۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۲۹۶۴۴
با انتشار کتاب اینترنت و دین‌داری؛

تأثیر استفاده از اینترنت بر دین‌داری دانشجویان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب اینترنت و دین‌داری کاری از دانشگاه باقرالعلوم‌علیه‌السلام از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شد.
اينترنت و دين‌داري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اینترنت و دینداری به قلم نعمت الله کرم الهی در پنج فصل کلیات تحقیق، مبانی و چارچوب نظری، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استنتاج نهایی ارائه پیشنهادها از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر و روانه بازار نشر شد.

فصل اول این کتاب به کلیات تحقیق اختصاص دارد؛ در این فصل، پس از مقدمه، ابتدا فضای مفهومی موضوع مورد بررسی در مبحث بیان مسأله، ترسیم و زمینه برای طرح سؤال اصلی تحقیق فراهم شده است. سپس در ادامه، به بیان اهمیت موضوع و اهداف تحقیق پرداخته و در پایان تصویر مختصری از روش‌شناسی تحقیق ارائه شده است.

در ادامه این فصل، پیشینه تحقیق آورده شده است که با توجه به تبیینی بودن موضوع تحقیق و اشعار داشتن آن به دو پدیده اینترنت و دین‌داری، در فصل مذکور در دو مبحث جداگانه، گزارش نسبتا مستوفایی از تحقیقات مرتبط با موضوع اینترنت و دین‌داری بیان شده است.

فصل دوم شامل مبانی و چارچوب نظری تحقیق است؛ محتوای این فصل در چهار بخش جداگانه تنظیم شده است. در بخش اول،‌ مباحث و نظریات مؤثر در حوزه مطالعات رسانه معرفی شده است که در این بخش با گونه‌شناسی دیدگاه‌های نظری مربوط به آثار رسانه، برخی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها به صورت مختصر بیان شده که از جمله آنها می‌توان به نظریه گلوله‌ای، استفاده و خشنودی و برجسته‌سازی اشاره کرد.

بخش دوم این فصل به بیان مباحث نظری مرتبط با اینترنت می‌پردازد، بخش سوم مباحث مربوط به دین و مدل‌های سنجش دین‌داری را به گونه‌ای نسبتا مفصل مطرح می‌کند و در پایان این بخش نیز با ارزیابی انتقادی مدل‌های بومی، با الهام از مدل شجاعی‌زند، مدلی برای سنجش تجربی دین‌داری ارائه و در انتهای فصل دوم نیز جمع‌بندی نسبتا کاملی از کلیه مباحث آن ارائه شده است.

در ابتدای فصل سوم که به روش‌شناسی تحقیق اختصاص دارد، روش تحقیق، جمعیت آماری، حجم نمونه و شیوه نمونه‌گیری بیان می‌شود، سپس در مبحث سنجش متغیرها، تک تک متغیرهای تحقیق به صورت مفهومی و عملیاتی تعریف شده است.

در ادامه این فصل، ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق و نیز شیوه برآورد اعتبار و پایایی ابزار مزبور معرفی شده و در پایان نیز روش و تکنیک‌های تحلیل داده‌ها و شیوه برازش نیکویی مدل تحلیل، عنوان شده است.

فصل چهارم که دربرگیرنده یافته‌های تحقیق است در سه بخش به ترسیم تصویری از سیمای نمونه آماری، توصیفی از متغیرهای مربوط به اینترنت و دین‌داری و آزمون فرضیات تحقیق می‌پردازد و در پایان فصل نیز نیکویی برازش و تناسب مدل تحلیل با داده‌های تحقیق از طریق کاربرد روش آماری تحلیل مسیر، ارزیابی شده است.

فصل پنجم یا پایانی تحقیق به استنتاج نهایی و ارائه پیشنهادها و راه‌کارهای علمی و عملی اختصاص دارد؛ در این فصل، ابتدا تصویری اجمالی از فرایند تحقیق ترسیم شده و سپس مهم‌ترین نتایج به دست آمده از تحقیق بررسی می‌شود و در پایان براساس نتایج مزبور پیشنهادهایی برای تحقیقات بیشتر و نیز اجرای برخی مداخلات اجتماعی و فرهنگی ارائه شده است.

گفتنی است، کتاب اینترنت و دین‌داری در قطع وزیری، 476 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و به قیمت 9 هزار تومان به همت دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است. /920/ن602/ق

ارسال نظرات