۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۳۰۴۲۸
از سوی واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب؛

چهارمین شماره نشریه ادیب منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین شماره نشریه «ادیب»، نشریه داخلی دانش‌پژوهان تخصصی رشته ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب مشهد منتشر شد.
اديب
حجت الاسلام محمد خانی، مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: چهارمین شماره نشریه داخلی «ادیب»، از سوی دانش‌پژوهان تخصصی رشته ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب مشهد منتشر و به چاپ رسید.

وی با بیان این نکته که موضوعات گوناگونی در این نشریه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است، گفت: یکی از موضوع‌هایی که در این شماره به آن پرداخته شده، «مقاله ادبیات؛ پایه همه علوم اسلامی» است. در این مقاله به تبیین نقش و اهمیت ادبیات عرب در دست یابی به معارف دینی پرداخته شده و بیان این مطلب را به عهده دارد که ادبیات عرب و فراگیری آن همواره وسیله‌ای ضروری برای دست یابی به منبع علم یعنی قرآن و روایات است.

مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به این‌که دومین موضوعی که در این نشریه به آن پرداخته شده است «مصدر و انواع آن» است، توضیح داد: این مقاله به بررسی ماهیت مصدر، انواع موجود و مطرح آن و اختلافات و اقوال گوناگون در این رابطه پرداخته است.

وی موضوع «الاستخراج و تصحیح المصطلحات التی تستعمل فی‌المدرسه» را سومین موضوع بررسی شده در این نشریه عنوان کرد و بیان داشت: همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است، این مقاله در رابطه با اصطلاحات مرسوم در یک مجتمع آموزشی ـ اداری به تحقیق پرداخته و معادل عربی این اصطلاحات را ذکر کرده است.

حجت الاسلام خانی با اشاره به موضوع «نقش ادبیات در تبیین فرهنگ اسلام» به عنوان موضوع چهارم این نشریه و با یادآوری این که پیرامون این موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمین نصرت، استاد ادبیات عرب مصاحبه انجام شده، افزود: این مصاحبه به تاثیر ادبیات در فهم معنی و باطن قرآن، تاثیر ادبیات در فلسفه و... پرداخته است.

وی عنوان «تأثیر ادبیات عرب در علوم اسلامی (فقه)» را موضوع پنجم نشریه دانست و ادامه داد: در این قسمت از نشریه به تبیین سخنان حجت‌الاسلام ربانی بیرجندی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد در رابطه با نقش ادبیات عرب در تحلیل و تفهیم علوم اسلامی پرداخته شده و به اهمیت بسزای آن نسبت به علم فقه اشاره شده است.

مسؤول واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با ذکر این‌که بخشی از نشریه ادیب به موضوع «در محضر آیت‌الله سید جعفر سبحانی» اختصاص دارد، گفت: در این موضوع مصاحبه با حضرت آیت الله سبحانی انجام گرفته و به سؤالات «چگونه می‌توانیم ادبیات عرب را کاربردی فرا بگیریم؟»، «یکی از مهارت‌های لازم کتابت به زبان عربی است آیا متون فعلی ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌رسانند؟»، «نقش هریک از علوم رایج حوزوی در برداشت فقهی و استنیاط احکام چیست؟» و «کاربرد ادبیات در برداشت کلامی‌ چگونه است؟» پاسخ داده شده است.

وی در پایان بیان کرد: نشریه ادیب در ادامه به معرفی شخصیت سکاکی و معرفی کتاب «الحدائق الندیة» پرداخته و سپس کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی ادبیات عرب را گزارش کرده و در انتها با ذکر معما، لطیفه و طرح یک مسابقه موضوعات خود را به پایان رسانیده است./968/پ202/ق
ارسال نظرات