۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۰۹

زندگی‌نامه آیت‌الله حجت کوه کمری کتاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه قم از مراحل پایانی تدوین کتاب زندگی‌نامه حضرت آیت‌الله حجت کوه کمری خبر داد.
آيت‌الله حجت کوه کمري

 

حجت‌الاسلام رضا خراسانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از مراحل پایانی تدوین کتاب زندگی‌نامه حضرت آیت‌الله سیدمحمد حجت کوه کمری، مؤسس مدرسه مبارکه حجتیه قم خبر داد و گفت: این کتاب که از زمان آغاز تدوین آن حدود یک سال و نیم می‌گذرد، در قطع وزیری منتشر خواهد شد.

 
وی هدف از تدوین این کتاب را گردآوری اطلاعاتی جامع از زندگی‌ و ایام تحصیل و تدریس مرحوم آیت‌الله حجت عنوان و اظهار کرد: اطلاعاتی که از مرحوم آیت‌الله حجت موجود بوده از اشخاص مختلف جمع‌آوری و به انضمام سندهای دقیق، در چند مرحله اصلاح و ویراستاری شده است.
 
مدیر ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه، تدوین کتاب زندگی‌نامه مرحوم آیت‌الله حجت را به سبب نبود چنین اثری، منحصر به فرد دانست و افزود: این کتاب که به صورت گزارشی و مصاحبه‌ای جمع‌آوری شده، می‌تواند الگویی باشد تا نویسندگان و هنرمندان بعدها به سبک‌های دیگر آن را به نگارش در آورند.
 
وی یادآور شد: ساخت مدرسه مبارکه حجتیه به همت مرحوم آیت‌الله حجت در زمان مرجعیت و پرورش شخصیت‌های برجسته حوزه همچون مقام معظم رهبری، آیت‌الله حسن زاده آملی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی و شهید آیت‌الله بهشتی در این مدرسه، اهمیت تدوین چنین کتابی را دوچندان کرده است.
 
حجت‌الاسلام خراسانی نژاد تصریح کرد: این کتاب که از آغاز تولد آیت‌الله حجت‌ رحمةالله علیه تا رحلت ایشان را در برمی‌گیرد با استفاده از تمام منابعی که به نحوی با این استاد برجسته و فقید حوزه علمیه قم ارتباط داشته، گردآوری شده است و در پایان آن تعدادی از تصاویر ایشان نیز به چشم می‌خورد.
 
وی با بیان این‌که برخی شاگردان مرحوم آیت‌الله حجت از دنیا رفته‌اند و گذر زمان سبب از بین رفتن برخی منابع دسته اول درباره ایشان شده است، از همه کسانی که به نحوی درباره شخصیت جانشین مؤسس حوزه علمیه قم اطلاعاتی دارند، خواست که این اطلاعات را برای تکمیل کتاب در اختیار قرار دهند.
 
مدیر ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه همچنین برای نام‌گذاری این کتاب از افراد صاحب ذوق دعوت به همکاری کرد و گفت: تاکنون نام‌های «توشه آخر» و «خوانده شده» برای این کتاب انتخاب شده است و از پیشنهاد کننده بهترین نامی که از طریق شماره 7742022 مطرح شود، تقدیر خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که ویراستاری کتاب به پایان رسیده و در حال اصلاح تغییرات نهایی است گفت: پس از اعمال اصلاحات به دست حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی بازبینی می‌شود و از ایشان درخواست داریم مقدمه‌ای بر کتاب بزنند، از دیگر شاگردان حضرت آیت‌الله حجت هم درخواست بازبینی این کتاب را داریم.
 
گفتنی است، حضرت آیت الله سیدمحمد حجت در سال1310  هجری قمری در آبادی کوه کمر از توابع تبریز در خانوداه‌ای رفیع و اهل علم به دنیا آمد، وی فـرزنـد سید علی برادرزاده سیدحسین کوه ‌کمره‌ای تبریزی است که از مراجع مـعـروف نـجـف بود، تبار وی با 25  واسطه به وجود مبارک امام سجاد علیه السلام می‌رسد.
 
وی دارای آثار ارزنده و خدمات برازنده‌ای همچون احیاء تفسیر بزرگ «التبیان» تالیف شیخ طوسی رحمةالله علیه و ایجاد و احداث مدرسه بزرگ حجتیه قم است که در هشت هزار متر مربع با126  حجره روشن و مجهز است که هم اکنون مورد استفاده و بهره‌برداری طلاب است و تاکنون فضلای نامداری از آن مدرسه برخاسته‌اند. /920/ت302/ق
ارسال نظرات