۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۹۷۶

عامل نسل کشی مسلمانان بوسنی محاکمه می شود

خبرگزاری رسا ـ رادوان کاراجیچ به اتهام نسل‌کشی در بوسنی و هرزگوین و جنایات جنگی علیه بشریت در دادگاه محاکمه می‌شود.
کاراجيچ

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادوان کاراجیچ رهبر پیشین صربهای بوسنی که سه سال پیش دستگیر شد به اتهام نسل‌کشی در بوسنی و هرزگوین و جنایات جنگی علیه بشریت در دادگاه محاکمه می‌شود.

 

اولین اتهام کاراجیچ در مورد جنایتهایی است که در بوسنی و هرزگوین در سال 1992 توسط اطرافیان وی اتفاق افتاد و دومین اتهام نیز در مورد نسل‌کشی سال 1995در سربرنیتسا است.


کاراجیچ در سال 1992میلادی به عنوان رهبر صربهای بوسنی و رییس جمهوری صربستان وارد صحنه سیاسی شد و تا سال 1995میلادی یکی از محورهای عمده نسل‌کشی و قوم‌ زدایی در بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شد.

 

وی طی 43 ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین به کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی از مسلمانان و کروات‌ها متهم است.

 

کاراجیچ از جمله عاملان اصلی حادثه شهر سربرنیتسا محسوب می‌شود که در آن هشت هزار غیرنظامی مسلمان طی چند ساعت قتل‌عام شدند. شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال 1995میلادی هنگامی که به عنوان یک منطقه امن تحت حمایت و حفاظت نیروهای سازمان ملل بود توسط نیروهای کاراجیچ تصرف شد و هشت هزار تن از زنان و کودکان این شهر طی چند ساعت قتل‌عام شدند.

 

کاراجیچ 43 ماه شهر سارایوو پایتخت بوسنی را تحت محاصره داشت که طی این مدت 10هزار تن از غیرنظامیان این شهر کشته شدند. وی همچنین به کشتار مسلمانان و کروات‌هایی که توسط نیروهای صرب در اردوگاههای کار اجبار اسیر شده بودند متهم است.

 

در این اردوگاهها هزاران تن از مسلمانان بوسنی در شرایط بسیار سخت و تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روانی قرون وسطایی نگهداری می شدند که مخابره تصاویر این اسیران توسط خبرگزاریهای مختلف در آن زمان موجی از انزجار و نفرت افکار عمومی جهان را برانگیخت.

 

کاراجیچ پس از قرارداد صلح دیتون در سال 1995میلادی که به 43 ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین خاتمه داد متواری شد. وی حدودا از 14سال پیش همواره از سوی دادگاه لاهه به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب بود که سال گذشته میلادی در اتوبوس شهری در بلگراد دستگیر شد.

 

کاراجیچ به مدت 10سال با نام مستعار "دراگان دیوید دابیچ " و به عنوان پزشک در یک کلینیک خصوصی در بلگراد کار می‌کرد. وی طی یک دهه که ظاهرا از سوی دادگاه لاهه و ماموران امنیتی و اطلاعاتی تحت تعقیب بود در سمینارهای پزشکی به عنوان پژوهشگر شرکت می کرد و به ایراد سخنرانی در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی می‌پرداخت. کاراجیچ همچنین طی یک دهه گذشته مقالات متعددی در نشریه "ازدراوو ژیوت " (زندگی سلامت ) چاپ بلگراد منتشر کرد.


وی در دادگاه گفته است که به جای محاکمه وی، باید از او به خاطر کارهای خوبی که انجام داده است تشکر و به اوجایزه بدهند.


آمور ماسوویچ مدیر موسسه افراد ناپدید شده در این باره می گوید: این واقعیت که جسد شش هزار و پانصد نفر از قربانیان کشتار سربرنیتسا را از خاک در آورده‌اند مدرک قانع کننده ای است که به موجب آن قضات دادگاه کیفری بین‌المللی متقاعد شوند در بوسنی و هرزگوین نسل کشی رخ داده است.


درجنگ صربها علیه مسلمانان بوسنیایی، بزرگترین و سازمان یافته ترین خشونت و تجاوز به زنان مسلمان صورت گرفت به طوری که همگان بر این باورند که صرب ها از آن به عنوان سلاح پاکسازی قومی استفاده می کردند.

 

در این جنگ زنان مسلمان بوسنیایی هزینه بسیار سنگینی متحمل شدند. سربازان صرب و کروات، زنان مسلمان و حتی زنان صربی و کرواتی که با مسلمان ازدواج کرده بودند را برای تجاوز و قتل از سایر زنان جدا می کردند. که به قول خودشان مسلمانان را پاکسازی قومی کنند این در حالیست که علاوه بر تبعات هولناک تجاوزات جنسی برای زنان، بحران نسل کودکان نامشروع حاصل از جنگ یکی دیگر از تبعات جنگ بود./ 9161/ب902/ک
 

ارسال نظرات