۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۸۹۴۵
مجموعه پژوهشی در صحاح سته(2)؛

پیامبر در صحاح سته

خبرگزاری رسا ـ پیامبر صلی الله علیه و آله در صحاح سته دومین جلد از مجموعه کتاب‌های پژوهشی در صحاح سته به انتشار رسید.
پيامبر صلي الله عليه و آله در صحاح سته


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جلد از مجموعه کتاب‌های صحاح سته «پیامبر صلی الله علیه و آله در صحاح سته» نام دارد که به نویسندگی استاد حسین طیبیان و کوشش حمیدرضا شجاعی فرد از سوی انتشارات وثوق به زیور طبع آراسته شده است.

در نخستین جلد از مجموعه شش‌گانه صحاح سته مشخص شده که در صحیح‌ترین کتاب‌های روایی اهل سنت یعنی صحاح سته چه مطالبی درباره خدا نوشته شده است و آنان روایت‌های مذکور را قبول دارند چه آنکه آنها را از نظر سند صحیح می‌دانند، اما در این شماره بررسی می‌شود که اهل سنت درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چه گفته‌اند.

در این نوشتار 16 مبحث کلی از نسبت‌های ناروایی که به ساحت قدسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داده شده مورد بررسی قرار گرفته است. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سبّ و لعن، پیامبر و شکّ در نماز، قضا شدن نمازها، تصویر نماز بالای منبر، نماز در آغل گوسفندان و تأخیر نماز عشاء تا نیمه شب برخی از مباحث آن را تشکیل می‌دهد.

دو روز معطلی برای تعلیم وقت نماز، نمازهای طولانی پیامبر، انجام اعمالی غیر صحیح، پیامبر و لهو، پیامبر از زن‌ها خوشش می‌آمد، پیامبر به آنچه که دستور می‌دهد عمل نمی‌کند، نسبت‌هایی به پیامبر که شایسته مقام نبوت نیست، آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله بیهوده غضب می‌کرد و برترین پیامبر کیست از دیگر مباحث این کتاب است.

در بخشی از مبحث پانزدهم این کتاب با عنوان «آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله بیهوده غضب می‌کرد»، آمده است: «از رسول گرامی اسلام روایاتی در تجلیل از فرو خوردن خشم نقل شده است که در یکی از آنها آمده که آن حضرت فرمودند: قهرمان کشتی کیست؟ گفتند: کسی که هیچ‌کس نتواند او را به زمین بزند، فرمود: خیر، بلکه آن کس است که هنگام غضب، مالک خویش باشد.»

این نوشتار ادامه می‌دهد: «از معاذ بن جبل و سلیمان بن صرد نقل شده است که دو نفر به هم دشنام می‌دادند، یکی از آن دو بسیار خشمگین شد، رسول خدا فرمود: من کلمه‌ای می‌دانم که اگر آن را بگوید غضبش برطرف می‌شود، گفتند: چیست؟ فرمود: بگوید اللهم انی اعوذ بک من الشیطان الرجیم، یعنی خدایا! من از شیطان رانده شده به تو پناه می‌برم.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی دیگر فرموده‌اند که غضب از شیطان است و شیطان از آتش خلق شده و آتش هم با آب خاموش می‌شود، هرگاه غضب کردید وضو بگیرید که با توجه به این مجموعه روایات هرگز نمی‌توان پذیرفت که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بیهوده در غضب می‌شده است.»

گفتنی است، دومین جلد از مجموعه کتاب‌های صحاح سته با نام «پیامبر صلی الله علیه و آله در صحاح سته» اثری از استاد حسین طیبیان در قطع رقعی، 224 صفحه، شمارگان 1500نسخه و به قیمت دوره هفت جلدی بیست و نه هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات وثوق روانه بازار نشر شده است./920/ن602/ق

ارسال نظرات