۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۳۰۵۴۶
به همت پژوهشکده باقرالعلوم؛

دومین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دومین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.
دومين شماره فصلنامه تخصصي فرق و اديانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه تخصصی فرق و ادیان با رویکردی علمی به نقد و بررسی ادیان مختلف می‌پردازد؛ این نشریه از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر می‌شود.

تاریخچه بهائیت، تحلیلی از خاتم‌النبیین صلی‌الله‌علیه‌وآله،‌ تفسیر به رأی قیامت و معاد در بهائیت، نقد و بررسی تعالیم دوازده گانه بهائیت، بهائیان و معجزه، فعالیت‌های بهائیان در فضای مجازی و راستی و درستی در عمل باب و بهاء عنوان مقالات این شماره است.

تاریخچه بهائیت

در طول تاریخ برخی از افراد با سوء استفاده از فرصت‌های بدست آمده و با بهره گیری از جهالت مردم، انحرافاتی در اعتقادات آنها بوجود آورده و مسلک جدیدی را بنا نهاده و ادیان واقعی را از مسیر اصلی خود که همان هدایت بشر است خارج کرده‌اند، یکی از این مسلک‌های انحرافی، بهائیت است که توسط حسینعلی بهاء بنا نهاده شد و مسیری را طی نمود که با مطالعه آن می‌توان به نقش استعماری برخی از دول بیگانه در شکل گیری این فرقه گمراه پی برد، این مقاله به تبیین این مسیر پرداخته است.

تحلیلی از خاتم‌النبیین
صلی‌الله‌علیه‌وآله و پاسخ به برخی از تحلیل‌های ناروا

از ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آن است که ایشان آخرین پیامبر الهی و شریعت اسلام، آخرین شریعت آسمانی برای هدایت بشر است، این موضوع با عنوان «خاتمیت» از اصول اعتقادی همه مسلمانان شمرده شده است. یکی از آیات قرآنی که صراحت کامل بر «خاتمیت» دارد؛ آیه چهل سوره احزاب است. در این نوشتار به تقریری از خاتمیت و پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله پرداخته شده و به تفسیر نادرست «نبی» و «رسول» که از سوی مخالفان خاتمیت مطرح گردیده، پاسخ داده شده است.

بهائیان و معجزه

فطرت انسان اقتضا می‌کند بدون دلیل ادعایی را نپذیرد. مدعی نبوت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید دلیلی برای اثبات مدعای خود اقامه کند، تا مردم صحت ادعای او را تصدیق کرده و تسلیم دعوت او شوند. از بزرگترین چالش‌هایی که بهائیان از آغاز پیدایش‌شان با آن روبه رو بوده‌اند و در این مقاله بدان پرداخته شده، درخواست معجزه از میرزا حسینعلی نوری بوده است، عکس‌العمل میرزا حسینعلی نوری در مقابل این درخواست، انکار حجیت معجزه بوده است.

نقد و بررسی قیامت و معاد در بهائیت
 
یکی از اصول اعتقادی اسلام و سایر ادیان الهی، ایمان به معاد و قیامت است، اما در این بین مسلک بهائی با تفسیر قیامت به معنای ظهور پیامبران و قیام آنها برای اجرای رسالت وحیانی و تفسیر معاد به معنای بازگشت پیامبران، مؤمنان و کفار زمان‌های گذشته به شکل پیامبر جدید، مؤمنان و کفار جدید و گاه به معنای معاد روحانی، فصل جدیدی را در نقد افکار خود باز کرده‌اند.

نقد و بررسی تعالیم دوازده گانه بهائیت

عباس افندی ملقب به عبدالبهاء از رهبران بهائیت است که در مسافرت‌های تبلیغی خود به کشورهای غربی به خصوص اروپا تعالیمی را تحت عنوان اصول دوازده گانه بهائیت مطرح کرد، این تعالیم که بیشتر جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد، به عنوان ابزاری در راستای پوشاندن چهره واقعی این فرقه به کار می‌رود. یکی از این شعارها تحری حقیقت است که طبق آن، بهائیان مدعی‌اند با استناد به این اصل، پیروان این مسلک با آگاهی کامل می توانند درباره حقیقت و حقانیت اعتقاد بهائی تحقیق نمایند و در پذیرش یا عدم آن آزاد باشند.


راستی و درستی در قول و عمل رهبران بهائی

احادیث و روایات فراوانی در دست است که ثابت می‌کند باب و بهاء در ادعای خویش کاذب و فاقد هرگونه مشروعیتی بوده‌اند، اما جالب اینکه اینان خود به روایات و اخباری تمسک نموده و مدعی مشروعیت شده‌اند که از آن جمله حدیث مفضل بن عمر از امام صادق علیه‌السلام است که وی در این روایت از امام پیرامون ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام پرسش می‌کند، امام در این روایت هرگونه تعیین وقت را نفی نموده و به تشریح ایام ظهور می‌پردازد، بهاء مدعی است این روایت در صدد تعیین وقت ظهور است که ادعایی عجیب و در عین حال بسیار نادرست است. این مقاله در صدد راستی آزمایی رهبران بهائیت در گفتار و اعمل است.

فعالیت بهائیان و فضای مجازی

بیش از ده سال است که جهان مجازی مکانی بدون مرز برای فعالیت بهائیان در آمده که این فعالیت‌ها در قالب تأسیس سایت‌ها و وبلاگ‌ها نمود یافته و گسترش فراوانی یافته است، در این مقاله به معرفی وبلاگ‌هایی که در عرصه مقابله با بهائیت مشغول هستند پرداخته می‌شود.

شماره دوم فصلنامه تخصصی فرق و ادیان به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام به مدیر مسؤولی دکتر حسین قشقایی و سردبیری سید حسینعلی موسوی‌زاده در قطع وزیری، 139 صفحه و به قیمت 2500 تومان منتشر شده است./927/ن602/ق
ارسال نظرات