۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۴۴۷۱۵
از سوی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد؛

فصلنامه رحیق، نشریه تخصصی منطق و فلسفه اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره 13 و 14 فصلنامه دانش پژوهان رشته تخصصی کلام اسلامی «رحیق» از سوی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد به چاپ رسید.
رحيق

مهدی زاهدی زاده، مسؤول واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: شماره 13 و 14 فصلنامه تخصصی منطق و فلسفه اسلامی «رحیق» فصلنامه دانش پژوهان رشته تخصصی کلام اسلامی مدرسه علمیه عالی نواب چاپ و منتشر شد.

وی افزود: این نشریه از سری مجلات داخلی دانش پژوهان مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی کلام اسلامی بوده و از جمله نشریاتی است که به صورت تخصصی به مباحث کلامی و اعتقادی می‌پردازد.

وی با بیان این که در این فصلنامه به بررسی مباحث مهمی از قبیل ابعاد کلام و فلسفه اسلامی و گزاره‌های مربوط به این دو حوزه پرداخته شده است، گفت: مطالب این فصلنامه به سردبیری حجت الاسلام مهدی مقامی، مدیر گروه کلام اسلامی مدرسه علمیه عالی نواب و هیأت تحریریه علیرضا یعقوبی، مجتبی مهدوی، روح الله آقایی زاده، سید ابوالفضل کاظمی، احمد شکری، یوسف مهربان، هادی اسکندریان، یاسر عزیزی و محسن پیمان جمع آوری و به تحریر در آمده است.

مسؤول واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب بیان داشت: استادان راهنمای این شماره فصلنامه، آقایان علیرضا کهنسال، سید مجید ظهیری، عبدالحسین خسروپناه و رامین گامکانی می باشند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات «سیری در تاریخ منطق و تحولات آن»، «تعریف از دیدگاه آیت الله جوادی آملی»، «بررسی مغالطات مکتوب در آثار دکتر مجتهد شبستری»، «نگاهی اجمالی به منطق جدید»، «فلسفه اسلامی، ضرورت‌ها و چاش‌ها»، «سیر مطالعاتی علوم عقلی»، «فلسفه چه نیازی از ما را برطرف می کند» و «براهین اصالة الوجود» در این شماره از فصلنامه، مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است.

زاهدی زاده با اشاره به موضوع «سیری در تاریخ منطق و تحولات آن» بیان کرد: در این مقاله به بررسی سیر تاریخی منطق از ابتدای ظهور آن تا عصر امروز و به تحلیل روند تکاملی این علم پرداخته شده است.

وی به موضوع «بررسی مغالطات مکتوب در آثار دکتر مجتهد شبستری» اشاره کرد و افزود: در این مقاله با بررسی مباحث مطرح در آثار دکتر مجتهد شبستری به بررسی مغالطات موجود در این بیانات و بازتاب های آن‌ها پرداخته شده است.

مقاله «نگاهی اجمالی به منطق جدید» از دیگر موضوعاتی بود که مسؤول واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب به تشریح آن پرداخت و گفت: نویسنده این مبحث، نگاهی اجمالی به منطق جدید و بررسی ماهیت منطق جدید و زوایای گوناگون آن از حیث تعریف‌ها، روش ها، تفاوت های آن با منطق قدیم و دیگر مسائل مربوط به منطق جدید را مطرح کرده است.

وی با بیان این که «موضوع فلسفه اسلامی، ضرورتها و چالشها» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در این مصاحبه به تبیین ماهیت فلسفه اسلامی و لزوم تاکید و توجه بر آن پرداخته و ضرورت حضور آن را بازگو کرده است و همچنین به آسیب هایی که متوجه این علم است اشاره کرده و آن‌ها را باز شناسی و تحلیل و برای آنان راه حل‌هایی ارائه داده است./968/ت302/ق

ارسال نظرات