۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۷۵۳
با انتشار کتابی؛

آرای وهابیت در ترازوی قرآن و سنت نقد شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب آرای وهابیت در ترازوی قرآن و سنت به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
آراي وهابيت در ترازوي قرآن و سنت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آرای وهابیت در ترازوی قرآن و سنت عنوان کتاب جدیدی تألیف احمدحسین فلاحی و تدوین مرکز تحقیقات حج است که با هدف روشن شدن نقاط تضاد و مخالفت اندیشه‌های انحرافی وهابیت با قرآن و سنت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

 

وهابیت بیش از دو قرن است که با تکفیر دیگران، ضربات سهمگینی بر پیکر وحدت امت اسلامی زده‌اند؛ آنان که خود را پرچمدار توحید می‌دانند، دلیل و مستند گفتارشان را کلام خدا و سنت رسولش می‌پندارند و حال آنکه با برداشت‌های سطحی آنان از اسلام، قرآن و سنت با برداشت عالمان اسلامی قرون متمادی در تعارض آشکار است.

 

آنچه در این نوشتار به آن پرداخته شده، بحث و بررسی این دیدگاه و تعارضات برداشت‌های وهابیت با استناد به مدارک و منابع معتبر اسلامی است که در سه بخش کلیات، موارد مخالفت وهابیان با قرآن و سنت و آثار و پیامدهای تفکر وهابیت تنظیم شده است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «سال‌هاست که تفکر خشک و بی‌منطق وهابیان، دین‌داران را می‌آزارد و دشمنان را خوشحال می‌کند؛ ای‌ کاش! این گروه کوته‌فکر به خود می‌آمدند و می‌فهمیدند کودکان مظلومی که در آتش تعصب کور آنان تلف شدند و انسان‌های مظلومی که به خاک و خون غلتیدند، در روز حساب چه انتقامی از آنان خواهند گرفت».

 

بخش اول کتاب در دو فصل حجیت قرآن نزد مسلمانان و مخالفت وهابیان با مسلمانان در متشابهات قرآن به بررسی حجیت و دلایل حجیت ظواهر قرآن، تقسیم‌بندی آیات قرآن، تأویل در متشابهات قرآن، دیدگاه وهابیت در متشابهات و نظر اندیشمندان اسلامی در متشابهات می‌پردازد.

 

بخش دوم این کتاب در هشت فصل حجیت عقل در قرآن و مخالفت وهابیان با آن، ایمان و اسلام در قرآن و سنت و نزد وهابیان، توحید ناب در قرآن و ظاهرگرایی وهابیان، بقای روح در عالم برزخ از دیدگاه قرآن و سنت و نظر وهابیان، مقامات اولیا و انبیا از نگاه قرآن و سنت و مخالفت وهابیان با آن، بزرگداشت نام و یاد اولیا و انبیا و مخالفت وهابیان با آن، دعوت قرآن به پیروی از سنت پیامبر و دعوت قرآن و سنت به پیروی اهل بیت علیهم‌السلام و مخالفت وهابیان با آن تنظیم شده است.

 

بخش سوم کتاب در پنج فصل تکفیر مسلمانان، ترس و ناامنی و اختلاف در بین مسلمانان، اسلام را دین ترور و خشونت نامیدن نزد جهانیان، نابودی میراث فرهنگی مسلمانان و دستبرد در میراث مکتوب مسلمانان بر آن است که آثار و پیامدهای تفکر وهابیت را تبیین کند.

 

در مطلبی با عنوان «ناامنی، نتیجه فتاوای وهابیت» از بخش سوم این کتاب می‌خوانیم: «آنان که امروز با عملیات انتحاری مردم را در کشورهای مختلف به خاک و خون می‌کشند، به فتوای وهابیت عمل می‌کنند و معتقدند که با این اعمال، بهشت و زیارت پیامبر را برای خویش می‌خرند!».

 

این نوشتار می‌افزاید: «پیامدهای تکفیر وهابیت، آنقدر تخریب‌گر بوده که سبب هدر رفتن بسیاری از سرمایه‌ها و نیروهای مسلمان شده است؛ اگر میان مسلمانان برای تبلیغ علیه یکدیگر این همه هزینه نمی‌شد، امروز جهان اسلام وضعیتی دیگر داشت و شاهد این همه عقب‌ماندگی مسلمانان نبودیم».

 

گفتنی است، کتاب آرای وهابیت در ترازوی قرآن و سنت به قلم احمدحسین فلاحی در قطع رقعی، 243 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت دو هزار و نهصد تومان به تازگی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن602/ع

ارسال نظرات