۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۳۲۹

جلد سوم جستاری در کلام و فقه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ جلد سوم کتاب جستاری در کلام و فقه از سوی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد منتشر شد.
جستاري در كلام و فقه (3)


حجت الاسلام محمدخانی، مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مدرسه علمیه عالی نواب و طلاب حوزه علمیه مشهد چندسالی افتخار این را داشته اند که در یک دوره چند روزه تابستانی میزبان حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، فقیه و متکلم برجسته و از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم بوده و از مباحث ارزشمند وی در موضوعات متنوع علمی بهره مند شوند که حاصل این سلسله مباحث در هر دوره تدوین و چاپ شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی افزود: کتاب جستاری در کلام و فقه (3) نیز محصول دوره ده روزه ایشان در تابستان 90 است که جهت استفاده علاقه مندان به زیور طبع آراسته شده است.

مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با بیان این که محتوای کلی کتاب جستاری در کلام و فقه (3) در سه بخش تاثیر زمان و مکان در استنباط احکام شرعی، بدعت و شیوه حکومت اسلامی تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: بخش نخست شامل اصول کلی مفهوم شناسی زمان و مکان و اصول چهارگانه تاثیر زمان و مکان در استنباط احکام شرعی است.

وی با عنوان این که بخش اول شامل سه فصل بررسی روایات ائمه اطهار(ع) نسبت به تاثیر زمان و مکان در احکام ولایی، بررسی تاثیر زمان و مکان از منظر علمای شیعه و سنی و بررسی تطبیقات می باشد، تشریح کرد: در فصل اول به بررسی تاثیر زمان و مکان در احکام الهی و ولایی پرداخته شده و به بررسی مصادیقی چون حکم خضاب محاسن، حکم حلیت گوشت چهارپایان، مسأله ربا پرداخته شده و در ادامه تحت عنوان حکم الهی به بررسی تاثیر زمان و مکان در استنباط احکام الهی پرداخته شده است.

حجت الاسلام خانی ادامه داد: فصل دوم به بررسی دیدگاه‌های علمای بزرگ شیعه همچون مرحوم صدوق(ره)، مرحوم شهید اول(ره)، محقق اردبیلی و صاحب جواهر و دیگر علمای بزرگ پرداخته است و در قسمت دوم آراء علما بزرگ اهل سنت را بررسی کرده است.

وی متذکر شد: در فصل سوم به مقوله تأثیر زمان و مکان در پیدایش مصادیق جدید، موضوعات جدید، اجرای احکام، استنباط احکام جدید، تاثیر زمان و مکان در تفسیر قرآن کریم، سیره معصومین، احکام حکومتی، مصلحت‌گرایی و کشف حکم شارع پرداخته شده است.

مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با بیان این که بخش دوم فصل های ارکان بدعت در شریعت، اقسام بدعت، عوامل پیدایش بدعت و روش‌های بنیادین برای پیش‌گیری از بدعت را در بر می گیرد، گفت: در فصل نخست به سه رکن اصلی بدعت یعنی افزودن و کاستن احکام دینی،اشاعه در میان مردم و نبود دلیل خاص یا عام اشاره و هر کدام با بیان مصادیقی مطرح شده‌اند.

وی با اشاره به این که در فصل دوم به بیان تفسیر بدعت و اقسام بدعت پرداخته شده و با یادآوری این که در فصل سوم به علت‌های پیدایش و زمینه‌‌ساز بدعت اشاره شده است، تصریح کرد: فصل چهارم این کتاب به مقولات پیروی از ائمه اطهار و پی ریزی نظام جامع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

حجت الاسلام خانی در پایان گفت: بخش سوم به شیوه حکومت اسلامی در زمان حضور و غیبت امام معصوم (ع) اشاره و در پایان به بیان ویژگی‌های حکومت اسلامی پرداخته می‌شود. /968/ت302/ع

ارسال نظرات