مصائب بزرگ شهروندان نخواهیم بود.

رهبر شیعیان بحرین با اشاره به وابستگی نتیجه به مقدمات تصریح کرد: مقدمات هر کاری همواره عامل شکل گیری نتیجه است، در صورتی که مقدمه انجام گرفته کوچک باشد نتیجه پیش آمده نیز کوچک خواهد بود و با توجه به اهمیتی که نتیجه دارد باید در انجام مقدمات دقت فراوانی کرده و از اشتباه و خطا در آن پرهیز کرد.

وی ادامه داد: آنچه روشن است مقدمه ای که رژیم در قالب تدابیر امنیتی در نظر گرفته بسیار کوچک است و اگر به جای آن از اصلاحات سیاسی استفاده می شد وضعیت جامعه به مراتب از وضع کنونی بهتر بود.

شیخ عیسی قاسم با اشاره به زمزمه های مذاکره برخی از گروه ها با تاکید کرد: در صورتی که دولت با یک حزب معین بر اساس صلاحیت ها و حقوق اختلاف داشته باشند می توان از توافق برای رسیدن به راه حل استفاده کرد، اما هنگامی که ملت با نظام به اختلاف برسند یک حزب نمی تواند به تنهایی به مذاکره با دولت بپردازد، بلکه حرف و خواسته شهروندان که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است را باید شنید.

خطیب جمعه شهر دراز بیان داشت: هیچ فرد، گروه یا جمعیتی نباید بدون در نظر گرفتن خواسته ملت به گفت و گو و مذاکره با نظام اقدام کند، آنان می توانند مشکلات شخصی خود را با مسوولان در میان بگذارند اما نباید این حق را به خود بدهند تا خود را نماینده مردم بدانند و بدون اینکه نظر و رضایت شهروندان را جلب کند با دولت مذاکره کند./980/ب902/گ
ارسال نظرات