۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۹۸۵
حکیم:

غدیر کلید همبستگی بشریت است

خبرگزاری رسا ـ رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، تاویل و اجتهادهای افراد را عامل اختلاف درباره واقعه غدیر عنوان کرد و گفت: غدیر کلید همبستگی بشریت است.
سيد عمار حکيم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در جشنی که روز گذشته با حضور علما، نمایندگان پارلمان، سیاستمداران و قشرهای مختلف مردم از سوی این مجلس در دفتر وی در بغداد برگزار شد واقعه غدیر را پایگاه همبستگی و همزیستی توصیف کرد و گفت: واقعه غدیر پایگاه همبستگی و همزیستی و پرهیز از نزاع های سیاسی، مذهبی و جنگ های رسانه ای است. روزها و شخصیت ها همواره در حال گذر هستند و حکام پس از دیگری از قدرت کنار می روند، ولی واقعه غدیر و امام علی (ع) همچنان به عنوان شاخص و معیار عدالت به شمار می آید.

وی افزود: جشن های عید غدیر، جشن شخص امام علی (ع) نیست، بلکه جشن ولایتی است که حکم عادلانه را میان حکام و مردم بر اساس آموزه های آسمانی محقق می سازد. همگان نسبت به واقعه غدیر اذعان دارند، ولی دیدگاه ها نسبت به آن متفاوت است. غدیر هیچ شک و تردیدی در خود ندارد و این تاویل و اجتهادهای مختلف است که به اختلاف مسلمانان درباره آن منجرمی شود.

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد: غدیر، نه تنها کلید هماهنگی میان مسلمانان است، بلکه کلید همبستگی بشریت بوده، زیرا حکومت عادل از خواسته های همه بشریت به شمار می آید. وحدت مذهبی، دینی و قومیتی با شرایط خاصی محقق می شود که حکومت عادلانه که کلید نشر انصاف و بازگرداندن حقوق به مردم به شمار می آید از شرایط اصلی آن است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی به بررسی چگونه انتخاب امام علی (ع) به جانشینی پیامبر (ص) پرداخت و اظهار داشت: کمال دین، اتمام نعمت و رضای خداوند سبحان در روز غدیر و با ولایت امیر مومنان (ع) و مشخص شدن دیدگاه الهی در بنای جامعه ای عادل حاصل شد و در برابر کسانی که اعتقاد داشتند دین اسلام با وفات پیامبر (ص) به پایان می رسید ایستاد.

وی ادامه داد: شرایط سخت و گرمای طاقت فرسایی که در هنگام اعلام ولایت حضرت علی (ع) از سوی رسول پروردگار بر آن منطقه حاکم بود سبب شد تا راه های شک و تردید درباره آنچه در حج الوداع رخ داد بسته شود. غدیر، پیام دیدگاه دین درباره حکومت عادلی است که دین را منشا تربیت و تهذیب جامعه می داند.

حکیم از مسلمانان خواست تا به اخلاق اهل بیت (ع) تمسک جویند و تاکید کرد: مومنان باید نمونه کوچکی از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) باشند وبندگی پروردگار و پایبندی به شریعت را به نمایش بگذارند. عدم توجه به نظریه جامعه عادل اسلامی که در هنگام نصب مولا علی (ع) به رخ کشیده شد نباید به عاملی جهت کوتاه آمدن مومنان از پافشاری بر این نظریه مبدل شود.

رئیس مجلس اعلای اسلامی در پایان سخنان خود بیان داشت: همگان باید از عید غدیر درس بگیرند، مسوولان باید پیش از آنکه به فکر اعطای امتیازات ویژه به خود باشند به حقوق مردم بیاندیشند و جامعه نیز باید مسوولیت هایی که برعهده آن گذاشته شده است را به خوبی ادا کند./980/ب902/گ
ارسال نظرات