۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۴۵۲۶۱
رهبر شیعیان بحرین:

ممنوعیت برگزاری تظاهرات مغایر قانون اساسی است

خبرگزاری رسا ـ رهبر شیعیان بحرین، ممنوعیت برگزاری تجمع و تظاهرات در بحرین را مغایر قانون اساسی و آموزه های دینی و پسرفتی آشکار در آزادی بیان توصیف کرد.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سایت شورای اسلامی علما، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد، فرارسیدن عید سعید غدیر را تبریک گفت و خاطر نشان ساخت: عید غدیر بزرگ ترین عید جهان به شمار می آید، زیرا هیچ نعمتی بالاتر از اکمال دین و اتمام نعمت وجود ندارد و نمی توان مناسبتی به عظمت این عید پیدا کرد.

 

وی با اشاره به تاکید امام علی (ع) بر عدالت و انصاف حکام با مردم اشاره کرد و افزود: تلاش برای حفظ مصالح مردم و پیشرفت آنان در زمینه های مختلف، هشدار نسبت به تسلط هوا و هوس و غرق شدن در شهوات قدرت، توجه به همه شهروندان بدون توجه به دین و مذهب آنان و تاکید بر در اختیار داشتن قدرت جهان از سوی خداوند متعال و بنده بودن حکام و مسؤولان از درس هایی است که امیرمومنان (ع) همواره به حکام و مسؤولان بازگو می کردند.

 

آیت الله عیسی قاسم در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه نسبت به ممنوعیت برگزاری تظاهرات در بحرین به شدت اعتراض کرد و اظهار داشت: این حکم از چه منطقی برخوردار است؟ آیا نظام در پی اصلاح وضعیت موجود است یا می خواهد فتیله بحران را پایان بکشد؟ یا این که می خواهد مسافت میان مردم و دولت را کاهش دهد.

 

رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد: این تصمیم دولت با مطالب قبلی به شدت دور است و به نظر می رسد که این تصمیم به بحرانی تر شدن اوضاع می انجامد، این در حالی است که کشور به آرامش نیازمند است، اما این امر از سوی مقامات حاصل نمی شود. مقامات ادعا می کنند که تظاهرات تا هنگامی که امنیت و ثبات بر کشور حاکم نشود، ممنوع خواهد بود لیکن باید بگویم که امنیت و ثبات تنها در پرتو اصلاحات محقق خواهد شد و ممنوعیت برگزاری تظاهرات نمی تواند به پایان بحران کمک کند.

 

وی این تصمیم آل خلیفه را مغایر قانون اساسی خواند و ادامه داد: ممنوعیت برگزاری تجمع و تظاهرات در بحرین بر خلاف قانون اساسی، معاهده های بین المللی و آزادی سیاسی مسالمت آمیز است و مغایر آموزه های دینی و عدالت به شمار می آید. این قانون، پسرفتی آشکاری در زمینه حقوق سیاسی و اجتماعی و همچنین آزادی بیان است و جلوی آخرین نفس های آزادی را می گیرد.

 

شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: ممنوعیت برگزاری تظاهرات سبب نگرانی سازمان های حقوقی جهان نظیر سازمان عفو بین الملل شده است، این نگرانی ها نشان می دهد که تصیم آل خلیفه بر خلاف قانون، حقوق بشر، انسانیت، تعهدات نظام، ادعای اصلاحات، مصالح کشور و توصیه های کمیته حقیقت یاب و شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

 

رهبر شیعیان بحرین در پایان، بیان داشت: درست ترین تصمیم این است که به مردم فشار وارد نشود، اصلاحات جدی و فوری اجرا شود و از روش های مسالمت آمیز در برابر مردم استفاده شود./980/ب901/د

ارسال نظرات