۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۶۸۹۹

تحلیل هویت علم دینی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن» نوشته محمدرضا خاکی قرا ملکی از سوی موسسه کتاب فردا منتشر شد.
تحليل هويت علم ديني و علم مدرن



به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن» در چهار بخش کلیات بحث، هویت شناسی علم مدرن، نسبت علم مدرن و دین و تحلیل هویت علم دینی منتشر شده است.
بخش اول از دوم فصل ضرورت و هدف، پیشینه روش و فرضیه تحقیق و مفاهیم و اصطلاحات تشکیل شده است که در آن تعریف هم مدرن و تعریف علم در اندیشه اسلامی و تعریف دین، واژه مدرن و عقلانیت مدرن و همچنین اصطلاح علم دینی بیان می شود.

نویسنده در بخش دوم کتاب در سه فصل به هویت شناسی علم مدرن می پردازد. تبارشناسی علم مدرن، شاخصه ها و ویژگی های علم مدرن، بحران ها و چالش های علم مدرن موضوعاتی بخش دوم هستند. نویسنده در بخش سوم، در چهار فصل به سنت علم و مدرن و دین می پردازد و رویکرد تعارض انگارانه، رویکرد تمایز انگارانه، تعامل گرایانه، گفتگو و همگرایی و رویکرد وحدت گرایانه در خصوص رابطه علم مدرن و دین بیان می شود. تبارشناسی علم دینی و امکان و چگونگی علم دینی. هم در بخش پایانی کتاب می آید که نویسنده در این فصل مهم، دیدگاه هایی چون مخالفان امکان علم دینی، رویکردهای موافقان حداقلی و حداکثری علم دینی بیان می شود. در این کتاب نظریاتی چون رهیافت غرب شناختی و علم دینی تعامل دین و مدرنیته از بستر تحول پذیری معرفت دینی بر پایه معرفت علمی مدرن، نظریه استاد جوادی آملی، نظریه و تولید علم دینی استاد سید منیرالدین حسینی شیرازی و... می آید.

امروزه از جمله موضوعاتی که در گفتمان علمی حوزه و دانشگاه رایج است، مسأله تولید علم دینی یا نهضت تولید نرم افزار اسلامی می باشد که شخصیت ها و نهادهای مختلف علمی، هر یک از منظری به این مقوله پرداخته اند. نویسنده برای این کتاب از راهنمایی های اساتیدی چون سید محمد مهدی میرباقری و علیرضا پیروزمند (رئیس و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم) بهره برده است.

چاپ اول این کتاب در 536 صفحه قطع رقعی، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 9650 تومان روانه بازار کتاب فرهنگ و اندیشه شد./916/د102/ع

ارسال نظرات