آشنایی با علم سنجی

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب آشنایی با علم سنجی برای دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان منبع اصلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب برای درسهای «آشنایی با علم سنجی» و مبانی علم سنجی» هر کدام به ارزش 2 واحد با همکاری دانشگاه شاهد تدوین شده است.
یکی از نخستین ملزومات علاقهمندان و پژوهشگران برای ورود به هر حوزۀ علمی، داشتن درکی صحیح از آن علم است؛ بنابراین، معرفی مباحثی که در محدوده هر علم میگنجد بیشاز هر چیز ضروری محسوب میشود و میتواند زمینههای آشناییشان را فراهم کند.
در این میان، بیان مفهوم، سابقه، چارچوب، دامنه، اجزاء و کارکردهای هر علم و همچنین تحلیل و بررسی جایگاه و روابط آن در زنجیره به هم تنیده علوم بشری و بهویژه بیان این روابط با حوزههایی که با آن، وابستگی بیشتری دارند، دارای جایگاهی برجسته است. در مجموع، این آشنایی باید شرایطی را فراهم آورد که در نهایت، تصویری درست از زمینههای فعالیت و کاربرد آن علم ارائه شود و این تصویر، راهگشای کسانی باشد که هنوز مسیرهای پژوهشی آینده خود را تعیین نکردهاند.
بخش اول و دوم این کتاب به طور مفصل به بیان سیر تاریخی، مفهومی و روابط میان این حوزههای سنجشی با یکدیگر و همچنین روابط میان آنها با سایر حوزهها اختصاص دارد. در این دو بخش، هر یک از حوزههای کتابسنجی، اطلاعسنجی، وبسنجی و علمسنجی به طور جداگانه مورد توجه قرار گرفته، روابط آنها با یکدیگر تحلیل شده است. دربیان ارتباط میان علمسنجی با سایر حوزههای مورد بحث، با استدلالهای برگرفته از عقاید پیشگامان و همچنین کارکردهای مورد انتظار آنها از علمسنجی، دیدگاهی تازه در این خصوص ارائه شده است؛ این دیدگاه از یک سو، میان علمسنجی با سایر حوزههای سنجشی مانند کتاب سنجی، اطلاعسنجی، وبسنجی و مجازسنجی و از سویی دیگر، میان علمسنجی با حوزههایی نظیر سیاست علم، جامعهشناسی علم، تاریخ علم، اقتصاد علم و مدیریت فناوری که هر یک به نوعی در ظهور یا تکامل آن نقشآفرینی کردهاند ارتباط برقرار میکند.
بخش سوم این کتاب، به بیان مفهوم استناد و پایگاههای استنادی و جایگاه آن در علمسنجی اختصاص دارد؛ در این بخش، تعدادی از مهمترین پایگاههای استنادی بینالمللی و داخلی در مقام بخشی از ضروریترین ابزارهای علمسنجی معرفی خواهند شد.
در بخش چهارم، سعی شده است تصویری صحیح از مفاهیم سنجش، اندازهگیری، ارزیابی و برخی دیگر از مفاهیم پراستفاده در علمسنجی ارائه شود. در بخش پنجم کوشش شده در ابتدا استدلالهای لازم برای ارزیابانه بودن فعالیتهای علمسنجی ارائه شود، سپس مهم ترین روشهای ارزشگذاری علم، فناوری و نوآوری که هر یک به نوعی با علمسنجی وابستگی دارند معرفی شوند.
این کتاب در 502 صفحه و مبلغ 85000 ریال در اختیار دانشجویان و علاقهمندان قرار گرفته است. /916/د102/ق