۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۰۴۷
با انتشار نسیم معرفت حج؛

سیره و سخن اخلاقی و عرفانی بزرگان در مناسک حج تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب نسیم معرفت حج به قلم سیدمحمود طاهری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
نسيم معرفت حج

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب نسیم معرفت حج؛ سیره و سخن اخلاقی و عرفانی بزرگان در مناسک حج، عنوان اثری است از سیدمحمود طاهری که با تدوین مرکز تحقیقات حج و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر به تازگی منتشر شده است.
 
این اثر در پانزده فصل جایگاه حج، احرام، نیت، تلبیه، کعبه، طواف، نماز پشت مقام ابراهیم، ولایت در حج، زمزم، سعی، حلق و تقصیر، وقوف در عرفات، وقوف در مشعر، رمی جمرات و قربانی تنظیم شده، بر‌ آن است تا اسرار، رموز و ظرافت‌های مناسک حج را با مراجعه به آثار، سخنان و سیره عملی بزرگان و اندیشمندان اسلامی بررسی کند.
 
در فصل نخست این کتاب با عنوان جایگاه حج می‌خوانیم: «حج صحنه آموزش، ضرورت پرداختن به سیره بزرگان درباره حج، نقش زمان حج در پرورش انسان، نقش مکان حج در پرورش انسان، نگاهی به دستاوردهای حج، حج و مسأله استطاعت اخلاقی و روحی»
 
فصل دوم احرام نام دارد که به بیان مطالبی همچون احرام، فروپاشی امتیازهای ظاهری، احرام و اخلاص، احرام و حرمت جدال، احرام تمرین تلاش برای دستیابی به لذتی معنوی، احرام فروپاشی شکوه جاذبه‌های دنیوی، احرام تمرین ساده‌زیستی و لباس احرام یادآور کفن می‌پردازد.
 
نیت انجام کارها از روی آگاهی و آمادگی، نیت اخلاص و هجرت باطنی، نیت بانگ بیدارباش، انواع نیت و کمال آن در فصل سوم و حقیقت لبیک، شکوه لبیک، لبیک عاشقانه، لبیک راستین، لبیک ذکر هراس‌انگیز، لبیک بنده بازتاب لبیک خداوند، لبیک دائم و تفاوت درجات تلبیه و لبیک گویان در فصل سه و چهار با عنوان نیت و تلبیه مطرح می‌شود.
 
عنوان کعبه را در فصل پنجم می‌خوانیم و با هندسه کعبه، کعبه عرش تنزل یافته، کعبه توحید مجسم، کعبه ایستاده بر خلوص، کعبه خانه هدایت، کعبه پیام‌آور به پا خاستن، کعبه پناهگاه همگان، کعبه خانه آزادی و آزادگی، حریم حرم حرمت کعبه، قبله‌ای فراتر از کعبه و حجرالاسود آشنا می‌شویم.
 
فصل ششم این کتاب طواف نام دارد که در آن این مطالب به چشم می‌خورد: «چو یار ناز نماید شما نیاز کنید، از قبله تا توحید، هرکه خواهد، گویا بیا!، طواف با حضور، طواف و بریدن از غیرخدا، طواف عاشقانه، طواف خائفانه، مغناطیس کعبه و طواف، هماهنگی با ذرات آفرینش».
 
در جست‌وجوی خداوند خانه، طواف به امید آمرزش، طواف کعبه دل، اگرچه دوست به چیزی نمی‌خرد ما را، تنها به سوی پروردگار، طواف، نشانه مهر آفریدگار به بنده، طواف رهایی از من و رسیدن به ما، آنان که لب از دعا فرو بستند و طواف در مردم‌داری از دیگر مطالب این فصل است.
 
شکل‌گیری مقام ابراهیم، مقام ابراهیم نشانه‌ای الهی، نماز در مقام ابراهیم، حج بی‌ولایت، حجی بی‌روح و پوسته‌ای بی‌مغز، اهمیت و جایگاه ولایت، امامت عنصر جاودانه حج، عزت و حرمت کعبه در گرو ولایت و پرهیز از تکریم زائران بی‌بهره از ولایت از مطالب فصل هفتم و هشتم این کتاب است.
 
فصل نهم به بیان نام‌های زمزم، داستان پیدایش زمزم، شهرت دیرینه آب زمزم و سنت دیرینه تبرک و استشفا جستن از آن می‌پردازد و در فصل دهم، ‌سعی از شعائر الهی، سعی یعنی اخلاص ورزیدن و شتاب در اجابت دعوت خدا و رسیدن به آفریدگار، ادب سعی توکل بر خدا، آغاز سعی از صفا و مروت و حکمت هفت‌گانه بودن سعی مطرح می‌شود.
 
فصل یازدهم حلق و تقصیر نام دارد که حلق و وانهادن کامل جاذبه‌های مادی، تقصیر یا اجازه بازگشت به زندگی عادی اما همراه با رنگ الهی و تقصیر یعنی همواره خود را مقصر بدان از مطالب آن است.
 
خواننده این کتاب در فصل دوازدهم با مفهوم‌شناسی عرفات، عرفات سرزمین معرفت، عرفات سرزمین اشک، دعا، امید و گمان نیک به خدا، دعا برای دیگران در سرزمین عرفه، صحرای عرفات یادآور صحرای قیامت، تجلی خدا در روز عرفه و عرفات و تمرین زهدپیشگی آشنا می‌شود.
 
شکوه شب مشعر، شب مشعر فرصتی برای تفکر، مشعر و رسیدن به شعور و شمیم رحمت در سرزمین مشعر از مطالب فصل سیزدهم با عنوان وقوف در مشعر است و در فصل چهاردهم با عنوان رمی جمرات، تاریخچه رمی، چرایی رمی سه‌گانه، رمی و زنده نگه داشتن روح فداکاری و رمی و تمرین انقیاد در بندگی به چشم می‌خورد.
 
در فصل پانزدهم با عنوان قربانی می‌خوانیم: «قربانی از شعائر الهی، قربانی نماد ایثار و فداکاری، قربانی نماد ذبخ نفس اماره، قربانی و تعبد محض و بی‌چون و چرا، منا سرزمین رسیدن به آرزوها، جنبه اجتماعی قربانی در منا، نگاهی به منافع اقتصادی قربانی و چرایی عید بودن روز قربان».
 
در مطلبی از فصل ششم این کتاب با عنوان طواف و بریدن از غیر خدا آمده است: «اوج تعالی روحی انسان، در بریدن از غیرخدا صورت می‌پذیرد، و اوج بریدن از غیرخدا نیز آن است که حتی نعمت‌های بهشت، شخص را از یاد خدا و لذت دیدار او باز ندارد».
 
کتاب نسیم معرفت حج: سیره و سخن اخلاقی و عرفانی بزرگان در مناسک حج در قطع وزیری، 512 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت شش هزار و ششصد تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن601/ق
ارسال نظرات