۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۳۶۷۵۵
منتشر شد؛

سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفرهای زیارتی

خبرگزاری رسا ـ کتاب سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفرهای زیارتی به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
سحرخيزي و شب‌زنده‌داري در سفرهاي زيارتي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفرهای زیارتی عنوان کتابی تألیف سیدعباس میری خضری است که درصدد بیان اهمیت و ارزش فرصت بی‌نظیر سحر برای زائران خانه خدا و پیشوایان معصوم علیهم‌السلام است.

 

زنگار گناه و پیروی از تمایلات نفسانی به تدریج فطرت پاک خدادادی را ظلمانی و پلید می‌سازد و مانع کمال انسان می‌شود؛ خداوند برای زدودن زنگارهای باطنی، فرصت‌هایی را در اختیار انسان می‌گذارد تا دوباره وجود خود را تطهیر و ارتباط معنوی خود را تقویت کند.

 

زنده‌داشتن شب به ذکر خدا، تلاوت قرآن، نماز شب، استغفار، دعا و نیایش، داروی هر درد روحی و روانی انسان است که در وقت سحر، نسخه درمان آن برای دردمندان آماده‌تر است؛ این نوشتار در صدد بیان اهمیت و ارزش فرصت بی‌نظیر سحر برای زائران خانه خدا و پیشوایان معصوم علیهم‌السلام است.

 

حجت‌الاسلام سیدعباس میری خضری کتاب سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفرهای زیارتی را در هفت فصل برای آشنایی بیشتر زائران با نماز شب و تهجدهای شبانه در فضای معنوی مسجدالحرام، مسجدالنبی و مکان‌های زیارتی تدوین کرده است.

 

کلیات، اهمیت سحرخیزی و شب‌زنده‌داری، ویژگی‌های سحر، سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در حج و زیارت، آداب حضور و کسب فیض در سحرگاهان، آثار سحرخیزی و شب‌زنده‌داری و عوامل سلب توفیق سحرخیزی، عنوان فصل‌های این کتاب را به خود اختصاص داده ‌است.

 

در فصل نخست این کتاب و در بخش مفهوم‌شناسی دو واژه سحر و احیاء آمده است: «سحر به معنای پاره‌ای از شب، پایانه شب، سپیده دم پگاه و یک سوم از آخر شب و احیاء به معنای اخص، بیدار ماندن و زنده‌داشتن شب‌های خاص از سال به ویژه شب‌های قدر است».

 

در بخش دیگری از این نوشتار و در بیان کیفیت سحرخیزی و شب‌زنده‌داری می‌خوانیم: «شب‌زنده‌داری با هر عبادتی مثل نماز، قرائت قرآن، شنیدن حدیث، تسبیح و ثنای خداوند، صلوات و درود بر پیامبر محقق می‌شود و علما در تحقق احیای شب، حتی خواندن دو رکعت نماز را کافی می‌دانند».

 

آثار سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در فصل ششم این کتاب مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به آرامش روح و روان، صحت و سلامت جسم، زیبایی چهره، نورانی شدن ظاهر و باطن، عزت و شرافت، طول عمر، رفع مشکلات، آمرزش گناهان، روشنایی قبر و زینت آخرت اشاره کرد.

 

گفتنی است، کتاب سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفرهای زیارتی تألیف سیدعباس میری خضری در قطع رقعی، 152 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت دو هزار تومان با تدوین مرکز تحقیقات حج و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر به تازگی منتشر شده است. /920/ن602/ق

ارسال نظرات