۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۴۱۵۶۲
در اعتراض به حاکمیت چین بر تبت؛

ادامه خود سوزی تبتی ها

خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده تبتی در اعتراض به حاکمیت چین بر تبت و عدم وجود آزادی های معنوی اقدام به خودسوزی کرد.
دالايي لاما

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از بی بی سی، نویسنده تبتی در اعتراض به حاکمیت چین در این منطقه خودسوزی کرد و جانش را از دست داد.


بی بی سی به نقل از کمپین بین المللی تبت گفت: این نویسنده در حالیکه در آتش می سوخت خواهان آزادی های معنوی و بازگشت دالایی لاما رهبر معنوی تبتی ها به وطنش شد.

 

گفته می شود از سه سال پیش تاکنون دست کم پنجاه تبتی خودسوزی کرده اند.

 

دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت در مورد رویکرد خود نسبت به موج خودسوزی‌ تبتی‌ها در چین به روزنامه "هندو" گفت: در صورتی که با این خودسوزی‌ها مخالفت کنم، اعضای خانواده افرادی که خودشان را قربانی کرده‌اند ناراحت می‌شوند.


گفتنی است تنزین گیاتسو (Tenzin Gyatso)، چهاردهمین دالایی لامای تبت بانفوذترین چهره در دودمان گلوپا (Gelugpa) در میان بودایی‌ها است. دالایی در زبان مغولی به معنای اقیانوس است. لاما نیز یک کلمه سانسکریتی به معنای استاد مذهبی می‌باشد. بدین ترتیب دالایی لاما به معنای "استاد اقیانوسی"به معنای" استادی که از نظر معنوی به مانند اقیانوس عمیق است" می‌باشد. البته دالایی لامای چهاردهم توانسته است کنترل سایر دودمان‌ها را بدست گیرد. وی در سال 1989 برنده جایزه صلح نوبل شد و تلاش‌های زیادی در جهت جدایی تبت از چین انجام داده است. تبتی‌ها بر اساس سنت خود بر این باور هستند که دالایی لاما تناسخ پیشینیان خود و مظهر "بودیستاوای مهربان" (Bodhisattva of Compassion) است.

 

اخیرا برخی اسناد فاش شده نشان می دهد که وی مورد حمایت مستقیم سازمان سیا است و از این نهاد امنیتی آمریکا حمایت های کلان مالی دریافت می کند.

 

دالایی لاما در سال 2009 میلادی، قبل از دیدار با اولمرت به یک مراسم عبادی دعوت شد که در این مراسم شرکت کرد. دالایی لاما بعد از تعظیم در مقابل دیوار ندبه به دیدار اولمرت رفت و اولمرت ده هزار دلار با عنوان کمک به خیرین به وی عطا کرد. همچنین شخصیت‌های صاحب مقام اسرائیل چندین لوح تقدیر به وی اهدا شد.

 

گفتنی است حمایت سازمان سیا و به طور کلی صاحبان جهانی زر و زور از دالایی لاما هم به منظور مواجه ساختن چین با چالشی درونی و هم ترویج نوعی از عرفان انسان‌مدارانه است که در آن نیل به نوعی سرخوشی مادی در رأس اعتقادات فرد قرار می‌گیرد.

 

اگرچه که دولت‌ها و نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غربی به طور مداوم بر جدایی دین از سیاست تأکید کرده‌اند اما هم‌اکنون خود به حمایت از استقرار نظامی به رهبری یک راهب در کشوری که قرار است از چین جدا شود می‌پردازند. امروزه جهان سرمایه‌داری به حمایت از مارکسیستی (دالایی لاما خود را یک مارکسیست می‌خواند) می‌پردازد که در حال مبارزه با حاکمیت یک کشور کمونیست است. دالایی لاما درست به مانند یکی از ستارگان هالیوود در رسانه‌های غربی مورد تمجید و ستایش قرار می‌گیرد.

 

هم‌اکنون دنیای غرب پس از سال‌ها مبارزه با حاکمیت دینی، در عصر برگشت بسوی ایمان، پرچم ترویج معنویت مورد نظر خود را برافراشته ودست به تولید، صدور و تشویق گرایش جوانان به عرفان‌های کاذب و وارداتی می‌پردازد که عرفان و آئین دالایی لاما یکی از آنها است، عرفانی که در آن متعلقات فرهنگی نظام چند صد ساله سرمایه‌داری یعنی سعی در کسب لذت و خوشی بیشتر در جامه‌ای جدید به مصرف‌کنندگان القاء می‌گردد. /9161/ب903/ک

 

ارسال نظرات