۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۵۱۵
با انتشار کتاب یاد مرگ؛

ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج‌البلاغه تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب یاد مرگ که از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است، به تبیین ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج‌البلاغه می‌پردازد.
ابعاد و کارکردهاي تربيتي ياد مرگ در نهج‌البلاغه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب یاد مرگ اثر محمدجواد فدایی بر آن است تا در سه بخش مرگ در چشم زندگی، آثار یادکرد مرگ و کرانه‌های یاد مرگ به تبیین ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج‌البلاغه بپردازد و سخنان امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام را درباره مرگ مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

مراد از یادکرد مرگ این است که آدمی در کنار برخورداری از حیات دنیوی، به حیات معنوی و اخروی و منزل آخر این دنیا نیز بیندیشد و از آن توشه بردارد؛ یادآوری مرگ، روش تربیتی بسیار موثری است که مربیان بزرگ بشریت، یعنی خدا، انبیا و اولیا از آن به صورت گسترده استفاده کرده‌اند.

در اندیشه دینی، توصیه به یاد مرگ نه برای آن است که انسان از زندگی دنیایی خود دست شوید و از سر دشمنی با آن درآید، بلکه هدف اصلی در این توصیه‌ها، نفس انسان و استعدادها و موهبت‌ها و ظرفیت‌های خدادادی آن است.

این نوشتار در پی آن است تا زانوی ادب در برابر کرسی درس معصومین علیهم‌السلام به ویژه امیرمؤمنان امام علی‌ علیه‌السلام که در سخنان فراوانی، از سهم مرگ در حیات دنیوی بشر یاد می‌کند و هشدار می‌دهد که همواره باید به یادش بود بر زمین ساید و با کاوش در عبارت‌های نغز نهج‌البلاغه، از حقیقت این پدیده رمزآلود پرده بردارد.

بخش نخست کتاب با عنوان «مرگ در چشم زندگی» به بررسی سیمای مرگ در نگاه امام علی علیه‌السلام، سیمای یاد مرگ و ارزش و جایگاه یاد مرگ می‌پردازد و بخش دوم با نام «آثار یادکرد مرگ»، پیامدهای مرگ را در ارتباط با خود، در ارتباط با مردم، در ارتباط با دنیا و در ارتباط با خدا تبیین می‌کند.

در بخش سوم که «کرانه‌های یاد مرگ» عنوان گرفته است، زمینه‌های یاد مرگ، موانع یاد مرگ، عوامل یادآوری مرگ، مراتب یاد مرگ، شیوه‌ها و نمونه‌های یاد مرگ، اهداف حضرت علی علیه‌السلام از یادکرد مرگ تحلیل شده و در پایان رهیافت‌های راهبردی یاد مرگ با توجه به موانع و عوامل شبیه‌سازی می‌شود.

یادکرد مرگ از منظر امام علی علیه‌السلام عنوان گفتار دوم از بخش اول این اثر است که در قسمتی از آن می‌خوانیم: «یادکرد مرگ در بیان امام ترمز زندگی است، در آن هنگام که جزر و مد وسوسه‌ها و خواسته‌هایِ دل، آرامش دریای زندگی را برهم می‌زند؛ تعدیل و تنظیم حیات دنیاست، آن‌گاه که از کنترل انسان می‌رهد.

مرگ‌اندیشی‌ایی که پای درس محبت‌آمیز امام علی علیه‌السلام آموختنی است، انسان را به هیچ‌گرایی و ترک دنیا نمی‌رساند و به حرمان او از طیبات خداوندی منجر نمی‌شود، بلکه او را بیشتر بر آن می‌دارد که از دنیا و هرآنچه در آن است برای بر ساختنِ زندگی مطلوب و کسب رضایت محبوب بهره گیرد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکند.»

گفتنی است، کتاب یاد مرگ (ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج‌البلاغه) در قطع وزیری، 308 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت پنج هزار و سیصد تومان از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است. /920/ن602/ق

ارسال نظرات