۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۱۵۴۸۷

جلد دوم راه روشن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دومین جلد از کتاب راه روشن با هدف آشنایی با ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه منتشر شد.
آشنايي با ترجمه و مفاهيم حکمت‌هاي نهج‌البلاغه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جلد از کتاب راه روشن با هدف آشنایی با ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه اثر محمد رضازاده جویباری و جمعی از نویسندگان از سوی انتشارات نسیم فردوس منتشر شد.

کتاب آشنایی با ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه در بردارنده بخش سوم نهج‌البلاغه یعنی سخنان کوتاه امام علی‌(ع) و حاصل پژوهش و تلاش چند نفر از فضلای حوزه علمیه قم است که برای سومین دوره از مسابقات سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، تهیه و تنظیم شده است.

از ویژگی‌های این اثر بخش مفاهیم آن است که در این بخش تلاش شده شرح کوتاهی درباره هر یک از کلمات و جملات حضرت علی‌(ع) ارایه شود تا مطالعه آن برای علاقه‌مندان به مکتب علوی، به ویژه جوانان و نوجوانان با اندک دقتی فهم شود.

سیمای نورانی خبّاب بن ارت، جلوه‌گاه ایمان، دوستی علی‌(ع)، ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی، ریشه‌های ارزش‌ها، راه پیروزی، روش برخورد با بزرگواران نیازمند و فرومایگان توانگر، شیوه نفوذ در دل‌ها، به پنهانی عیب‌ها مغرور نشو و گذشت به هنگام قدرت از مهم‌ترین بخش‌های این اثر است.

سخاوت راستین، کمالات انسانی، انواع صبر و شکیبایی، تفاوت‌های توانگری و تهیدستی، ثروت بی‌پایان، ریشه شهوات، نصیحت و بشارت، ضرورت کنترل زبان، ویژگی زن، روش پاسخ‌گویی به نیکی‌ها و نقش واسطه در رسیدن به هدف از دیگر بخش‌های مهمی است که در این اثر به چشم می‌خورد.

دومین جلد راه روشن در بخش دیگری از مطالب خود به موضوع‌های سواران خواب رفته، فراق دوستان، روش خواستن، از بخشش اندک خود شرمگین مباش، زینت تهیدستی و توانگری، بی‌اعتنایی به ناکامی‌ها، نشانه‌های جاهل، کم‌گویی نشانه خرد، دشواری‌های روزگار و آیین پیشوایی می‌پردازد.

در مقدمه این اثر آمده است: «کتاب شریف نهج‌البلاغه حاوی 239 خطبه، 79 نامه و 481 حکمت است که محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی در سال 400 هجری از میان صدها خطبه، موعظه، نامه، عهدنامه و کلمات کوتاه حضرت علی‌(ع) گردآوری کرده است».

این نوشتار می‌افزاید: «افزون بر فصاحت، بلاغت و زیبایی لفظی و آرایش هنری نهج‌البلاغه، معانی و مفاهیم والای آن به این کتاب بی‌نظیر به درازای تاریخ جاودانگی بخشیده است؛ مفاهیم عمیقی که از سرچشمه وحی مایه گرفته و از زبان قرآن ناطق جاری و صادر شده است».

اثر حاضر در بخشی از نوشتار خود به بیان ارزش و اهمیت مشورت از دیدگاه امیرمؤمنان‌(ع) پرداخته و آورده است: «کسی که به رأی خود تکیه کند، هلاک می‌شود و کسی که با دیگران مشاوره کند، شریک عقل‌های آنان می‌شود».

مشورت عامل تقویت اندیشه، اهمیت مشورت و دستاوردهای مشاوره در احادیث از مهم‌ترین مطالب این موضوع است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «بی‌شک یکی از مهم‌ترین آثار اجتماعی مشورت، طرح دیدگاه‌ها و آرای مختلف و ترویج کارگروهی است».

گفتنی است، دومین جلد از کتاب راه روشن (آشنایی با ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه) در قطع رقعی، 224 صفحه و به قیمت چهار هزار تومان از سوی انتشارات نسیم فردوس منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات