۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۷۵۱

نقش حج و مهدویت در تقویت باورهای مهم اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب حج و مهدویت اثر حسین الهی نژاد از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
حج و مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حج و مهدویت عنوان کتابی است به قلم حسین الهی‌نژاد که در چهار بخش کلیات، حج و امامت، حج در دوران غیبت و نقش مکه در رخداد ظهور با تدوین مرکز تحقیقات حج و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر به تازگی منتشر شده است.

 منجی‌گرایی و عقیده به آینده‌ای روشن برای انسان‌ها، از باورهای مشترک بین همه ادیان الهی و حتی غیرالهی است. در بینش اسلامی، کسی رهایی‌بخش از ظلمت است که همنام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و از عترت پاک اوست؛ بنابر باور شیعه، ایشان هم‌اکنون میان امت حضور دارند و ناظر بر اعمال و رفتار آنان‌ هستند. ایشان هر سال در موسم حج حاضر می‌شوند و بین باور به آن حضرت و موسم حج ارتباطی استوار است.

 

«حج» و «مهدویت»، از جمله باورهای مهم اسلامی است که در زندگی مسلمانان تأثیر بسزایی دارد و مسلمانان نیز به نقش تأثیرگذاری آن همچون «گسترش اتحاد و همگرایی میان مسلمانان»، «گسترش عدالت در جهان»، «رشد خداشناسی و عبودیت»، «تقویت و رشد اقتدار امت اسلامی»، «پویایی و بالندگی امت اسلامی» و «ترویج معنویت و دین در جهان» آگاه‌ هستند.

 

اما این‌که این ارتباط دوسویه کدام است و نقش هر یک از این دو در دیگری چیست و در تقویت و استحکام عقیده به دیگری چه نقشی براساس کتاب و سنت دارد و سرانجام نقش حج و کعبه در رخداد ظهور چگونه است؟ پرسش‌هایی است که حسین الهی نژاد در این کتاب به آنها پاسخ گفته است.

 

بخش اول کتاب با عنوان کلیات در سه فصل مفهوم شناسی حج و مهدویت، دیرینگی حج و مهدویت و رابطه حج و مهدویت بر آن است تا به بررسی واژه حج، واژه مهدویت، دیرینگی کعبه و حج، حج، مأموریت همه انبیا، دیرینگی مهدویت و رابطه کارکردگرایی حج و مهدویت بپردازد.

 

حج و امامت عنوان بخش دوم این کتاب است که در دو فصل جایگاه و نقش امام معصوم در حج و نقش تأثیرگذار حج در امامت، عنوان‌هایی چون نقش امام معصوم در حج، تفصیل سه‌گانه ولایت، جایگاه تکوینی امام در حج، تطهیر کعبه از پلیدی‌ها، حج تجلی‌گاه علم امام و حج تجلی‌گاه عظمت امام تبیین می‌کند.

 

بخش سوم این کتاب با نام حج در دوران غیبت در دو فصل شرایط صحت حج در دوران غیبت کبری و شرایط کمال حج در دوران غیبت کبری و بخش چهارم آن در دو فصل مکه محل ظهور و قیام امام مهدی عجل الله تعالی و مکه محل تجمع و بیعت یاران امام مهدی عج الله تعالی تنظیم شده است.

 

در فصل اول بخش چهارم کتاب حج و مهدویت با عنوان «مکه محل ظهور و قیام حضرت مهدی علیه‌السلام» با اشاره به دو شبهه‌ای که مخالفان محل ظهور امام زمان علیه‌السلام مطرح می‌کنند و می‌گویند شیعیان اعتقاد دارند امام زمانشان در سرداب زندگی می‌کند و تا زمان ظهور از آنجا بیرون نمی‌آید و یا شیعیان اعتقاد دارند که سرداب، محل ظهور امام زمان است، پاسخ می‌دهد.

 

در پاسخ به این دو شبهه آمده است: «اولا این نسبت بی‌اساس است و شیعه چنین اعتقادی ندارد، بلکه هیچ‌یک از مدعیان این شبهه، سند و مدرکی برای ادعایشان ندارند که شیعیان در کدام کتاب خویش این اعتقاد را مطرح کرده‌اند و ثانیا روایات صحیح بسیاری که مکه را محل ظهور امام مهدی علیه‌السلام دانسته است، دلیل محکیمی بر عقیده شیعه و رد شبهه‌های مخالفان است».

 

گفتنی است، کتاب حج و مهدویت به قلم حسین الهی‌نژاد در قطع رقعی، 167 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت دو هزار تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن602/ن

ارسال نظرات