۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۶۵۷
کاوشی در حریم بانوان حج گزار؛

زینت و عفاف در حج

خبرگزاری رسا ـ کتاب زینت و عفاف در حج، کاوشی است مختصر در باب حریم عفاف بانوان زائر بیت الله الحرام که به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
زينت و عفاف در حج

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حس زیبایی خواهی از ویژگی های مشترک زن و مرد است که به دلیل ظرافت های روحی زنان در وجود آن ها قوی تر است. این حس با وجود روحیه جلوه گری بانوان، می تواند زمینه بروز آسیب های اخلاقی اجتماعی را ایجاد کند و زندگی خانوادگی و اجتماعی بشر را تحت تأثیر قرار دهد.
 
حج از جمله فرایض دینی است که انسان را به کمال و مقام قرب می رساند و از همین رو دارای آداب و بایسته هایی است. بر این اساس شایسته است بانوان ایرانی در این سفر معنوی با رعایت ادب حضور الهی، بر رعایت حجاب و عفاف، تأکید و توجه بیشتر کنند؛ به ویژه که ایشان نماینده فرهنگی زنان ایرانی در کشور عربستان هستند و موفقیت جمهوری اسلامی در تحقق اهداف و رسالت های دینی اش، تا حد زیادی با حجاب بانوان زائر ایرانی شکل می گیرد.
 
کتاب زینت و عفاف در حج، متنی مختصر و کاربردی برای بانوان حج گزار ایرانی است که در چهار فصل تدوین شده است.
 
فصل اول مفاهیم و واژه ها، به موضوعاتی چون زیبایی، زیبا شناسی، زینت، آرایش و ارتباط مفهوم لغوی زیبایی، زینت و آرایش پرداخته شده است.
 
زیبایی در اسلام عنوان فصل دوم است که شامل مباحث زیبایی از منظر روایات، استفاده از زیور آلات، توجه توأمان به زیبایی های ظاهری و باطنی، مصادیق زیبایی در نگاه قرآن، عفاف مهم ترین مصداق زیبایی معنوی زنان، زیبایی ظاهری ابزار اغوای شیطان، دختران جوان و زیباگرایی و تدابیر اسلام برای تعدیل حس زیبا گرایی می شود.
 
نگارنده در فصل سوم به موضوع زینت، آرایش یا آراستگی پرداخته است که مباحثی همچون جایگاه زینت و آرایش، آراستگی از نگاه قرآن و روایات، آراستگی روحی، افراط و تفریط در آراستگی، توصیه هایی درباره زینت، نباید هایی درباره زینت و خودنمایی زنان و عذاب اخروی را شامل می شود.
 
موضوع فصل چهارم نیز حجاب، عفاف و زنان حج گزار است که شامل موضوعاتی چون زنان حج گزار و رسالت های سیاسی، مشکل بد حجابی زنان ایرانی در عربستان، چگونگی لباس پوشیدن زنان حج گزار، زنان حج گزار و مسئله زینت، راهکارهای اصلاح وضعیت بدحجابی زنان ایرانی در عربستان، زنان حج گزار و فرصت بازسازی شخصیت معنوی و احکام فقهی آرایش و زینت می شود.


 در بحشی از این کتاب می خوانیم: «بارها در مجامع زنانه دیده شده که سرخوردگی های عاطفی و بی توجهی مردان به هنر، زیبایی، استعداد و سلیقه زنان، سبب خودنمایی بیمار گونه زنان شده است. ولی خودآرایی در چارچوب پوشش ها که لازمه زندگی سعادتمندانه است، محصول فطرت و سرشت زنان است که در خور احترام و جهت دهی است. از همین رو در دین اسلام، تأکید فراوانی بر آرایش زن برای شوهر شده و این کار وسیله ای برای برآوردن نیاز زن به خودآرایی است.
از راه های تعدیل و جهت دهی خودآرایی، انتخاب پوشش مناسب است. تأکید فراوان ادیان الهی بر حجاب به علت وجود غریزه ها و نیاز های ویژه زنان است. اگر برای کنترل خصلت خودآرایی زنان که سبب عشوه گری می شود، حکم حجاب ارائه نشود، زنان به سبب غریزه های کنترل نشده و نا متعادل دچار مشکل بهداشت روانی می شوند. ولی با حجاب و پوشش مناسب، چارچوب مشخصی برای بهره مندی از این ویژگی ذاتی، تعیین می شود که از پیدایش فساد اجتماعی و روانی جلوگیری می کند».
 
گفتنی است کتاب زینت و عفاف در حج به قلم مریم معین الإسلام در 104 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 1000 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است./969/ن602/ع

ارسال نظرات