۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۳۳۷۶۵
دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر کرد؛

کتاب آشنایی با اصول علم رجال

خبرگزاری رسا ـ کتاب «آشنایی با اصول علم رجال» به همت انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
آشنايي با أصول علم رجال
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا؛ کتاب «آشنایی با اصول علم رجال» با هدف معرفی اجمالی علم رجال در چهار فصل (ضمن پانزده گفتار) به قلم حجت‌الاسلام سید علی دلبری سامان یافته است.

 فصل اول کتاب از جایگاه علم رجال سخن می گوید؛ انواع علوم حدیث، تعریف علم رجال، موضوع، فایده و مسائل علم رجال، انگیزه پیدایش علم رجال، پیشینه علم رجال و اهمیت آن، کتاب شناسی علم رجال و نیاز به علم رجال از مباحث این فصل است.

 اصول و معیارهای توثیق و تضعیف راوی، عنوان فصل دوم این کتاب است؛ که شامل مباحث شرایط راوی، معیارهای تشخیص وثاقت راوی، توثیق خصوصی، الفاظ جرح و تعدیل، مبانی حجیت قول رجالی، تعدد معدل، ذکر اسباب جرح و تعدیل، تعارض میان اقوال رجالیان و توثیق عمومی است.

 نگارنده در فصل سوم به معرفی منابع رجالی پرداخته است که شامل گونه های تدوین کتب رجالی و معرفی مهم ترین منابع رجالی شیعه و أهل سنت است.

فصل چهارم نیز به فرایند بهره گیری از رجال اختصاص یافته است؛ که بازشناسی اسناد، شیوه های سند گزاری کتب روایی، توجه به مشکلات سندی، شناسایی حال راوی و تعیین وضعیت اعتبار سند از مباحث داخل در این فصل است.

 علم رجال از مهم ترین علوم اسلامی به شمار میرود که کم و بیش در تمام شاخه های علوم حدیثی نقش کلیدی دارد و مقدمه ای برای دستیابی به علوم اهل بیت و روایات معصومین علیهم‌السلام به حساب می آید. این کتاب برای دو واحد درسی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها فراهم آمده است که اثر برگزیده سومین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان نیز است.

 پاسخ به این پرسش ها را در این کتاب می یابید:

علم رجال چیست و چرا به آن نیازمندیم؟

گونه های معروف و متداول اسناد کدام است؟

مزایا و ویژگی های کتب رجالی معروف چیست؟

مقدمات لازم برای ارزیابی سندی حدیث چیست؟

مقصود از توثیق خصوصی و عمومی چیست و موارد آن کدام است؟

آیا صاحبان کتب اربعه به صحت تمام احادیث کتابشان شهادت داده اند؟

چرا قول رجالی حجت است؟

وظیفه ما در هنگام تعارض میان اقوال رجالیان چیست؟

و ...

 گفتنی است کتاب «آشنایی با اصول علم رجال» که به قلم حجت‌الاسلام سید علی دلبری نگاشته شده است، در سال 1391، با شمارگان 1000 نسخه، در 300 صفحه و به قیمت 6600 تومان، به همت انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد./969/ن602/ن

ارسال نظرات